Utvecklingsstörd häst.

Sv: Utvecklingsstörd häst.

Vi har också en travare som har Nevele som farfar, och det är den absolut snällaste häst som någonsin funnits :love:
So it aint all bad med släktingarna till Nevele :grin:

Visst finns det avkommor från Nevele Pride som är hur underbara som helst.
Jag har faktiskt träffat en av min hästs halvbröder och den hästen var jättesnäll och en riktig gentleman. :)
Men sen så fins det undantag då det slår igenom beteende som Nevele Pride hade...och i detta fallet är det så med min häst.
Mvh Xoya.

fanns en b-ponny på ridskolan hemma som fick någon sorts anfall. han skakade MYCKET en stund och sen var han som vanligt. men det tror jag inte var EP utan kom sig av en olycka där han fick grimskaftet runt halsen under natten=syrebrist.

Vad räknar du som utvecklingsstörd?

Vi har nog så svårt i dagens samhälle att avgöra om någon har en bokstavssjukdom, och att avgöra det på ett djur (eller en häst) är nästintill omöjligt skulle jag tro.

Det går ju inte att ta prover.
Det är även svårt att avgöra eftersom en häst som är socialt "konstig" (dvs inte passar in i en flock) likväl kan vara en häst som inte är uppfödd i flock, eller väldigt ouppfostrad.

Sen vill väll jag tillägga att jag är en av dom som tror att väldigt stor del av vissa beteendestörningar hos människor som går in under "bokstäver" är socialt betingade, och är beroende av uppväxt och miljö.
Nu ska jag inte säga vilken av alla bokstavs som det är för jag blandar alltid ihop dom.
En vuxen med dålig uppväxt med för lite kärlek och förmycket våld skiljer sig stort från en människa som har haft en kärleksfull och trygg uppväxt.

Saker som kan påverkas är:

självtillit
självförtroende
trygghet
Mod

att kunna:
älska andra
hantera konflikter och motgångar
kontrollera ilska och aggresioner

mm

Detta innebär att två i stort sett identiska individer, med två olika uppväxter, får helt olika förutsättningar för livet.

Vissa saker påverkas av arv, såsom humor.
En lärare berättade för oss i klassen (för många år sen) att hon var adopterad och att hon trotts att ha växt upp hela sitt liv med sin foster familj och inte träffat sin riktiga familj föränn på äldre dagar, hade samma humor som sin genetiska familj.

Andra saker påverkas av miljö.

Senast ändrad:

Har en familjehäst som jag nästan börjat misstänka är milt autistisk. Han har hjärtat på rätta stället, men kan närsomhelst få för sig att i princip vandra rakt över en. Han är över lag långsam i inlärningen och man får liksom ingen "kontakt" med honom när han hanteras. När han rids går det bra för då är det precis som att han får något "konkret" att rätta sig efter.

Vad tror ni om detta? Kan hästar ha autism eller är han som han är av någon annan anledning? :)

Varför skulle inte hästar kunna födas utvecklingsstörda, när människor kan.
Jag bor på gård och har sysslar med uppfödning av fjäderfä och numera kor, har sett diverse beteenden som skulle kunna tyda på störning på dessa djurslag. Tror nog att det kan finnas, men svårt att avgöra vad. Har haft höns som haft beteende som en cp skadad, en tjur som ... ja jag vet inte, man måste ha mött honom för att förstå. Men där stod det inte rätt till i alla fall.
Dock tror jag att det svårt att avgöra om det är elakhet eller en oskyldig störning i vissa fall.
Har haft två hästar som haft något som tydde på att det inte stod rätt till. Men ärligt så tror jag att det var medfödd elakhet hos den ena och utvecklad sådan hos den andre.

Väldigt intressant tråd, ska läsa igenom hela när jag har bättre med tid!
Även om det låter elakt så vet jag åtminstone enstaka hästar som känts "efterblivna" (inte ha samma inlärningsförmåga som en vanlig häst, inte lär sig av sina misstag) huruvida det är en störning eller inte vet jag såklart inte.
Häst som alltså reser sig i stallet och slår huvudet i taket men inte lär sig att undvika det utan fortsätter göra det då och då. Som inte flyttade sig när stallägaren slängde in en skyffel med grus i hagen trots att det alltså träffade hästen i ganska hög fart (aj!), som dom andra hästarna blev tokless på eftersom den inte förstod när dom sa ifrån. Den kunde stå och rycka rycka rycka rycka rycka i grimmorna och säkert hålla på så i timmar även mot den ranghöga hästen som såklart sa ifrån både på det ena och det andra sättet och ändå inte fick någon reaktion! :p Själv har jag vid hantering reagerat på att den inte förstår "tillsägelser", om jag går upp i fas så högt i kroppsspråket att min egen häst hade skitit på sig och sprungit till skogs så reagerar den ändå inte - typ samma som häststackarna fick stå ut med! ;)

Om hästen har störningar i hjärnan (t ex hjärnhinnan eller tumör) så är det ju väldigt logiskt att de får personlighetsstörningar. Håller med om att det vore intressant att hitta samband och t ex eventuella genetiska störningar!

Lät nästan som att hon såg dåligt..
Hon kanske rent av var blind och vågade bara gå när hon visste att någon var i närheten och visade henne vägen. Och angående maten så hittade hon kanske inte den om inte någon gick in och "ruskade" till i hö-högen så att hon hörde var den låg?

Jag tror inte hon såg dåligt, eftersom hon hoppade helt okej (men det var det enda hon gjorde bra liksom, dressyren fungerade ju inte alls) hon hittade ju höhögarna själv tillslut, tror bara det var jag som var så "snäll" att visa henne höhögarna, eftersom jag tyckte synd om henne när hon stod där och såg så förvirrad ut. Det tog bara längre tid än för de andra hästarna :p. Hon är en uthyrningsponny som kommer från ett stall där de har bra koll på hästarna, och sist jag hörde om ponnyn skulle hon ut igen till en annan tjej.

Det fanns ju inget ont i henne, men hissen verkade inte gå enda upp bara.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 106
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel