Vaccination mot Boutulism.

Sv: Vaccination mot Boutulism.

Kl

...och eftersom jag är grovfoderproducent så kan jag berätta för ovetande att ett gärde är aldrig "vattpass-rak" och ofta gränsar gärden till skog där det finns skuggpartier.

Och med detta menas att traktor och slåtter ej går helt plan över gärdet.
Och att ts-halt varierar beroende på vart balen pressas.

Ts-halten varierar en del också på NÄR under dygnet hösilaget pressas.
Börjar man vid halv ett på dagen med vetskap att det ska bli regn i 14 dagar i streck när som helst så pressar man för full maskin.
Vilket betyder att man kommer in helt slutkörd halv ett på natten med vetskap att "ronnen" , alltså daggen har slagit till på gärdet..vilket betyder lägre ts-halt.

Vidare så räcker det med ett enda smittat grässtrå i en 400 kilos bal.

Det är inte så jäkla lätt att garantera att det absolut inte förekommer nån jord i balen...trots hög stubb. (10 cm minst)

Och glöm för all del inte att botulism ÄR luktfri.

AM

mitt "svar" om glasspappret handlade inte om B. utan om vad som stod i ett annat tidigare inlägg "äckligt i höet" ;) (jag är inte riktigt så dum att jag tror att glasspapper ger B.)

jag vet vad som kan komma in i balen och har disskuterat detta mkt. med veterinär både på "vår" klinik och med veterinär på skara då min häst stod där en längre tid för op. då dom fodrade enbart med hösilage (min häst va inte och är inte vacc. men vi fodrade med hö på den tiden)

vad jag menade är att jag är "kräsen" på vad jag köper för hösilage/hur det är skördat då dom veterinärer jag disskuterat detta med framhållt vikten av just det. (det hösilage vi köper är 1-a skörd och är slaget 20-30 cm över backen. skörd nr. 2 slås lägre och används till nötkreaturen)

Senast ändrad av en moderator:

Då lär väl första skörden bli långt efter midsommar om den tas på över 30 cm. Annars blir det ju inget i pressen..:crazy:

AM

tas ca. 1 vecka efter midsommar. 20-30 cm över backen, inte över 30 cm :crazy:

Jag har nu funderingar vi har VÄLDIGT fint hösilage i stallet och risken har jag fått höra är så liten men det känns ändå onödigt att inte skydda hästen mot det jag kan.

Vad kostar det att vaccinera mot detta ?

Alltså jag vill inte veta priset för att jag avgör det utifrån det men eftersom vi har så fint hösilage och så om då det kostar 10 000 gör jag det kanske inte men kostar det 1000 helt klart att jag gör det. Någon som vet ? MVH Louise

Jag har nu funderingar vi har VÄLDIGT fint hösilage i stallet och risken har jag fått höra är så liten men det känns ändå onödigt att inte skydda hästen mot det jag kan.

Vad kostar det att vaccinera mot detta ?

Alltså jag vill inte veta priset för att jag avgör det utifrån det men eftersom vi har så fint hösilage och så om då det kostar 10 000 gör jag det kanske inte men kostar det 1000 helt klart att jag gör det. Någon som vet ? MVH Louise

Ca en tusenlapp för grundvaccineringen, sen 300 - 400 kr/år för den årliga vaccinationen. Iaf sist jag kollade upp det.

Så priset är idag ingen anledning att avstå med tanke på vad hästeriet i stort kostar.

Du har dock inte skydd förrän efter sista sprutan i grundvacc, så det är försent att skydda sig mot 'den här säsongen', om du däremot vaccinerar nu i god tid så har hästen fullt skydd from installningen.

Skulle vilja se den bonde som slår vallen på 30 cm. :smirk:
Det finns ingen anledning för såna överdrifter, för det gör ändå ingen större skillnad till risken för B.
Ut i verkligheten och se vad vallskörd innebär! Läs Nafayettes inlägg om skörd ovan, och betänk då att hon bara tagit med en liten del av allt som kan inträffa.

LIA

ja, här är det flera bönder som slår första skörden mellan 20-30 cm över backen till häst. visst gör det skillnad, risken att det hamnar jord och kadaver minskar givetvis. jag har redan tagit mitt beslut baserat på den information och dom disskusitioner jag haft med mina veterinärer.

jag tänker inte ha någon vidare disskusition med dig om hurvida JAG vacc. eller inte. du gör vad du anser bäst för dig och jag gör vad jag anser att jag vill ändå :smirk:

mina inlägg handlar BARA om vad JAG gör, inte vad andra ska göra, det är deras val :smirk:

min vet kommer från norge o där vaccinerar man inte mot boutulism men han tycker det är bra o det är ju ingen dyr kostrad att få sin häst vaccinerad så "jag" tycker det är självklart om man ger hösilage.(fast de första bout fallet i sverige kom på 60talet o det var i vanligt hö)

??? Har jag haft synpunkter på ditt vaccinerande? Var då?

Jag skrev ... ingen större skillnad ... Kan ju lägga till att om man vaccinerar, spelar det ingen roll alls. :)

"mina inlägg handlar BARA om vad JAG gör,"
Jaha, och om ingen får ha synpunkter på det, ska tråden upphöra där då??? Om du inte är öppen för andras kunskaper och erfarenheter, är det din förlust.

"du gör vad du anser bäst för dig"
Fel! Jag gör vad jag anser bäst för mina hästar.

LIA

tja, du har haft ganska mkt. "synpunkter" i en hel del andra trådar rörande B. om att jag valt att inte vacc. och jag gör vad jag kommit fram till är bäst för mig OCH mina hästar. därimot vaken råder eller avråder jag någon annan att göra varken det ena eller det andra, utan själva komma fram till hur man väljer att göra.

enl. dom veterinärerer jag disskuterat med så är inte vacc. något fullgott skydd, så visst spelar det roll även på vacc. hästar hur hösilaget är skördat.

jag behöver inte "dina synpunkter" på hur jag valt att göra. det är inte min tråd :smirk: jag har "bara" svarat t.s hur jag/vi här gör.

Jag vaccinerar mot boutulism. Iofs har jag väääldigt fint hösilage o har aldrig hittat ngt dkumt i det, men det känns tryggast iaf, än om hon kanske bara äter hösilage 1-2 månader om år.

Håll dig till sak!
Jag bryr mig inte om att du inte vaccinerar, det får dina hästar betala för om olyckan är framme, däremot har jag mina åsikter om ditt resonemang och dina påståenden. Kommentarer, åsikter och mothugg får du stå ut med om du deltar i trådar på Buke. Det är själva grunden för diskussioner.

jag vacc. inte. av den anledningen att det ändå inte är ett tillräckligt skydd.
Vad har du för belägg? Hur många hästar känner du till som fått B trots komplett vaccinering?

TS skriver faktiskt:
Tycker ni man ska göra en vaccination mot Boutulism,
Vad är det då för fel att svara vad man tycker och varför?
Jag tycker man ska vaccinera för att elliminera (såvitt jag vet) riskerna för B. och främsta anledningen är att jag inte ser något skäl att låta bli. Det är ett enkelt och billigt skydd mot något som innebär döden om oturen är framme.

LIA

De butulismfall på häst i sverige där man kunnat identifera toxinet har alla varit av typ B, ingen häst i sverige med fullgod vaccinering har fått botulism. Det skulle jag vilja säga tyder på ett bra skydd, även om vi inte kan utesluta möjligheten att en häst kan få botulisnm av tex typ C.
Den andra sidan är att man aldrig har hittat toxinet i hösilage av bra kvalite med hög torrsubstans.
PL

belägget jag har är att jag fått det svaret av ett antal veterinärer jag litar på dom senaste 7 åren, för övrigt känner jag inte till någon häst som fått botulism alls.

Fast La, det du gör är ju att du envetet försöker få Hillevi att ändra åsikt. Hon har talat om att hon inte vaccinerar, och varför hon inte gör det. Såvitt jag vet har hon inte sagt att någon annan ska göra si eller så?

Så det hon gjort är ju bara svarat på frågan HUR hon gör och VARFÖR.

Den enda 'felaktighet' som hon kan beskyllas för är väl i så fall att hon menar att man inte får fullgott skydd med vaccin. Det får man, mot typ B, som är den enda typ som upptäckts på häst i Sverige. Så där en slamkrypare om det är korrekt eller inkorrekt påstående.

Jag har för övrigt ungefär samma skäl som Hillevi att inte vaccinera, dvs nogsamt val vad gäller grovfoderproducent och skörd, packning, lagring och hantering, samt samtal med veterinärer mfl som kan, och sen har jag gjort en riskbedömning och avstått.

Slappna av det är upp till var och en :P Jag ville bara vta vad ni tyckte om saken. Jag vet ej men det ger ju inte fullt skydd men kanske är värt det, men hjälper det inte är det onöddigt att proppa i hästarna medel :/

Jag får sehur jag gör ;)

Lär dig så mycket du kan om sjukdomen och ta ställning själv sedan, här finns många både för- och emot och det har varit livliga diskussioner i ämnet!
Att vaccinera innebär alltid en risk för hästen, du vet att den kan reagera på vaccinet? Men har du träffat en häst med botulism? Jag har det. Det innebär ett fruktansvärt lidande för hästen och är i princip obotligt i Sverige i dag.

Kl

Till Hillevi och andra.

Vem som vaccinerar mot vad struntar jag fullständigt i.
Alla gör sina val...

Ens egna val bestäms av olika saker.
Råd från andra människor eller av egna erfarenheter.
Har man häst som fastnat i taggtråd..så tar man bort taggtråden.
Har man fått hästburens baklem i skallen för att man klantat sig så står man vid sidan därefter.
Leder man två hästar samtidigt och båda hoppar till så nyckelbenen ryker så leder man en i taget hädanefter..

Och har man haft ett dödsfall i botulism så vaccinerar man..
Vi vaccinerar.

MEN:

DÄREMOT så vill jag ändå varna "stadsfolk" som inte har den blekaste aning om hur det går till när man pressar grovfoder.

Ni kan ALDRIG vara säkra någonsin.
Många har ingen aning om hur processen går till.
Har inte ens varit med på gärdet.
Vet knappt hur många lager plast bonden har använt.
Har ingen aning om att av tio balar analyserat så kan det finnas en tolfte som är avvikande.
Man använder hösilage därför att hästen är uppstallad på sådant ställe.
Andra fodrar åt er.
Vilka andra kan det vara?
Har dom den erfarenheten som krävs för att kunna rata en hel bal??

Det finns definitivt ingen bonde som kan garantera riskfritt foder.
Gör dom det, så kan ni känna er lurade.

Allt handlar om tillfälligheter.
Förr eller senare så har man en sk. "måndagsbal".
"Måndagsbalens" kontaminerade strå hamnar på backen 19 gånger av 20..
Men den 20 de???
Och attans då. Har hästen symptom av foderstrupsförstoppning???
Shit! Ring veterinär..Aj, då..han är i ett annat distrikt. Hästen dog..

Alla har sin fria vilja att vaccinera eller inte.

Men om ni blir drabbade...Skyll då f-n inte på vem som levererat ert grovfoder......

AM

Senast ändrad:

Men om ni blir drabbade...Skyll då f-n inte på vem som levererat ert grovfoder......

AM

Det skulle jag faktiskt aldrig göra, jag skulle skylla på MIG SJÄLV och ingen annan.

Det jag menar med att bemöda sig om att få bra grovfoder, är inet för att jag tror det eliminerar risken, men det minimerar. Den finns dock ALLTID där. Men jag gör vad jag kan för att minska den.

Men hur ypperligt bonden än skördar, plastar, lagrar och hanterar, och hur någa jag än lagrar, kollar, utfodrar (ganska korkat att anstränga sig en massa innan, och sen lägga grovfodret på backen i hagen t ex) så finns det alltid en risk att det går åt helvete.

Men om så bonden hade i princip plöjt vid skörden, plastar på trekvart, kastat runt balarna huller om buller etc etc, så det är aldrig dennes fel om mina hästar får botulism. För det är och förblir MITT ansvar vad jag ger hästarna för grovfoder.

Skulle jag stå i ett inackorderingsstall skulle jag btw vaccinera ögonaböj, jag har sett vad det utan minsta dubier kan fodras med för balar :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka