Vaccination mot Boutulism.

Sv: Vaccination mot Boutulism.

Nä, men om du skulle kunna "vaccinera" hästarna mot benbrott...? Skulle du vara intresserad av det? Jag har oxå forskat lite i det här med att det saknas dokumenterade fall, det beror till stor del på att hästar är så känsliga för botulinumtoxin att de avlider av så små mängder att de sällan att påvisbara... om man alls tar prov.

Nä, men om du skulle kunna "vaccinera" hästarna mot benbrott...? Skulle du vara intresserad av det? Jag har oxå forskat lite i det här med att det saknas dokumenterade fall, det beror till stor del på att hästar är så känsliga för botulinumtoxin att de avlider av så små mängder att de sällan att påvisbara... om man alls tar prov.

Fast ibland kan man ju uteskuta även om det inte tagits prov.
Här i "mitt område" är grässjukan betydligt vanligare vissa år. Det oroar mej ..:crazy:
Och dödligheten är hög. Här är många som strukit med.

Ja, och den sjukdomen går inte att vaccinera mot! Har man kommit fram till ngt konkret än? Vad är det som händer i hästkroppen?

Fast La, det du gör är ju att du envetet försöker få Hillevi att ändra åsikt.
Inte alls, vilket jag också klart och tydligt deklarerat. Faktum är, att du knappast hittar en enda bokstav i den vägen i mina inlägg här.
Vad jag kommenterat är påståenden som inte stämmer enligt den information jag har, och om man läser inläggen i tråden så har jag inte så fel i det, eller hur?

Såvitt jag vet har hon inte sagt att någon annan ska göra si eller så?
Det må så vara, men felaktiga påståenden är också ett sätt att påverka, vilket redan skett om du läser tråden.

Den enda 'felaktighet' som hon kan beskyllas för är väl i så fall att hon menar att man inte får fullgott skydd med vaccin.
Vilket är allvarligt nog. Men det är inte den enda.

Jag har för övrigt ungefär samma skäl som Hillevi att inte vaccinera, ...
Det är DITT och DINA hästars problem och jag lägger mig inte i det, så länge du inte för fram vilseledande uppgifter.

LIA

Nja, du invände mot att 'hennes' producent lämnade 30 cm stubb vid skörd också. Och det kan ju vara sant. Det kan precis som du skrev vara onödigt mycket också, generellt är det ju det. Men vet bönder som har 'kuperade' fält som ställer in så att det på dets tället där det tar lägst blir säg 20 cm stubb, vilket ger kanske just 30 cm stubb på större delen av fältet. Andra ställer om höjden inför det kuperade, och ytterligare andra kör på med standardinställning och skrapar i princip grässvålen på 'kullarna'.

Så du har inte bara anmärkt på felaktigheter, men jag förstår hur du menar.

Men vi skriver väl här för att få ta del av andras åsikter, vidga våra vyer och lära nya saker?!? Inte för att nödvändigtvis ändra våran egen åsikt... eller tvinga någon annat till att dela den åsikten man själv förespråkar...?

Nja, själv uppfattade jag det mer som en liten eftersläng... men det kanske var för att den glada gubben fattades! :)

Ingen eftersläng!
Närmast ett konstaterande av att Alexandra och jag var på samma bana. Troligen. :d

LIA

Enligt veterinärer så finns heller inga påvisade fall av b i sverige, men det finns ändå en risk. Vet inte om det är sant eller ej.

Konstigt..December 2002 dog hingstfölet Second Glass i botulism.
Avlivades på klinik och prover var tagna.

Någon vecka innan hade en annan dött i botulism också.

Vad jag vet så hade dessa två en sak gemensamt.
Ej vaccinerade fullt..enbart två grundvacciner.

AM

DET tycker jag är intressant!

Att de få konstaterade fall av botulism som finns faktiskt har vaccination, om ännu ej full.

Nu drog du förhastade slutsatser. :o

Det finns fler konstaterade fall i Sverige, bl a 4-5(?) i Skåne för några år sedan.

Detta att samtliga 3 doser i grundvaccineringen måste ges innan skyddet finns, understryks gång på gång av vet m fl. Det är alltså inte så att man nääästan är vaccinerad efter 2 doser.

LIA

Ja, och den sjukdomen går inte att vaccinera mot! Har man kommit fram till ngt konkret än? Vad är det som händer i hästkroppen?
Svaret har vi inte än. En intressant teori är att sjukdomen orsakas av en toxicoinfektion med Cl. botulinum typ C?
Jag vet dock inte var forskningen står just nu.
PL

Ja tex i ruttnande foderrester men for att få en syrefri miljö fordras relativt stora kompakta klumpar, dvs väl synliga.
PL

Detta att samtliga 3 doser i grundvaccineringen måste ges innan skyddet finns, understryks gång på gång av vet m fl. Det är alltså inte så att man nääästan är vaccinerad efter 2 doser.

LIA

Då vår lillhingst dog så sa vaccintillverkaren från Tyskland att fullgott skydd har dom efter hela grundvaccinationen plus tre veckor.

När vi blev drabbade så hade vi faktist ingen aning om att det var så..fast man kanske borde ha förstått..:cry:

I flocken gick det då ytterligare några hingstar men dom klarade sig..

AM

Dubbelt tragiskt när det händer så nära målsnöret sas.
En erfarenhet jag så gärna klarar mig utan.

LIA

Oj, det var spännande! Vet du var jag kan läsa mer om det?
Så då får man anta att typ C inte är anaerob?

Har inga länkar tillhands.
Jo den är anaerob men syrespänningen i grovtarmen är tillräckligt låg för att clostridier skall kunna växa där.
Sjukdomen "shaker foal syndrome" orsakas förresten av en toxicoinfektion med C.botulinum typ B o vaccinet förebygger denna.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 538
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka