Jag har alltid ringt chefen och sedan tagit ledigt utan lön. Aldrig varit problem.
Det vore en önskedröm att ha det så.. Min chef hade sannolikt satt dig mig för arbetsvägran. Finns noll och intet i förståelse inom vården för sådant skulle jag tro, iaf där jag jobbat. De har ju fasen knappt förståelse för VAB och vabbar man förväntas man i princip försöka jobba åtminstone halva dagen.. Om man är en Duktig Anställd då.
Men det blir en kostnad ändå för samhället. Om privata arbetsgivare behöver betala lön när man inte jobbar måste de ta mer betalt för att täcka sina kostnader!
Fast om folk nu sjukar sig själva är det ju sak samma för ag. Faktum kvarstår att man som djurägare ju enligt lag måste ta hand om sitt djur, man kan ju inte låta etc en häst stå med avsparkat ben i hagen eller en hund halvt uppsprättad efter hundattack ligga hemma i hallen och förblöda för att man ska va på kontoret prick åtta.. det blir en omöjlig ekvation.
Jag tycker INTE det ska vara betalt men möjligheten att ta ett akut (och nu menar jag AKUT inte matte är nojig och vi kan väl kolla upp lite prover-akut) veterinärbesök i nödfall mot semesterdag eller vad som, känns som att den borde finnas för att man som människa ska kunna följa lagen.. Strikt kollat då med veterinärintyg etc.