Vaccination mot Boutulism.

Sv: Vaccination mot Boutulism.

Så då menar du alltså att bakterien kan växa till i den syrefattiga miljön i hästens tarm?!? :eek: måste inte vara ruttet ensilage?!? ;)
:)

Tack! :bow: Ska göra det, tycker det är väldigt intressant med dessa bakterier.

Min hästveterinär sa att jag inte skulle vacc när lånehästen om som inte kan äta hö. Så mina är ovacc och äter hösilage, som är nästan lika torrt som mitt hö.. Och ännu lever dom..;)

Köper man barea fodret av en duktig bonde som vet vad han gör och inte någon månskensbonde.. :angel:

Jo, precis! :angel: Och bara du låter bli att få sårskador på din häst så behöver du väl inte vaccinera mot stelkramp heller! Eller hur?!? :crazy:
Det är faktiskt inte endast ensilage som orsakar botulism... och det finns massor av ovaccinerade hästar som inte dör av varken stelkramp eller botulism... och det finns veterinärer som väljer att vaccinera sina egna hästar trots att de äter hö... valet är ditt, självklart, men se till att ha en god kunskap att grunda ditt beslut på!

Vi ger våra hästar hösilage och jag skulle ALDRIG ge dom det om dom inte var botulism-vaccinerade. Jag menar, tänk om det skulle hända något, skulle aldrig förlåta mej själv. Billig livsförsäkring:idea:

*KL*

ENligt ett examensarbete från SLU så:

Mellan 1995 - 2005 finns 68 konstaterade fall av botulism i Sverige. Det ger en risk på 0,03% att få botulism btw. (Fast då är bara konstaterade fall med)

ALLA hästar som kommit till djursjukhus för botulism var grovfodret hösilage

Ingen fullvaccinerad häst har kommit in till djursjukhus drabbad av botulism. 3 hästar som fått två sprutor av 3 har dock kommit in, alla tre dog (Naffas Second Glass borde vara en av dem?). (kommentaren kring det är att vaccin inte ger skydd förrän hela grundvaccinationen är klar, eller att dödsfallen inte berodde på botulinumtoxin typ B)

Dödligheten för hästar som utsatts för botulinumtoxin B är hög, upp till 90% Är ytterst sällsynt att man kan rädda dem även om det finns fall som räddats. Störst chans att överleva har de om de fåt antitoxin. Det går att få tag på i Sverige via generell licens men är dyrt, en behandling för häst kostar dyrgt 1.6 miljoner (!)

Den absolut vanligaste orsaken hos vuxna hästar är plastat vallfoder.

Vaccnet har funnit sedan 1977.

Hälften av Sveriges hästar som fodrasmed hösilage beräknas vara vaccinerade.

Uppgifterna är från ridsport nr 3/2007. Hela examensarbetet BORDE gå att rekvirera från SLU och heter 'Botulism hos svenska hästar' av Jenny Borgelid. De är ufört hos SLU och inte om veterinärpogrammet.

Okej, Jag har fortfarande inte bestämt mig kanske inte gör det nu i alla fall inte i detta stallet har så fint hösilage och risken beskrev stallägaren var lika stor som att det kom en rymdraket genom taket :P

Fint hösilage är tyvärr ingen garanti mot B och har någon någonsin fått en rymdraket genom taket?
Undrar hur hurtig din stallägare är om din häst skulle insjukna i B?

B är en reell risk att räkna med!

LIA

Kl

Man skulle ju kunna vända på steken..hehe

Större chans med raketen genom logtaket än att man får tag på garanterat botulinum/riskfritt hösilage...:D :D

AM

Jag vaccinerar inte. Hästar KAN ju få botulism av hö med, så i sånt fall borde man vaccinera varenda häst... jag hade en häst som reagerade extremt på vanlig influencavacc, och även om denna inte reagerarlika mycket vill jag inte ta risken.

Masec 97: Den där sidan du rekomenderade rätade verklligen ut en hel del frågetecken. Jag tror nog att fler borde gå in och kolla där.

Ja ,, åh kanitne bestämma mig ska kolla med veterinären när ja ringer ,

Här är dom jag pratade med ang vaccination. www.hastkliniken.se

Eftersom risken var så enormt liten och alla dom stora ställena ex Stig H och dom ej vaccinerar så ansåg dom inte att man "måste" göra det.

Skillnaden är att om en häst skulle få det så är det inte lika "katastrofalt" som om familjehästen skulle få det.. *duckar*

Hästen är där ett verktyg eller ett tävlingsredskap, medan familjehästen är mera en.. familjemedlem.

Mina är fortfarande inte vaccinerade eftersom man måste grundvaccinera klart innan det ger full effekt.

Dom kan få botulism av annat med.

Vaccinet hjälper inte mot alla typer utan bara mot en. Så dom på vetkliniken menade att det är onödigt, bara man handlar foder av en "riktig" bonde som vet vad den gör och inte en sån som styr med sånt på fritiden.

Mina lever fortfarande men ska snart gå över på hö igen eftersom den hästen som inte tål hö åker på lördag.

hej!

Jag har en häst som är enormt bra på att skada sej, få reaktioner på olika foder och ja.. hon är nästan konstant under igångsättning. Därför är hon vaccinerad mot botulism, det blir liksom en liten del mindre att oroa sej för då, även om det inte är helt 100%igt.

/ Lavinia, som troligtvis inte vaccinerat om inte häst var så bra på att råka ut för saker

Vaccinet hjälper inte mot alla typer utan bara mot en. Så dom på vetkliniken menade att det är onödigt, bara man handlar foder av en "riktig" bonde som vet vad den gör och inte en sån som styr med sånt på fritiden.
Det är just den typen av B vi behöver bry oss om! Se tidigare diskussioner.
Ingen bonde eller annan kan garantera något vad gäller B.

Om man vaccinerar eller inte är upp till var och en, men man bör ta besluten grundat på fakta!

LIA

JAg ska höra med veterinären på tisdag som ska vaccinera min häst då opch se vad hon säger om det då gör jag nog det med :)

bara man handlar foder av en "riktig" bonde som vet vad den gör och inte en sån som styr med sånt på fritiden.

Åh, sånt här gör mig så arg!
Dom flesta bönder måste arbeta med sitt lantbruk på fritiden, eftersom det inte går att försörja sig som bonde i Sverige idag. Menar du då att man inte kan sitt jobb bara för att man skördar vall efter sitt andra jobb som man har för att försörja sig?

Dessutom tror jag inte det spelar någon roll hur nogrann man är när man tar hösilaget, risken finns alltid att få infekterat foder. Jag skulle i allafall aldrig förlåta mig själv om mina hästar blev sjuka och jag inte hade vaccinerat.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka