Vacc,precis på dagen,eller?

Fibusen

Trådstartare
I morgon blir valpen 12 veckor,kan vi åka in i dag och vaccinera redan,eller är det dumt att göra det?

Vet att dom har drop in vacc i dag, annars så lär jag boka en tid,och jag har provat att ringa hela morgonen,men får inte tag på dom,och dom säger att dom har fullt upp på telefonsvararen,antagligen många som ringer nu efter jul/nyår,så kände att det kanske vore bra att bara kunna åka in och inte ta plats till dom som behöver det..

Sv: Vacc,precis på dagen,eller?

Är så olika veterinärer.
Min veterinär vill inte vaccinera föra 12 veckor.
Jag försökte göra det med en som var 11,5 veckor, men han ville inte.
En dag mer eller mindra kanske han hade gjort, det vet jag inte.
Frågade en valpköpare som är veterinär om det och hon sa att egentligen ska man inte göra före 12 veckor, men det flesta bryr sig inte om några dagar hit eller dit.
Hon blev mer imponerad att min vet var så noga :)

En dag hit eller dit spelar ingen roll, men för att undvika problem med de maternala antikropparna är den bästa åldern snarare 13 veckor än 12. (Maternala antikroppar är antikroppar som valpen får från sin mamma. Om det finns för höga halter så kommer de att "förstöra" vaccinet och så får man inte det skydd man förväntar sig).

Hmm,vad konstigt att man ska vacc vid 12 veckor då då..

Nu har iallafall pupp fått sin spruta,och han var så duktig,vet sa att det var längesen hon sett en så glad valp,han viftade på svansen hela tiden,även när hon gav sprutan,och slog nästan knut på sig själv! :D

Inte det minsta rädd eller osäker alls! Duktiga Gibson! :love:

De jag pratat med sa samma som Ester, att det t o m är bättre att de blir 13 veckor...

Jag lånar tråden lite och har en fråga om 12 veckors vaccinationen.
Vår hundvakt har precis fått hem sin lilla 9 v. valp. Uppfödaren sa att den inte bör träffa andra hundar förrens 2 v. efter vaccinationen.
Någon som vet mer om det?
Jag trodde det var fritt fram när dom fått sista sprutan vid 12 veckors ålder?

Hunden får inte fullgott skydd i samma stund den får sprutan. Kroppens eget immunförsvar reagerar på det avdödade eller denaturerade viruset i vaccinet och bygger upp en armé av antikroppar. Det tar en stund, så det är klokt att vara lite försiktig efter 12-veckorssprutan (som alltså helst ska ges vid 13 veckor...)

Exakt hur länge vet jag faktiskt inte, men vid olika infektioner brukar man säga att det tar ungefärr 14 dagar innan man har ett fullt antikroppspådrag i kroppen med tydligt förhöjda antikroppstitrar. Så 14 dagar är nog en bra gissning.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 391
Senast: Mkb
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 494
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 308
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka