Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bor du i en större stad brukar det finnas vaccinmottagningar, annars kollar du med din vårdcentral.Jag skulle vilja fylla på min stelkramp och även vaccinera mig mot TBE och rabies, men har ingen koll på vart jag skulle vända mig.
Har annars tagit alla mina barnvaccinationer.
Difteri tror jag ska fyllas på vart 20e år.Behöver man fylla på barnvaccinerna förutom stelkramp? Ser att flera skrivit att de fyllt på det.
Stelkramp har jag fyllt på, samt hepatit a + b och tbe är taget och slutvaccinerat sas. Har även en del annat från resor men tyvärr noll koll.
Funderar på vilka mer som är vettiga att ta?
Jag har också funderat på bältrosvaccinet. Fick bältros får något år sen och det är inte kul. Man kan få det flera gånger så... Mina föräldrar har faktiskt tagit det, mkt pga att min mormor fick en nervskada (?) efter att hon fick bältros som äldre (nervskada =alltså smärtan i nerverna). Vaccinet är rätt dyrt dock.Har bara fått barnvaccinationerna man fick på 80-talet.
Jag missade andra dosen av MPR-vaccinet i 5e klass så har tänkt ta den men har inte blivit av hittills. Även tänkt fylla på difteri, den finns nog bara i kombo med stelkramp så får det på köpet.
Ska ta tbe också, är aldrig i naturen men det kan vara bra att ta den ändå, kanske vill ut i naturen nån gång.
Funderat på att ta bältrosvaccin, eftersom man kan få väldigt ont av bältros.
Obligatoriska är de ju inte men förstår hur du menar.De obligatoriska skolvaccinerna, ingenting sedan dess. Det är ingenting jag överväger helller.
Är de inte? Så lät det då på den tiden. Eventuellt var det bara någonting mor och far sa, annars hade det tagit hus i helvete kan jag tro.Obligatoriska är de ju inte men förstår hur du menar.
Har du inte ens tagit tbe? Du är väl mkt ute i naturen med hundarna.
Verkar som man får den med stelkrampspånfyllningen, så då är jag lugn. Tack!Difteri tror jag ska fyllas på vart 20e år.
Ska se om jag hittar rekommendationerna …
http://www.folkhalsomyndigheten.se/...ccinationer/rekommendationer-for-vaccination/
Vårdcentralen har de vanligaste vaccinationerna. Jag kunde se på hemsidan vilka vaccinationer den vårdcentral jag är listad hos erbjuder.Jag skulle vilja fylla på min stelkramp och även vaccinera mig mot TBE och rabies, men har ingen koll på vart jag skulle vända mig.
Har annars tagit alla mina barnvaccinationer.
Nä, alla vaccineringar är frivilliga. För små barn bestämmer ju föräldrarna men äldre barn får kanske välja själva, beror på föräldrarna.Är de inte? Så lät det då på den tiden. Eventuellt var det bara någonting mor och far sa, annars hade det tagit hus i helvete kan jag tro.
Nej, för mig är det värt risken, den känns rätt minimal.
Det var ingenting vi blev upplysta om i skolan. Men nåja, det kanske var lika bra.Nä, alla vaccineringar är frivilliga. För små barn bestämmer ju föräldrarna men äldre barn får kanske välja själva, beror på föräldrarna.
Jag kan se de vaccinationer jag gjort det senaste åren.Oj... kan man se i sin journal vilka vaccin man tagit?