Sv: Vaccination mot Boutulism.
Kl
...och eftersom jag är grovfoderproducent så kan jag berätta för ovetande att ett gärde är aldrig "vattpass-rak" och ofta gränsar gärden till skog där det finns skuggpartier.
Och med detta menas att traktor och slåtter ej går helt plan över gärdet.
Och att ts-halt varierar beroende på vart balen pressas.
Ts-halten varierar en del också på NÄR under dygnet hösilaget pressas.
Börjar man vid halv ett på dagen med vetskap att det ska bli regn i 14 dagar i streck när som helst så pressar man för full maskin.
Vilket betyder att man kommer in helt slutkörd halv ett på natten med vetskap att "ronnen" , alltså daggen har slagit till på gärdet..vilket betyder lägre ts-halt.
Vidare så räcker det med ett enda smittat grässtrå i en 400 kilos bal.
Det är inte så jäkla lätt att garantera att det absolut inte förekommer nån jord i balen...trots hög stubb. (10 cm minst)
Och glöm för all del inte att botulism ÄR luktfri.
AM
Kl
...och eftersom jag är grovfoderproducent så kan jag berätta för ovetande att ett gärde är aldrig "vattpass-rak" och ofta gränsar gärden till skog där det finns skuggpartier.
Och med detta menas att traktor och slåtter ej går helt plan över gärdet.
Och att ts-halt varierar beroende på vart balen pressas.
Ts-halten varierar en del också på NÄR under dygnet hösilaget pressas.
Börjar man vid halv ett på dagen med vetskap att det ska bli regn i 14 dagar i streck när som helst så pressar man för full maskin.
Vilket betyder att man kommer in helt slutkörd halv ett på natten med vetskap att "ronnen" , alltså daggen har slagit till på gärdet..vilket betyder lägre ts-halt.
Vidare så räcker det med ett enda smittat grässtrå i en 400 kilos bal.
Det är inte så jäkla lätt att garantera att det absolut inte förekommer nån jord i balen...trots hög stubb. (10 cm minst)
Och glöm för all del inte att botulism ÄR luktfri.
AM