Som jag skrivit tidigare så ger alla vettiga arbetsgivare sina anställda ledigt om det är något angeläget. I normalfallet. Men inte alltid i alla lägen.
Vi hade exempelvis en situation nyligen som hade enorma effekter för både anställda och våra kunder. Förutom risker för miljonskadestånd så var all datortrafik utslagen några timmar. Att i det läget komma och be om ledigt oavsett anledning om man är den som kan ordna upp problemen skulle förmodligen få nej. Å andra sidan fanns det gott om folk som inte kunde jobba som skulle kunna hjälpa till. Jag kan tänka mig andra yrken där det blir problematiskt. Skådespelare med viktiga roller där resultatet är inställd pjäs, nyckelpersoner vid diverse event, en läkare mitt uppe i en lång operation där man inte kan få ersättare.
Ja man kan hävda att det är extremfall som någon gjorde men det är inte direkt konstigt att det krisar till sig. Har man ett jobb där man vet att det kan bli kris med ersättare bör man ha en plan B. Men en en arbetsgivare som inte ger sin personal ledig i krissituationer där det bara är möjligt är inte mycket att ha. Det säger mycket om personalpolitiken i största allmänhet. Samtidigt så får man inse att alla inte har någon känsla för djur och inte säger nej av elakhet utan att man har olika prioriteringar så har man djur bör man se om sitt hus innan en kris uppstår, det är mycket lättare att argumentera för sin sak när man inte är stressad.