Vaccination mot Boutulism.

Sv: Vaccination mot Boutulism.

Du får handla av precis vem du vill och du får även tycka precis vad du vill, men det är just ovanstående som jag opponerar mig mot :devil: .

Jag tycker inte att man går ut på internet och skriver saker som flera 100 000-tals läser om man inte vet vad man pratar om.

För mig så har man en stor areal om man har runt 100 ha, men som jag tidigare sagt så kan man inte leva på det i Sverige idag. Vi är fortfarande RIKTIGA bönder som producerar mkt bra foder, även om vi gör det efter ordinarie arbete. Och när det gäller oss, så har min man 4,5 års högskolestudier bakom sig för att kunna göra detta på bästa sätt. OCH framförallt så är vi inte ensamma om detta.

Om du läser noga så skrev jag en STOR areal!! En stor areal är 100ha. Det kan nog de flesta hålla med om, så vad gnäller du för då??

En agronom har kommit med den korkaste kommentaren jag någonsin varit med om, så jag hoppas verkligen att agronomutbildningen gått framåt..

Agronomen kunde genom att kolla på min fångponny säga att det var bara att släppa honom på ett ordentligt bete full med vitklöver, från en hage på inget alls.. Så tyvärr så har jag inte något större förtroende, då jag alltid kommer att tycka att man inte kan lära sig allt teoretiskt utan måste har erfarenheter med.. Sen om just du har erfarenhter eller inte kan ju inte jag veta.

Men bara för man har en utbildning så är det inte säkert att man kan allt för det..

Och dom med 30-40års erfarenheter, känner jag iaf att dom borde veta vad dom håller på med, allra helst eftersom dom left på det ekonomiskt under den tiden.. Likaså deras äldre familjemedlemmar.. Men det är MIN åsikt och det gäller det mesta i livet tycker JAG..

Bukefalos är ett diskussionsforum och jag lovar att du kommer att få andras åsikter som svar på det mesta du skrivar..

Om du läser noga så skrev jag en STOR areal!! En stor areal är 100ha. Det kan nog de flesta hålla med om, så vad gnäller du för då??

En agronom har kommit med den korkaste kommentaren jag någonsin varit med om, så jag hoppas verkligen att agronomutbildningen gått framåt..

Agronomen kunde genom att kolla på min fångponny säga att det var bara att släppa honom på ett ordentligt bete full med vitklöver, från en hage på inget alls.. Så tyvärr så har jag inte något större förtroende, då jag alltid kommer att tycka att man inte kan lära sig allt teoretiskt utan måste har erfarenheter med.. Sen om just du har erfarenhter eller inte kan ju inte jag veta.

Men bara för man har en utbildning så är det inte säkert att man kan allt för det..

Och dom med 30-40års erfarenheter, känner jag iaf att dom borde veta vad dom håller på med, allra helst eftersom dom left på det ekonomiskt under den tiden.. Likaså deras äldre familjemedlemmar.. Men det är MIN åsikt och det gäller det mesta i livet tycker JAG..

Bukefalos är ett diskussionsforum och jag lovar att du kommer att få andras åsikter som svar på det mesta du skrivar..

Nu gick du väl ändå över gränsen! En agronom är väl förtusan inte en veterinär :devil:, men dom vet hur man producerar foder.

Dessutom "gnäller" jag inte över att du pratar om stor areal, utan om att du säger att dom som inte kan försörja sig på sitt lantbruk inte är riktiga bönder och därmed inte kan producera bra foder.

Jag har nu väldigt många ggr försökt förklara för dig att man kan vara en mkt kunnig och välfungerande bonde, fast man har ett jobb vid sidan om. Just därför att det inte går att försörja sig inom lantbruket i Sverige idag.

Tänk på vad vaccinationer innehåller. Det finns många hästar som reagerat på detta. Istället för att läsa andras trådar tycker jag att man ska kolla upp fakta om botulism och läsa innehållsförteckningen på vaccinet inan man bestämmer sig för att vaccinera sitt djur. Om konserveringsmedlet är kvicksilver skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag gav det.
Detta känns lite som när man avmaskar sina hästar bara för att man ska och inte för att dom faktiskt har mask, vilket i sin tur leder till resistenta maskar. Alla har olika åsikter, men ta reda på fakta om sjukdomar och behandling istället för att lyssna på alla andra.
Om man ger ett hösilage med hög ts-halt kan inte b-bakterierna överleva. Kommer inte ihåg procenten men kan kolla upp det om någon är intresserad. Är ingen besservisser men jag tycker att man ska kolla upp vad man sprutar i sin djur. Mycket är helt onödigt.

Jag vaccinerar inte mot Boutulism. Min veterinär har sagt att risken för sjukdommen är väldigt liten och att hästen vid angrepp riskerar att bli sjuk trots vaccination.

Nu blandar du nog hejvilt i begreppen.
Agronomen är INTE veterinär.

Likaså att du inte åker in på ICA eller NK med din bil för kamremsbyte och tiotusenmila service..

AM

Nu gick du väl ändå över gränsen! En agronom är väl förtusan inte en veterinär :devil:, men dom vet hur man producerar foder.

Dessutom "gnäller" jag inte över att du pratar om stor areal, utan om att du säger att dom som inte kan försörja sig på sitt lantbruk inte är riktiga bönder och därmed inte kan producera bra foder.

Jag har nu väldigt många ggr försökt förklara för dig att man kan vara en mkt kunnig och välfungerande bonde, fast man har ett jobb vid sidan om. Just därför att det inte går att försörja sig inom lantbruket i Sverige idag.

LÄS MITT INLÄGG EN GÅNG TILL!!
Och HAN trodde att man kunde se på hästen och fodret eller i detta fall gräset.. Just eftersom HAN var agronom.

Sen att han inte är veterinär det fattar väl jag med..

Och jag skrev också att det var en korkaste kommentaren jag någonsin hört, just för att motiveringen var att han var agronom.

Varför måste du missförstå mig, kan du försöka förstå vad jag skriver?? Eller måste jag förtydliga mig ännu mera..?

Jag må vara gammal och grå..

Och du verkar vrida och vända på det jag skriver som att jag hackar på er.

Din man kanske är jätteduktig, vad vet jag. Men många går och blir agronom även fast dom inte har någon erfarenhet av jordbruk alls.. Och bara för att man kan allt teoretiskt så finns det många aspekter till som kommer in när man jobbar praktiskt..

Ex för att jag ska göra det mycket tydligt!!

Jag går och ska bli hovslagare.. Jag har läst litteraturen och kan den.. Nu håller vi på med korrigering. Om en häst är uttåad, så vet jag enl boken att jag ska göra på ett visst sätt. Men hästen kanske är gammal, har dåliga hovar, bruten vinkel i hovleden eller i kotan eller ett medicinskt problem, så är det yttre faktorer som kan spela roll. Då kvittar det hur duktig jag än har varit att läsa det teoretiska, utan jag måste få vara med under en lång tid praktiskt också för att kunna göra det optimala med den uttåade hästen. Jag kanske inte ska göra något åt utåttåningen alls.

Så för att göra en förtydling.. En agronom som inte har erfarenhet eller inte håller på med det kontinuerligt kan vara en bra spannmålsbonde, men han/hon kan också ha glömt eller inte har erfarenheten att "lösa" problemen..Då hjälper det inte att bara för att man kan titulera sig som agronom, att det innebär att man kan allt.. Såsom mitt exempel..

Det är självklart bra om man är agronom och har en bakgrund som spannmålsbonde och håller på med det regelbundet, då kan det ju inte bli bättre..

Jag är alltid noga med vem jag än anlitar så ska den ha praktisk erfarenhet under ganska många år och inte bara kan svänga sig med en titel.. Ex hovslagare, spannmålsodlare, hästuppfödare.

Jag är ny inom hästuppfödningen med och eftersom jag kan "teorin" så har jag ett nätverk av gamla hästuppfödare som helt enkelt lär mig det praktiska med..

Förstår du vad jag menar?

Dom översta raderna om agronomen förstår jag faktiskt inte, hur många ggr jag än läser. Det är helt obegripligt för mig hur man kan irritera sig på att en AGRONOM uttrycker sig märkligt ang. fång. Om en läkare sagt samma sak hade du tyckt att hans läkarutbildning var usel också och tappat förtroendet för alla läkare.

Jag förstår ínte heller varför du inte bara kan säga Ok, jag hade missat den kategorin av bönder, jag trodde att alla som hade större arealer kunde försörja sig på det och jag förstår att dom kan producera bra foder. I stället fortsätter du kasta skit och drar tom ner agronomutbildningen i skiten.

Nu orkar jag inte tjafsa mer om detta, för nu ska vi ut och så.

Ps. Vi har även 25 år i yrket + föräldrar som varit bönder i generationer, precis som dom flesta andra bönder.

okej snälla ta det lungt allihopa ala tycvker olika omsaker och ting ;) Ni gör var och en osm ni tycker eller har blivit tilslagda villni ha en sådan dirskution kanske ni kan ta det privat alla behöver kanskeinte ta del av det.

Gillar inte att folk bråkar eller tjafsar vi är alihopa här för att ha roligt eller hur :D SÅ nu tar vi och hart de :D

I alla fall så är min häst vaccinerad mot B också nu tog det nbär jahg ändå skulle göra om hela griunvaccinatione:P

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka