Vaccination mot Boutulism.

Sv: Vaccination mot Boutulism.

Slappna av det är upp till var och en :P Jag ville bara vta vad ni tyckte om saken. Jag vet ej men det ger ju inte fullt skydd men kanske är värt det, men hjälper det inte är det onöddigt att proppa i hästarna medel :/

Jag får sehur jag gör ;)

Det ger fullt skydd mot den typ av botulism som påvisats på häst i Sverige. Om/när de andra typerna påvisas i Sverige på häst så har man inte fullgott skydd längre. Men idag så kan man nog om man inte klyver hår anse att det är fullgott skydd.

Sen en liten allmän brasklapp - bara för man vaccinerar kan man inte börja slarva med kvaliten på hösilaget. För tveksamt/dåligt hösilage kan ge en hel massa andra sidoeffekter än botulism. Är inte riktat åt någon särskild och ingen i den här tråden, men sett det ett par ggr hur mans en börjar se med fingrarna med tveksamma balar och fodrar dem istället för att kasta, för hästen kan ju inte få botulism...

knapplån.

Ni vet väl alla att botulism inte bara finns i grovfoder? Så fort det här ämnet dryftas börjar all prata om hur man skördar, hur torrt ensilaget ska vara om man nu överhuvudtaget ska fodra med det o.s.v. Bakterien kan faktiskt finnas i hästens hage! Den måste inte intas med ett ev. dåligt skördat och fuktigt ensilage!

Det skulle jag faktiskt aldrig göra, jag skulle skylla på MIG SJÄLV och ingen annan.

Nää...kan faktist inte tänka mig att just du , Alex, skulle stämma bonden...nej.

Och vi tillverkar enbart för våra egna hästar.
Men när man lyssnar på bönder runt omkring, som säljer till hästfolk..
Och när man läser på foder-forumet så häpnar man...

På både okunskap och arrogans mot bonden...

Fodret SKA vara torrt och fint..bara för att slängas direkt på marken vid fodring..
eller ligger under presseningar och möglar..
eller har öppnat en bal och har kvar densamme i 3 veckor bara för att man enbart har två hästar...
Eller att fåglar hackar sönder balarna..osv..osv..
Ja du vet..

AM

knapplån.

Ni vet väl alla att botulism inte bara finns i grovfoder? Så fort det här ämnet dryftas börjar all prata om hur man skördar, hur torrt ensilaget ska vara om man nu överhuvudtaget ska fodra med det o.s.v. Bakterien kan faktiskt finnas i hästens hage! Den måste inte intas med ett ev. dåligt skördat och fuktigt ensilage!

Därför jag inte fodrar på mark. Som jag skrev, så synd att anstränga sig och sen kasta grovfodret på marken.

Botulism finns ju i jord också, och de kan få botulism av hö med. Men det är få saker som är så utmärkta för toxinet att växa till som plastat vallfoder, med 'rätt' (eller fel då) förutsättningar.

Vet inte om det finns något eller isf hur många botulismfall på hästar som inte äter hösilage.

Men som sagt, lika dumt fodra hö på marken när de kan trampa i det och trampa ner det och sen plocka i sig stråna.

Oekj så ni tycke m,an ska vaccinera ?
Mer om vacccinationer föresten ? ÄR det en gång om året man ska vaccinera ? Vas kostar det ?
Avmaskning hur många gånger är det och vad kostar det ?

MVH Louise

Jo, absolut. Men många hästar gräver upp och äter rötter i marken också, har du sett det? Det problemet är svårare att komma ifrån.

Vaccinerar gör man i regel en gång om året efter det att hästen är grundvaccinerad.
Avmaskningen beror på hur just din häst bor, hur "rena" betena är där och hur hårt maskangripna hästarna är. Den viktigaste avmaskningen är alltid den som görs innan hästen släpps på bete. (Undantaget föl och unghästar).

Och vi tillverkar enbart för våra egna hästar.
Men när man lyssnar på bönder runt omkring, som säljer till hästfolk..
Och när man läser på foder-forumet så häpnar man...

På både okunskap och arrogans mot bonden...

Fodret SKA vara torrt och fint..bara för att slängas direkt på marken vid fodring..
eller ligger under presseningar och möglar..
eller har öppnat en bal och har kvar densamme i 3 veckor bara för att man enbart har två hästar...
Eller att fåglar hackar sönder balarna..osv..osv..
Ja du vet..

AM

Jag pratade faktiskt om det där med 'min' bonde en gång förra året. Han ringde mig och undrade om jag märkt något konstigt med kvaliten eller haft dåliga balar? Nää tyckte jag, det var en som var lite tveksam som jag kastade, men det kan ju ha varit något som hänt här, vadådå? Då hade han tydligen haft en kund som ringt och tyckt att varannan bal var skit, och han hade blivit väldigt förvånad. Vi pratade inte mer om det då, men sen när han kom och levererade nästa gång så kom vi att prata om det igen, för han hade varit och levererat nya balar till kunden som klagat. Och även talat om att 'det blir inga mer reklamationer'. För kunden hade balarna ute på gräs, inget 'skydd' under (grus, eller plan icke gräsbevuxen mark), inget skydd mot ev pippifåglar, och så när de öppnade balarna så skar de upp kortsidan (är liten fyrkantsbal, vanlig höbalsstorlek) och tog ut kaka för kaka, och så fick den ligga så i solgasset sen, gissa vilken mysig värmeutveckling det blev under plasten sen liksom, balarna i princip kokade under plasten.

Och min bonde ANSTRÄNGER sig verkligen 'hela vägen'. Dels går han på en massa utbildningar och föreläsningar och så. Dels gjorde han massor i den vägen och tog reda på en massa när han skulle börja producera 'hästhösilage', och dels ser han till att hålla sig ajour med ev nya rön. Han har tagit reda på vad hästar bör ha för värden ungefär, och checkat av bland kunderna vad de vill ha, och så ser han till att gödsla och ta vallfoderanalys och fan och hans moster för att få de värdena med. Och är insatt i det här med hur hög stubb man ska lämna, hur många lager plast etc. Och hanterar balarna väldigt varsamt, lagrar inomhus hos sig etc. Och när han levererar småposter som till mig, 20 - 30 bal/månad, så han lyfter varenda bal för hand och lägger ner dem väldigt försiktigt (hemma har han sån där 'gripgrej' på traktorn för hösilagebalar), och de gånger han (hänt 3 ggr) råkat skada en bal genom att exvis tappa den lägger han fram den så man ska kunna använda den direkt.

Och sen efter allt detta så får han vissa kunder som misshandlar balarna, och sen tycker 'det här är dåligt' och vill ha pengarna tillbaka.. Kan fatta att han blir trött. (Han har garanti mot ev dåliga balar, byter ut dem utan minsta tjafs. För mig, som är gravt petig och vid minsta tveksamhet kastar hellre än chansar, så har det handlat om ca 2 - 3 bal/år som jag kasserar. Utom nu sista svepet, men där han förvarnat om att vissa av balarna kan vara för torra. och där jag faktiskt på 10 bal kastat tre, just för att de var för torra och i princip plastat hö, och luktade 'unket')

Och man hör ju ganska ofta hur 'behändigt' det är med hösilage för man kan lagra det ute så man behöver inte 'speciell lagringsplats' åt det, balarna håller jättelänge, blir det hål är det 'bara att tejpa igen det'. Ungar och hundar och katter och fan och hans moster klättrar i balarna, man kan använda de som uppsittningspall osv :crazy: Och de förflyttas inte direkt varsamt. (vet btw inte hur många jags ett knuffa av balarna från släpet och sen rulla/knuffa dem över trösklar och ojämna stallgolv osv när de lastar ur efter att ha hämtat. Dock finns det bönder som hanterar dem väldigt ovarsamt med)

Vet många som blivit väldigt förvånad att jag lagrar hösilaget inne, för det tar ju plats, bättre lägga dem på stallplanen (gräsbevuxen)..

Jo, absolut. Men många hästar gräver upp och äter rötter i marken också, har du sett det? Det problemet är svårare att komma ifrån.

Självklart, samtidigt så är frågan hur stor risken för botulism i det fallet är? Botulinum toxin finns i jord ja, men den behöver SYREFRI miljö för att växa till. De kan ju btw få botulism via sår med.

Men visst, vill man gardera sig maximalt ska man vaccinera även hästar som inte äter hösilage. Men via plastat vallfoder är det ju störst risk.

Det man i övrigt kan göra för att minska risken är ju att inte fodra på marken, flytta fodringsplatsen så det inte blir upptrampat, kratta bort nedtrampat/utspillt foder ofta, och se till så de har grovfoder att äta hela tiden (för att minska hur mkt rötter och annat gojs de petar i sig. Få dem att helt låta bli är ju oftast omöjligt, iaf den här tiden på året)

Men hästen får inte botulism av bakterien utan av toxinet. För att bakterien skall föröka sig o producera toxin fordras en viss miljö. Anaerob med lagom högt pH o fuktighet.
PL

Japp! :) Du har inte fjording eller shettis, det märker jag direkt! :D
Tror vi sitter på samma kunskaper du o jag och säkert tycker vi lika i många saker så vad säger du, vi lägger ner va´? :)

Botulinumbakterien producerar toxinet, ja. Det sker i en syrefattig miljö. Hästen blir dödligt sjuk av toxinet som bakterien producerar i den syrefattiga miljön och hästar är mycket känsliga för detta toxin, så känsliga att det kan vara svårt att påvisa toxinet i en avliden häst.
Var vill du komma? :confused: Menar du att jag är fel ute nu?

Japp! :) Du har inte fjording eller shettis, det märker jag direkt! :D
Tror vi sitter på samma kunskaper du o jag och säkert tycker vi lika i många saker så vad säger du, vi lägger ner va´? :)

*skrattar* Nyfiken vad du menade med att du har inte fjording eller shettis va? (det har jag inte, jag har araber och ett fuullblod, den ena arben misstänker jag dock har några muterade kallblodsgener då hon är av typen 'föder sig på luft, alltid huuungrig och äter som en dammsugare i princip *s*)

Jag menar att det är viktigt att veta att det fordras både bakterien o rätt miljö för att det skall bli farligt, ngt som inte framgick av det inlägg jag svarade på.
PL

jag håller till fullo med dig om att man styrs väldigt mkt. av sina egna erfarenheter. hade jag haft dina erfarenheter hade jag förmodligen tänkt anorlunda :( jag har andra saker som jag (mina hästar) råkat ut för och känner väldigt starkt för.

dock vet jag hur man producerar foder, jag är inte någon stadsbo (och har aldrig varit). vi har haft egen gård fram tills för min skilsmässa för 3 år sedan. jag har inte heller mina hästar inackoderade utan styr helt själv när och vad och var mina hästar äter (arrenderar 10 ha mark med tillhörande byggnader). vi har lösdrift där vi oxå fodrar inne (fri tillgång) vi har 5 hästar nu, så går åt fort gör det med.

skulle inte heller komma på tanken att anklaga min leverantör om någon bal skulle vara dålig, men jag väljer den leverantör som kan ge mig den kvalite på foder som jag vill ha. det anser jag minskar risken för div. problem.

Japp, och därför känns det så enkelspårigt att bara prata plastat vallfoder tycker jag! Syrefattig miljö finns ju på fler ställen...

Nä, önskar bara att jag kunde erbjuda mina pållar fri tillgång på grovfoder... precis som du föreslår. Det är ju idealläget! Men jag har fjording, russ och Knabstupper... och det är inte lätt att hålla dem lagom i hull! Nu har de en stor hage med mycket lövsly att barka så de kan sysselsätta sig... och inne äter de upp "sängen" så husse får halma nytt var och varannan dag. Men de gilla rötter oxå, speciellt så här års. Nu går de på relativt torr hagmark men i tidigare stall, där de gått på sur mark, har jag varit orolig för jordbakterierna faktiskt...

loch - jag kan inte heller ha fri tillgång längre, tyvärr. Jag för en evig kamp (och jag ligger alltid under) mot arabstoets vikt. Hon föder sig på luft som sagt, behöver cirkus 65 MJ. Jag har strax över 6 MJ/kg foder, och hon äter ledigt 20 kg/dygn om hon får :crazy: Så jag ransonerar ute, ger henne 6 kg till natten (12 h) och hon är sur och hungrig när jag släpper ut. De andra två får så mkt de vill ha nattetid, och fbl får jag kraftfodertoppa hårdare än jag vill med (får 2.5 kg kraftfoder, Hestekraft och Krafft Rehab).

Så K.s hull för jag en ojämn kamp för att få NER, V:s hull är rätt prima och han skulle kunna äta fritt utan att svälla upp med, B:s hull kämpar jag för att hålla uppe, och hon skulle behöav fritt grovfoder, dessutom med högre värden än K nånsin ens borde se på bild.

Så jag förstår ditt problem! och nu när 'våranorexin' slagit till gnuggar jag händerna ang K, bryr mig inte ang V och gråter blod ang B.

Samtliga äter nu iom våranorexin onämnbart ÄCKEL i hagen med, gammal förskrämt, brunt halvruttet fjolårsgräs. Jättebra :crazy:

På sommaren blir det ännu roligare då jag har turbobete. Kommer bli PERFEKT för B, gör K till en spärrballong som rullar fram, och ger V en kalaskula men det fungerar om han går på halvdygnsbete..

En homogen flock vore rena drömmen, gärna med sådär 'lagomfödda' hästar i *drömmer*

Mitt mål är ALLTID fri tillgång, men det är tyvärr länge sedan jag kunde uppfylla det. Jag drömmer fortfarande om det där hösilaget med 3 - 3.5 MJ/kg foder utan att vara dyngsurt. Och att ha något turbosilage att proppa i fullblodet på nätterna *glider in i de rosaluddiga drömdimmorna*

Jobbar på ridskola. Vi har ingen av våra hästar vaccinerade mot B. Det är större risk att hästen bryter benet i hagen än att de drabbas av botulism. Enligt veterinärer så finns heller inga påvisade fall av b i sverige, men det finns ändå en risk. Vet inte om det är sant eller ej.

Vaccinera du för att vara på den säkra sidan, för det handlar inte om så mycket pengar när man tänker på vad det kostar att ha häst. Lycka Till!

antar att det va ett knapplån ;)

nej, jag har inte för avsikt att vacc. ( i mina hästars fall är det ingen tvekan om att dom löper större risk att "bryta benen", ibland tror dom nog att dom är "bergsgetter" :angel: ) men det finns påvisade fall av B. i sverige. bla. nafayette har varit drabbad :(

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka