Sv: Vaccination mot Boutulism.
Och vi tillverkar enbart för våra egna hästar.
Men när man lyssnar på bönder runt omkring, som säljer till hästfolk..
Och när man läser på foder-forumet så häpnar man...
På både okunskap och arrogans mot bonden...
Fodret SKA vara torrt och fint..bara för att slängas direkt på marken vid fodring..
eller ligger under presseningar och möglar..
eller har öppnat en bal och har kvar densamme i 3 veckor bara för att man enbart har två hästar...
Eller att fåglar hackar sönder balarna..osv..osv..
Ja du vet..
AM
Jag pratade faktiskt om det där med 'min' bonde en gång förra året. Han ringde mig och undrade om jag märkt något konstigt med kvaliten eller haft dåliga balar? Nää tyckte jag, det var en som var lite tveksam som jag kastade, men det kan ju ha varit något som hänt här, vadådå? Då hade han tydligen haft en kund som ringt och tyckt att varannan bal var skit, och han hade blivit väldigt förvånad. Vi pratade inte mer om det då, men sen när han kom och levererade nästa gång så kom vi att prata om det igen, för han hade varit och levererat nya balar till kunden som klagat. Och även talat om att 'det blir inga mer reklamationer'. För kunden hade balarna ute på gräs, inget 'skydd' under (grus, eller plan icke gräsbevuxen mark), inget skydd mot ev pippifåglar, och så när de öppnade balarna så skar de upp kortsidan (är liten fyrkantsbal, vanlig höbalsstorlek) och tog ut kaka för kaka, och så fick den ligga så i solgasset sen, gissa vilken mysig värmeutveckling det blev under plasten sen liksom, balarna i princip kokade under plasten.
Och min bonde ANSTRÄNGER sig verkligen 'hela vägen'. Dels går han på en massa utbildningar och föreläsningar och så. Dels gjorde han massor i den vägen och tog reda på en massa när han skulle börja producera 'hästhösilage', och dels ser han till att hålla sig ajour med ev nya rön. Han har tagit reda på vad hästar bör ha för värden ungefär, och checkat av bland kunderna vad de vill ha, och så ser han till att gödsla och ta vallfoderanalys och fan och hans moster för att få de värdena med. Och är insatt i det här med hur hög stubb man ska lämna, hur många lager plast etc. Och hanterar balarna väldigt varsamt, lagrar inomhus hos sig etc. Och när han levererar småposter som till mig, 20 - 30 bal/månad, så han lyfter varenda bal för hand och lägger ner dem väldigt försiktigt (hemma har han sån där 'gripgrej' på traktorn för hösilagebalar), och de gånger han (hänt 3 ggr) råkat skada en bal genom att exvis tappa den lägger han fram den så man ska kunna använda den direkt.
Och sen efter allt detta så får han vissa kunder som misshandlar balarna, och sen tycker 'det här är dåligt' och vill ha pengarna tillbaka.. Kan fatta att han blir trött. (Han har garanti mot ev dåliga balar, byter ut dem utan minsta tjafs. För mig, som är gravt petig och vid minsta tveksamhet kastar hellre än chansar, så har det handlat om ca 2 - 3 bal/år som jag kasserar. Utom nu sista svepet, men där han förvarnat om att vissa av balarna kan vara för torra. och där jag faktiskt på 10 bal kastat tre, just för att de var för torra och i princip plastat hö, och luktade 'unket')
Och man hör ju ganska ofta hur 'behändigt' det är med hösilage för man kan lagra det ute så man behöver inte 'speciell lagringsplats' åt det, balarna håller jättelänge, blir det hål är det 'bara att tejpa igen det'. Ungar och hundar och katter och fan och hans moster klättrar i balarna, man kan använda de som uppsittningspall osv
Och de förflyttas inte direkt varsamt. (vet btw inte hur många jags ett knuffa av balarna från släpet och sen rulla/knuffa dem över trösklar och ojämna stallgolv osv när de lastar ur efter att ha hämtat. Dock finns det bönder som hanterar dem väldigt ovarsamt med)
Vet många som blivit väldigt förvånad att jag lagrar hösilaget inne, för det tar ju plats, bättre lägga dem på stallplanen (gräsbevuxen)..