Vaccination mot Boutulism.

Sv: Vaccination mot Boutulism.

Åh, sånt här gör mig så arg!
Dom flesta bönder måste arbeta med sitt lantbruk på fritiden, eftersom det inte går att försörja sig som bonde i Sverige idag. Menar du då att man inte kan sitt jobb bara för att man skördar vall efter sitt andra jobb som man har för att försörja sig?

Dessutom tror jag inte det spelar någon roll hur nogrann man är när man tar hösilaget, risken finns alltid att få infekterat foder. Jag skulle i allafall aldrig förlåta mig själv om mina hästar blev sjuka och jag inte hade vaccinerat.

Men dom som har ett "ordentligt" lantbruk har inte annat jobb! Om man bedriver ett "ordentligt" lantbruk så måste man ha ett stort antal djur och har man inte djur så har man iaf en stor areal.

För att klara av att ta hösilage eller hö på ett stort areal så är det mycket svårt att hinna göra det efter jobbet.. Ska man ta hö så bör det ju alltså inte vara dagg i det.. Eller torrt hösilage..

Dom som hade ett sådant litet "lantbruk" kallar inte jag ordentlig bonde..

Ring gärna till www.hastkliniken.se och prata med mannen där, inte veterinären eller hennes kvinnliga assistent. Det var han som sade det till mig.

mul/ som jobbat med kor under 1½år hos en riktig bonde..

Jag är månskensbonde, men jag tar inte hö/hösilage heller.

Nu är du riktigt ute och cyklar, som bedömmer bonden efter storleken på gård.
Jag ska berätta för mina grannbönder att dom minsann inte är riktiga bönder eftersom flera av dom har olika typer av deltidsjobb utanför gården. Undrar om dom håller med dig?

Den där "mannen", hur "riktig" expert på B är han? Jag undrar om dom som haft hästar som drabbats av B håller med dig om att vaccination är onödig?

LIA

Men dom som har ett "ordentligt" lantbruk har inte annat jobb! Om man bedriver ett "ordentligt" lantbruk så måste man ha ett stort antal djur och har man inte djur så har man iaf en stor areal.

För att klara av att ta hösilage eller hö på ett stort areal så är det mycket svårt att hinna göra det efter jobbet.. Ska man ta hö så bör det ju alltså inte vara dagg i det.. Eller torrt hösilage..

Dom som hade ett sådant litet "lantbruk" kallar inte jag ordentlig bonde..

Ring gärna till www.hastkliniken.se och prata med mannen där, inte veterinären eller hennes kvinnliga assistent. Det var han som sade det till mig.

mul/ som jobbat med kor under 1½år hos en riktig bonde..

Jag är månskensbonde, men jag tar inte hö/hösilage heller.

Vad pratar du om?

Vi är spannmålsbönder, har alltså inga djur. Vi har 120 ha mark som vi brukar, men har även entreprenadmaskiner för att kunna överleva, är vi inga riktiga bönder?
Hö och hösilage går mkt bra att slå på kvällen efter jobbet, sedan ligger det på slag och torkar innan det plastas el. buntas, vilket självklart görs på dagtid.

Kan även tillägga att ena hälften utav oss är utbildad agronom.

Senast ändrad av en moderator:

Den där "mannen", hur "riktig" expert på B är han? Jag undrar om dom som haft hästar som drabbats av B håller med dig om att vaccination är onödig?
LIA

Där tror jag även att veterinärkåren kan "krocka" lite.
Dom som sett botulismfall har ju helt klart rekommenderat vaccinering..
AM

Nu är du riktigt ute och cyklar, som bedömmer bonden efter storleken på gård.
Jag ska berätta för mina grannbönder att dom minsann inte är riktiga bönder eftersom flera av dom har olika typer av deltidsjobb utanför gården. Undrar om dom håller med dig?

LIA

En månskensbonde för mig är en som har ett par gamla traktorer och inte håller på mer en gång om året med hö och hösilage. Dom har ett "vanligt" heltidsjobb. Odlar för husbehov eller för att marken behöver brukas om dom får EU-stöd. Månskensbönder har oftast inte den tillräckliga kunskapen eller verktygen (såsom maskiner).

Han har egna hästar, är även månskensbonde själv. Han har jobbat inom lantbruk under många år. Det finns tre typer av B, och eftersom man vacc för en av dom så finns ju risken fortfarande. Det var så han förklarade för mig iaf.

Jag ringde till Distriktsveterinärerna i Norrköping med och dom var av den åsikten att man måste vaccinera trots att mina hästar bara skulle äta hösilage under en begränsad tid, och även att vaccinet inte är tillräckligt förrän efter den tredje sprutan.

Vad pratar du om?

Vi är spannmålsbönder, har alltså inga djur. Vi har 120 ha mark som vi brukar, men har även entreprenadmaskiner för att kunna överleva, är vi inga riktiga bönder?
Hö och hösilage går mkt bra att slå på kvällen efter jobbet, sedan ligger det på slag och torkar innan det plastas el. buntas, vilket självklart görs på dagtid.

Kan även tillägga att ena hälften utav oss är utbildad agronom.

Ja, men då har ni ju knappast heltidsjobb utanför gården? Alltså är ni inga månskensbönder. Månskensbonde heter det för att det är bönder som gör allt sådant under "månskenet". Dvs jobbar med annat under dagtiden...

JAG är månskensbonde!!

Ja, men då har ni ju knappast heltidsjobb utanför gården? Alltså är ni inga månskensbönder. Månskensbonde heter det för att det är bönder som gör allt sådant under "månskenet". Dvs jobbar med annat under dagtiden...

JAG är månskensbonde!!

*KL*

Ngn som vet hur många hästar i norra sverige som drabbats av botulism?(norr om umeå då)

Där tror jag även att veterinärkåren kan "krocka" lite.
Dom som sett botulismfall har ju helt klart rekommenderat vaccinering..
AM

Ja, det är nog olika skolor, jag kan lova att mina kommer att vacc när det finns ett komplett vaccin, som täcker alla 3 typerna av B.

Ja, det går ju att chansa, det finns ju dom som inte har hästarna försäkrade eller vacc mot annat heller. Men är man noggrann vid fodringen så kan man minska risken avsevärt. Mina har ätit det under 8v och dom lever, den andra hästen som är här har ätit det sedan nyårsskiftet och han är hur pigg som helst. Vi köper dock från samma leverantör som ÖPPNAR OCH GÅR IGENOM BALEN, innan vi kör hem den, Vi har alltså ingen lagring på den här. Är det något med den så är det bara att byta. Hösilaget vi har fått tag på är näst intill lika torrt som hö.

Nu åker inhyrningen under morgondagen till en fodervärd så hädanefter så går mina på hö igen.. Inhyrningen har allergisk bronkit pga månskensbonde-hö. = I detta fall dammigt, med delar av mögel.(OBS inte hos mig, utan flyttade hit för 8v sedan.)

Därför har jag blivit ännu noggrannare varifrån mitt foder kommer.

Lite info till dig:
"när det finns ett komplett vaccin, som täcker alla 3 typerna av B. "
Det finns flera typer av B, men det är bara en som är farlig för våra hästar idag. Det är den vi vaccinerar mot!

"Men är man noggrann vid fodringen så kan man minska risken avsevärt."
Tyvärr inte. Du ser inte om B finns i din bal. B har inget med mögel att skaffa.

Att dina hästar lever idag betyder inte att dom inte kan drabbas av B imorgon. B är alltså mycket sällan förekommande, och när det gör det, så finns det i enstaka balar. (Såvitt jag vet). Det handlar alltså om en bal per tiotusen eller etthundratusen eller en miljon, men om dina hästar råkar få just den ...!!!

"ÖPPNAR OCH GÅR IGENOM BALEN,"
Spelar alltså ingen roll när det gäller B. Hur noga går man f ö igenom bal efter bal efter bal ...?

Chansen att vinna högsta vinsten på BingoLotto är typ en på miljonen. Ändå köper folk lotter och ändå vinner någon den där vinsten!!!

Har jag missuppfattat något så kommer säkert andra in och korrigerar. :)

LIA

JAG är månskensbonde!!

Jo, vi jobbar faktiskt heltid båda två utanför gården (även om den ena jobbar i egen regi). Om vi inte gjorde det skulle vi inte ha råd att ha vårt lantbruk.

Du generaliserar och då blir det fel. Präktigt fel.
Därute finns alla möjliga sorters "bönder". Tyvärr är en vanligt förkommande typ bonden (vi har 3 st i grannskapet) som p g av vikande lönsamhet sålt djuren, ändrat inriktning på lantbruket (vall, utarrenderat jord, amkor etc) och skaffat sig ett vanligt jobb. Men det betyder inte att hans kunskaper försvunnit. Det betyder inte heller att han inte har/ har tillgång till bra maskinpark. Det betyder fr a inte att han inte är seriös i sitt arbete med den egna jorden.
Den tid han behöver för att utföra ett fackmannamässigt arbete ser han till att det finns. Bonden han = hon f ö!

LIA

Lite info till dig:
"när det finns ett komplett vaccin, som täcker alla 3 typerna av B. "
Det finns flera typer av B, men det är bara en som är farlig för våra hästar idag. Det är den vi vaccinerar mot!

"Men är man noggrann vid fodringen så kan man minska risken avsevärt."
Tyvärr inte. Du ser inte om B finns i din bal. B har inget med mögel att skaffa.

Att dina hästar lever idag betyder inte att dom inte kan drabbas av B imorgon. B är alltså mycket sällan förekommande, och när det gör det, så finns det i enstaka balar. (Såvitt jag vet). Det handlar alltså om en bal per tiotusen eller etthundratusen eller en miljon, men om dina hästar råkar få just den ...!!!

"ÖPPNAR OCH GÅR IGENOM BALEN,"
Spelar alltså ingen roll när det gäller B. Hur noga går man f ö igenom bal efter bal efter bal ...?

Chansen att vinna högsta vinsten på BingoLotto är typ en på miljonen. Ändå köper folk lotter och ändå vinner någon den där vinsten!!!

Har jag missuppfattat något så kommer säkert andra in och korrigerar. :)

LIA

De tre typerna av Botulism, när det finns vaccin mot alla tre, då ska jag vaccinera.

Eftersom Botulismrisken blir mindre och mindre beroende på hur hög ts är så för att minska den risken så mycket som det går så öppnar säljaren balen för att kolla att det inte är råtthål, att den inte är blöt, luktar skämd osv, då är flera faktorer minimerade.

JAG köper enbart hösilage som är så pass torrt att det lika gärna kunde vara hö.. Jag har tagit en bild på den vi hämtade idag.. Den är så torr att man precis kan känna att den är fuktig, alltså något fuktigare än ett hö, så den blir lite mjuk bara.

I mitten av balen är den så pass fuktig att det luktar hösilage om händerna när man tar i det, men den är så pass torr att man inte är fuktig om händerna när man tagit i den.. (svårt att förklara)

Risken för att få botulism är så minimal att risken är större att hästen får fång och behöver avlivas för det.. Enl den länken som låg här någonstans så är det några stycken om året som får botulism. Hur många hästar avlider av andra sjukdomar som är foderrelaterade?? Gissningsvis så är det en betydligt större andel.. Men den okunnigheten går inte att vaccinera bort. (Även om man skulle vilja..)

JAG anser och det gjorde han på www.hastkliniken.se att risken är så minimal att den är försumbar.. Visst är det tråkigt att hästen blir sjuk, men jag kommer inte att vaccinera iaf. Men som sagt så är det sista balen dom får nu. Om vi "månskensbönder" ska leja in någon att ta hösilage på de åkrar som vi kan få ta på av folk här i närheten så ska det iaf vara Antingen han jag jobbade hos som har som sitt yrke att sommartid bala hösilage och ta hö.. Eller som han jag köpt av nu..

Jag hade missuppfattat inhyrningen att det var INTE en månskensbonde som tagit höet, men månskensbonde(sån som jag, som har endel kunskap, men inte tillräckligt för att ge mig på detta helt själv ännu) som förvarat det.. *rätt ska vara rätt*

Du generaliserar och då blir det fel. Präktigt fel.
Därute finns alla möjliga sorters "bönder". Tyvärr är en vanligt förkommande typ bonden (vi har 3 st i grannskapet) som p g av vikande lönsamhet sålt djuren, ändrat inriktning på lantbruket (vall, utarrenderat jord, amkor etc) och skaffat sig ett vanligt jobb. Men det betyder inte att hans kunskaper försvunnit. Det betyder inte heller att han inte har/ har tillgång till bra maskinpark. Det betyder fr a inte att han inte är seriös i sitt arbete med den egna jorden.
Den tid han behöver för att utföra ett fackmannamässigt arbete ser han till att det finns. Bonden han = hon f ö!

LIA

Då är det nog olika på olika platser i sverige.. Dom bönder som finns här är..

1.Dom som haft djur, men det ej lönsamt längre. Iom att det inte var lönsamt så finns det inte heller anledning att ha maskinparken kvar. Marken utarrenderas.

2.Dom som har lite djur för husbehov, eller för att det är trevlig att ha dom kvar. Deras intresse är så pass stort så det är därför djurena finns kvar i liten utsträckning.. Där finns även oftast maskinparken kvar, eller till viss del kvar.

3.Dom som haft djur för flera år sedan och har mark. Dom har oftast inte maskiner kvar eftersom dessa inte är lönsamma. Och har dom maskiner så är dom ofta av en årsmodell som är ett tag sedan.. Annars lånas det hej vilt av grannar och alla omkring för att få gräset tillvarataget. Ingen har någon ordentlig kunskap om maskiner.

4.Dom som nyligen flyttat ut på landet och köpt en gård, kanske läst jordbruk eller bara vill ut på landet.. Har oftast inte nyare maskiner utan då är resultatet ungefär som den förra, låna ihop.. Har oftast ett par hästar (här iaf) och ska börja ta foder själva..

5.Sen finns det dom som bedriver ladugård med mjölkkor(besättningar som går runt ekonomiskt ca 100 djur, kan variera lite uppåt och nedåt), där fodret är enormt viktigt.. Där finns oftast maskiner, kunskap och intresse iom att ju bättre fodret är ju bättre vinst ger kossorna. Där finns både en ekonomisk och intresse aspekt.

6.Dom som har mark, men kanske jobbar inom lantbruk och kanske har en maskinpark och lever på att sköta arbetet åt andra.. Likaså där är det ekonomiska intresset enormt, dåligt jobb= inga jobb..

Nummer 2 köper jag gärna hö av.. Har gjort de sista året.

Nummer 5 och 6 köper jag gärna hösilage av bara det är ordentligt torrt.

Nummer 1-4 anser jag är månskensbönder. Men det är ju min åsikt..

Jag anser att du är lite för okunnig för att uttala dig i frågan om hur kunnig "bonden" är. Du glömde den kanske vanligaste bonden nu förtiden...

* Han som brukar ca 100 ha mark, vilket ej går att försörja sig på, men det är inte speciellt lite mark.
* Har inga djur
* Jobbar heltid utanför lantbruket, kan förstås även vara kvällar, nätter och helger.
* Har en enorm kunskap
* Har en mkt modern maskinpark av anledningen att man har en grannsamverkan där man hjälper varann, typ: jag sår åt dig så tröskar du åt mig, jag tröskar åt dig så slår och plastar du min vall. Vilket gör att det räcker att vi har den modernaste tröskan, så har grannen den modernaste såmaskinen, vi behöver alltså inte ha hela stora maskinparken.
Detta är mkt vanligt förekommande och dessa bönder gör ett mkt bra och super seriöst jobb.

Att komma och säga att man inte kan köpa vallfoder av dessa är verkligen som ett slag i magen. Vi jobbar alltså med andra yrken vid sidan om för att ha råd att hålla dig och alla andra i Sverige med billigt spannmål och bra foder till djuren.

Jag känner mig mkt kränkt av dina huvudlösa uttalanden och hoppas att du tänker igenom vad du skriver på internet hädanefter.

Senast ändrad av en moderator:

När man hittat Botulinumtoxin i balar med hög ts-halt har hösilaget varit riktigt dåligt (personlig komunikation fr C Müller).
PL

De fall på häst i sverige där man hittat toxin har alla varit av typ B, dock har man utomlands sett fall även av andra typer, den typ som man oftast sett på kor är typ C vilket är den som brukar associeras med kadaver. Man har inte sett botulism på ngn fullständigt vaccinerad häst här i landet.
PL

Jag anser att du är lite för okunnig för att uttala dig i frågan om hur kunnig "bonden" är. Du glömde den kanske vanligaste bonden nu förtiden...

* Han som brukar ca 100 ha mark, vilket ej går att försörja sig på, men det är inte speciellt lite mark.
* Har inga djur
* Jobbar heltid utanför lantbruket, kan förstås även vara kvällar, nätter och helger.
* Har en enorm kunskap
* Har en mkt modern maskinpark av anledningen att man har en grannsamverkan där man hjälper varann, typ: jag sår åt dig så tröskar du åt mig, jag tröskar åt dig så slår och plastar du min vall. Vilket gör att det räcker att vi har den modernaste tröskan, så har grannen den modernaste såmaskinen, vi behöver alltså inte ha hela stora maskinparken.
Detta är mkt vanligt förekommande och dessa bönder gör ett mkt bra och super seriöst jobb.

Att komma och säga att man inte kan köpa vallfoder av dessa är verkligen som ett slag i magen. Vi jobbar alltså med andra yrken vid sidan om för att ha råd att hålla dig och alla andra i Sverige med billigt spannmål och bra foder till djuren.

Jag känner mig mkt kränkt av dina huvudlösa uttalanden och hoppas att du tänker igenom vad du skriver på internet hädanefter.

Jag skrev att JAG har dessa bönder runt om kring mig.. JAG köper inte foder av dig eller hur?? Hur du sedan tolkar det jag skriver är upp till dig. Jag skriver hur JAG tycker, sedan är det upp till ALLA ANDRA att göra sig en egen bedömning av vad dom tycker..

Det jag skrev också är att när det blir ekonomiska/egna intressen så har allt en tendens att bli bättre. Och om ni ingår i den kategorin med egna intressen så är det ju ok. Då bör ju alltså ni ingå i kategorin nummer 6. Ni hjälper således andra med deras arbete, och då isf bör veta vad man håller på med. Kan man inget så får man inte heller uppdrag åt andra..

Men om du känner att du känner att jag är okunnig så kan jag inte göra något åt det.

Och att du känner att du och din famlij skapar ett foder som ni tycker är ok så är det bra för er, men jag tycker fortfarande som jag tycker. Vi har talfrihet i detta land om jag inte minns helt fel. Och om det inte går runt så ni slipper "att hålla mig och andra i sverige med billgit och bra foder" kanske man ska isf börja se sig om efter andra alternativ istället.

De fall på häst i sverige där man hittat toxin har alla varit av typ B, dock har man utomlands sett fall även av andra typer, den typ som man oftast sett på kor är typ C vilket är den som brukar associeras med kadaver. Man har inte sett botulism på ngn fullständigt vaccinerad häst här i landet.
PL

Det är möjligt, men jag tror att det kan finnas ett mörkertal här.. Jag vet en islänning som blev sjuk av ett gift och fick avlivas, det kunde inte konstateras att det var botulism, dom gjorde ett test. Utan obduktionsprotolkollet sade bara att ett gift orsakade hästens död.. Det fallet fick alltså inget svar. Typ C? Typ A? Något annat gift? Dom hittade inget giftigt i hagen eller något..

Du får handla av precis vem du vill och du får även tycka precis vad du vill, men det är just ovanstående som jag opponerar mig mot :devil: .

Jag tycker inte att man går ut på internet och skriver saker som flera 100 000-tals läser om man inte vet vad man pratar om.

För mig så har man en stor areal om man har runt 100 ha, men som jag tidigare sagt så kan man inte leva på det i Sverige idag. Vi är fortfarande RIKTIGA bönder som producerar mkt bra foder, även om vi gör det efter ordinarie arbete. Och när det gäller oss, så har min man 4,5 års högskolestudier bakom sig för att kunna göra detta på bästa sätt. OCH framförallt så är vi inte ensamma om detta.

Alla ridskolehästar går på hösilage och ingen är vaccinerad. Jag vet inte hur jag gjort med min egna häst men

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka