Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte ens sjukdomen smittkoppor finns ju längre så det blir nog svårt! Jag är född 1971 och vaccinerades mot smittkoppor som liten, tror att vi var en av de sista årskullarna som vaccinerades mot det.
Ja, frågade läkaren förra året. Big no no på TBE sa han .
Känns sådär då vi har sommarstugan i område med TBE.
"Barnvaccinen", fått boosterdos med stelkramp och "resevaccinen" (vad är det ens? hepatit a och b?). Har gjort flera försök att få fullgott skydd mot TBE men bommar alltid efter första sprutan.
Funderat länge på HPV, men har ej fått tummen ur.
Hallå, de där vaccinen man fick som barn - behöver man fylla på dem i vuxen ålder?
Ja, jag fick också mot både TBC och smittkoppor, och jag tror även polio. Min bror född 1978 fick ingen av dessa, så någonstans där upphörde det ju. Vi är födda o uppvuxna i Halland, men tror dessa vaccinationsprogram var och är nationella, så det borde ju inte vara någon skillnad pga region.Jag är 73:a och född i Dalarna. Jag fick som sagt mot TBC och smittkoppor men en av mina klasskamrater som är född i Gästrikland fick bara mot TBC. Så någonstans där i början av 70-talet verkar stämma bra.
Särbon som också är född i Gästrikland har bara TBC med.
Ja, jag fick också mot både TBC och smittkoppor, och jag tror även polio. Min bror född 1978 fick ingen av dessa, så någonstans där upphörde det ju. Vi är födda o uppvuxna i Halland, men tror dessa vaccinationsprogram var och är nationella, så det borde ju inte vara någon skillnad pga region.
Gör det och uppdatera gärna vad din läkare säger. Min sa det var för stor risk att jag blir dålig av vaccinet.Jag ska kolla med min läkare för det låter jättekonstigt. Enligt 1177 online ska de med nedsatt immunförsvar följa protokollet för de över femtio, dvs en extra spruta. Inget om att vi inte kan ta det. Sedan får vi naturligtvis inte samma skydd, det går ju inte att "trimma" vårt immunförsvar fullt ut.
TBE och känner inte behov av fler. Men stelkramp borde man kanske kolla upp. Gamla svininfluensan tog jag också. Sen har jag diverse som krävts för resor, tex gula febern och hepatit. Har inte koll på hur länge de håller.Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan.
Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en boosterdos. Men nu har det nog gått över 5 år sedan jag fick senaste sprutan så det känns viktigt att fylla på, har varit för slarvig där.
I somras trampade jag in en rostig gammal spik i foten, den gick in djupt. Läste då att det rekommenderas en påfyllning mot stelkramp. Men av olika skäl så blev det aldrig att jag tog någon och med noggrann daglig sårtvätt och hygien läkte det fint. Kanske borde gå och fylla på ändå? Det var trots allt över 20 år sedan jag fick sprutan i skolan.
Funderar även på HPV-vaccin. Det som innehåller 9 stammar. Även om en varit sexuellt aktiv så är det inte så stor sannolikhet att en smittats av alla stammar. Det har ju verkligen visat sig förebygga cellförändringar och det känns nästan dumt att inte ta det. Kostar dock ca 1800 kr såg jag.
Funderar även på att ta vaccin mot rabies, trist sjukdom att få eftersom den oftast är dödlig. Jag får det betalt av jobbet då det händer att jag kommer i kontakt med importerade/illegalt införda djur som potentiellt kan vara smittbärare i mitt yrke.
(Diskussion om covid-vaccin undanbedes, det diskuteras lämpligen i en egen tråd)
Hur tänker ni?
För barnens del börjar jag fundera över vattkoppor också.
Jag är född 1977 och har fått poliovaccin. Norrbottens län.Ja, jag fick också mot både TBC och smittkoppor, och jag tror även polio. Min bror född 1978 fick ingen av dessa, så någonstans där upphörde det ju. Vi är födda o uppvuxna i Halland, men tror dessa vaccinationsprogram var och är nationella, så det borde ju inte vara någon skillnad pga region.
Jag trodde det var pris för hela grundvaccinationen. Synd att det ska vara så dyrt, å andra sidan lär väl de flesta vara vaccinerade om 20-30 år eftersom det erbjuds till alla barn nu för tiden om jag förstått det rätt?Förutom barnvaccinen vaccinerade jag mig mot influensa några år.
Förra året tog jag tag i HPV också, Gardasil 9. Jag är redan hpv-positiv och har fått göra ett antal kolposkopier vilket varit ett jävla elände för mig, så jag hoppas slippa fler sorters hpv framöver.
Ang priset i TS kan det vara bra att veta att priset är per dos dock, det krävs 3 doser. Det är dyrt således, men förmodligen inget man gråter blod över på sin dödsbädd heller tänkte jag.
Tyvärr inte, det är snordyrt. Sen tillkommer kostnad för själva vaccinationen på vc eller vart man nu går.Jag trodde det var pris för hela grundvaccinationen. Synd att det ska vara så dyrt, å andra sidan lär väl de flesta vara vaccinerade om 20-30 år eftersom det erbjuds till alla barn nu för tiden om jag förstått det rätt?
Jag och sambon diskuterade igår och kom fram till att en vaccinering i nuläget är onödig då vi inte har sex med andra än oss, men om det skulle förändras i framtiden blir det absolut HPV-vaccination och då Gardasil 9. Det bedöms vara osannolikt att en smittats av alla stammar även om en redan är HPV-positiv. Hoppas du slipper fler cellförändringar i framtiden.