Utvecklingsfas ?

Bexzor

Trådstartare
Jösses vad mycket jag måste förträngt mellan storebror och lillebror. De börjar på samma bokstav så får de får helt enkelt heta storebror och lillebror :D Det är 9 år emellan, vilket innebär tjafs med storebror om läxor och dylikt. Helt okej, det går att diskutera och kompromissa fram lösningar när vi är osams. Men denna lille bestämde lillebror, 9 månader gammal och helt odiskuterbar ;)

Jag kommer nog snart få anmälan om barnmisshandel, för varje dag innebär nej; Man får inte slicka skor, man får inte dra ut kontakter, man får inte slicka på kontakter, man får inte ta storebrors läxböcker bara för att man kan osv. Vi har gjort det mesta barnvänligt men tyvärr kan vi inte lösa vissa saker som lillebror tydligen har satt som dagliga mål att klara av. Varje nej betyder att man plockas bort och får en rolig leksak istället. Men ändå tar han i ända ifrån tårna när han skriker, han kan skrika så att han tappar luft och tårarna sprutar. Och han kan skrika länge utan att få tyst på, det finns absolut ingenting som kan få honom att sluta skrika när han fått ett nej.

Alla som har småbarn vet att det blir lätt många förbud på en dag. Vi har försökt lösa det så att han har massa leksaker i vardagsrummet, det rummet vi vistas mest i. Men inte hjälper det. Sån här var aldrig storebror, han gick att avleda med leksaker. BVC säger att det är en utvecklingsfas, men när tar den slut? Idag tack :up:

Tja alla mina tre har varit som din yngsta.

Går över? Säger till när det går över. Men bättre blir det vid 5-6 års ålder :D

Vissa barn är helt enkelt mer viljestarka än andra.

Så länge man inte haft ett riktigt viljestarkt barn så är det väldigt lätt att leva i den villfarelsen att allt har med uppfostran att göra.

Jag har helt enkelt gjort så att jag tagit bort det som verkligen är farligt. Tex inga stolar vid bordet så att man inte kan klättra upp på bordet.

Resten blundar jag för. Annars hade jag fått säga nej, nej, nej och nej hela tiden.

Vi har också försökt förebygga så långt det går. Framförallt när det gäller farligheter som kontakter, stolar, stegar, knivar... Nu fyller lilleman snart fyra år och vi ser en tydlig förbättring. Men vi har valt våra strider och de gånger vi sagt nej stått fast vid det oavsett.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat