Vacc unghäst

nice and happy

Trådstartare
Man brukar ju ta de lugnt ett par dagar vid vacc men blev lite fundersam om man ska ta de ännu lugnare med unghäst efter vacc?

Har en tre åring fick sin andra spruta i onsdags o han är under inridning så funderar på att ge han en vecka vila el kan man göra ngt lätt?

Har vaccinerat både unga och gamla men alla har fått samma direktiv. Att ta det lugnare i några dagar.
Någon veterinär har sagt 'inte ridas svettig' som för en jämförelse till att arbeta lagom- mer jogg och lätt arbete. Man kan arbeta men helst inte såpass fysiskt ansträngande så de (hjärtat) får jobba för hårt/blir flåsig/trött.

Så jag tänker att en otränad häst kan arbetas men väldigt lätt medan en vältränad häst kan gå lite mer mot normalt utan att för den skull anstränga sej särskilt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025