Utvecklingsstörd häst.

Sv: Utvecklingsstörd häst.

Tror att Nevel Pride har nedärvt delar av sitt beteende till sina avkommor.

Men vad är det som han nedärver, det är det jag önskar att det forskats på!

Finns det en speciell gen som är elak? :idea: :confused:

Jag kan faktiskt tänka mig att Nevele Pride hade en sorts utvecklingsstörning som var ärftlig...likadant som en människa skulle ha en utvecklingsstörning som är ärftlig.
Det är vad jag tror.
Mvh Xoya.

*Hugger knappen* ;)

Otroligt roligt att ni delar med er av vad ni upplevt! :bump:

Endel saker kan ha vettiga förklaringar och en del tyder på att dom faktiskt har någon form av utvecklingsstörning.

I fallet som "Tjalfe" beskriver så skulle jag absolut tro att inte alla indianer var i kanoten så att säga..

Jag och min veterinär diskuterade detta en gång. Han berättade bl a om det tragiska som ibland händer att man måste avliva det dräktiga stoet och förlösa med kejsarsnitt, då har man ca 4 minuter på sig innan fölet får syrebrist och som han uttryckte det blir lite "vacko", detta måsta ju kunna hända även vid en normal förlossning, att det blir långdraget och fölet får syrebrist och får en lättare störning. Så ja, jag tror att alla, både människor och djur kan ha utvecklingsstörningar.

Intressant tråd, har nog inte än mött någon häst med avvikande beteende, men hinner nog än. Skall följa med!

Ja jag tror att hästar kan ha former av hjärnskador, men detta till följd av något.

Hemma har jag min systers angloarab, hästen är född flera veckor för tidigt och har alltid haft en avvikande beteende. Man måste ha träffat hästen för att förstå vad jag menar, men jag är helt säker på att hon är skadad. Jag har aldrig stött på det beteendet hon har hos någon annan häst..och hoppas jag slipper göra en gång till i min hästkarriär :crazy:

Jag har stött på många hästar som "inte är som andra". Huruvida det är ett funktionshinder eller ett resultat av miljö går aldrig att fastställa(ens på människa) men visst finns det individer med en utstrålning som känns... konstig. Ofta bemöts dessa hästar helt annorlunda än andra av flocken.

Vi har en fjordvalack som bergis har nån felkoppling. Utöver det faktum att han är lite för smart för sitt eget bästa så särbehandlas han av ALLA hästar som kommit in i flocken. Inga ston brunstar mot honom, ingen dominant häst ger sig på honom (han får utan protester äta ur pissmärrens hink) och han är...tja... speciell.

Annars är det oftast åt det andra hållet jag ser. Hästar som är bra mycket smartare än genomsnittet. Känner en valack (fd avelshingst) där man SER på hela hästen att han verkligen tänker. Han har humor, även om den inte på något sätt är sympatisk. Det är en häst som man verkligen lägger märke till, och jag är övertygad om att om intelligens var mätbart hos hästar, skulle han ha högre IQ än många människor. Som sagt tyvärr inte kombinerat med någon omtanke eller affektion med andra varelser. Tur att han har den matten han har, annars hade han varit rejält farlig om inte död.

Korkade hästar stöter jag sällan på. Kanske ställer de inte till så mycket trubbel för sina ägare? Jag kallas ju oftast ut till problemfallen..

/Migo

Beteendestörningar finns något som finns i hästvärlden:p

Fast det som inom hästvärlden kallas beteendestörningar har man visat är just väldigt naturliga beteenden- försvarsbeteenden vid tristess och understimulans. Alltså något vi GER våra hästar genom felaktig miljö/skötsel.

Fast det som inom hästvärlden kallas beteendestörningar har man visat är just väldigt naturliga beteenden- försvarsbeteenden vid tristess och understimulans. Alltså något vi GER våra hästar genom felaktig miljö/skötsel.

Fast beteendestörningar som vi ger hästarna såsom krubbitning/vävning mm är ju inte samma sak som om hästen skulle ha en störning i intellektet, det är skillnad på störning och störning.

Själv tror jag absolut att en häst kan vara utveclingsstörd precis som en människa eller vilket annat djur som helst kan. Antingen beroende på kromosonfel eller tex syrebrist som skadat hjärnan.
Det är ju inte lika lätt att se på en häst som på männsikor att någonting har blivit fel så att säga.

Det som vi kan vara överens om är iaf att gränsen mellan medfött fel och felhantering är hårfin, i alla fall när det kommer till att bedöma vilket hästens beteende beror på.

Precis som i Migo`s inlägg om den fd avelshingsten så kan man nog i många fall tacka för att det finns så gott om vettigt hästfolk som inte låter hästen sätta sig över dom.

Jag tror jag kan ha träffat en utvecklingsstörd liten häst, eller vi tror det är nåt galet för han är så..vet inte hur man ska förklara men så trög på nåt sätt. Öronen hänger inte riktigt med och han hänger inte med när andra hästar i hagen surar på honom heller, tar ett tag för honom att fatta att han ska flytta sej och sånt, men dom andra är ju snälla med honom endå.

Han ser på nåt sätt så efter ut bara. Ridningen funkar okej, han förstår även om man får vara väldigt övertydlig och det tar ett tag innan han fattar övningen verkar det som, men när han väl förstår den så går det jättebra.

Samma när han är i hagen så när alla står vända med blåsten så står han ofta mot blåsten och ser väldigt irriterad ut över att få vinden i ansiktet, ibland hamnar han som dom andra och ibland inte.

Vet inte om man kan kalla honom utvecklingsstörd men smart är han då inte.

Haha låter som de flesta karlar tycker jag haha...:rofl:

Intressant tråd. har inte tänkt i de banorna utan antagit att knasiga pållar berott på hanteringen. Sen att en del är heta och andra mer loja är deras personlighet. Men har haft en katt som var knäpp i skallen...fast det var inavel misstänker jag.

Detta har jag oxå funderat mkt på! Ett föl borde ju likväl som ett människofoster kunna få fosterskador av tex syrebrist. Men kanske sker det en "naturlig städning" hos hästar som föder döda föl istället för ett föl som bara hade blivit ett lätt byte för rovdjur. Iofs så förlorar människor barn oxå, kanske av samma orsak.

Men jag tycker man bör skilja på medfödd o förvärvd utvecklingsstörning. att exempelvis syrebrist orsakar en skada vid födsel är ju en sak men man oxå bli utvecklingsstörd efter att ha levt utan ett tillräckligt språk tex eller som i vissa fall som upptäcks en människa som enbart levt med hundar. Får man inte möjligheten att utvecklas så blir man utvecklingsstörd även om inte något skada fanns där från början.

Så i detta fallet är det väl medfödd eller hanteringsfel som orsakar beteendestörningar men vi kan inte så lätt se vad som är vad. Nog lättare märka fel på sin egen art. Om nån vet av nån forskning är jag hemskt nyfiken o läsa.

Nu har jag läst allt blev så nyfiken... Kul du som skrev om nevele pride. minns att jag läste om honom i min häst tidningen när jag var liten...läste lite mer info om honom nu... det ska nog till att man kan tjäna pengar om man är elak som häst annars löper man stor risk att bli avlivad.

En veterinär sa att min kanin hade epilepsi.. nån som känner nån häst med det?

Vi har också en travare som har Nevele som farfar, och det är den absolut snällaste häst som någonsin funnits :love:
So it aint all bad med släktingarna till Nevele :grin:

En häst på min ridskola har tydligen någon epilepsi-gen i sig. Jag har aldrig sett honom få något anfall dock.

*kl* Ifs undrar man ju ibland med min femåriga fjord-nordsvenskkorsning:angel:

- Den kan gå in i en annan hästs box och börja äta trots att det finns en mycket mer ranghög häst därinne som tyydligt visar sitt missnöje om man säger så. Den blir då sparkad av dubbla bakben ett antal gånger, slutar efter en stund äta och ser osäker ut. Börjar tillslut backa ut igen. :o Finns flera exempel på sånt här, att den inte verkar förstå/bry sig om vad de andra säger.

- Den skyggar i princip alltid framåt, även om det läskliga händer framför den.

- Hittar inte hem trots att den bott på samma ställe över ett år. Tar man en ny väg hem försöker den bjuda åt fel håll. Nån gång när lillesyrran ramlat av har man fått gå och leta efter den och hittat den irrande omkring i skogen.

Däremot är den otroligt påhittig och egensinnig, men lär sig trick och kommandon otroligt fort. Det räcker att berömma den en gång för något så gör den om det om och om igen. Gäller att se upp med vad man råkar lära den så man inte berömmer i fel ögonblick. Blandar lätt ihop saker, men det beror mest på att den är ung och kallblod som utvecklas långsamt.

Hoppas att det andra löser sig med åldern. :p

Vi har också en travare som har Nevele som farfar, och det är den absolut snällaste häst som någonsin funnits :love:
So it aint all bad med släktingarna till Nevele :grin:

Visst finns det avkommor från Nevele Pride som är hur underbara som helst.
Jag har faktiskt träffat en av min hästs halvbröder och den hästen var jättesnäll och en riktig gentleman. :)
Men sen så fins det undantag då det slår igenom beteende...och i detta fallet är det så med min häst.
Mvh Xoya.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 106
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel