Hej! Jag började på ridskola sent, när jag var 15 år. Jag är idag 17 år, så till hösten har jag ridit på ridskola i 2 år. Jag har verkligen hittat det jag älskar mest att göra, mår så himla bra av ridningen, tycker det är hur kul som helst. Men jag vill så gärna utvecklas mera och rida mera! Jag har sökt efter medryttarhäst men finns inte många i mitt område, provred en tinker i vintras men det höll inte eftersom han stod så långt bort ifrån mig. Ridskola är kanon men jag känner att det tar lite längre tid att utveckla sig där. Rider på ridskola 2 gånger i veckan. Hur länge red ni på ridskola innan ni hyrde häst/ blev fodervärd t.ex? Jag har funderat på att hyra häst och stalla upp den där det finns kunniga hästmänniskor som kan hjälpa mig, och träna för tränare för att utvecklas. Men jag har ju inte ridit så länge, så det skulle väl förmodligen inte funka. Hur är er ridhistoria? Berätta gärna, ge tips
förlåt för långt inlägg.
Jag har gått "bakvägen".
Fick ponny när jag var fem (bodde på bondgård med djur- om än inte hästvana föräldrar).
Red barbacka tills jag var 13, då vi bytte till större ponny och då följde det med en sadel.
Hade olika billiga, outbildade hästar fram tills studenten, då jag flyttade.
Jag var skrutt-dålig på att rida, men ganska bra på att sitta kvar, och ganska orädd.
När jag var 26 år gammal köpte jag en oinriden fyraårig vbl-travare (inte inkörd heller) som jag red in.
Den blev inte särskilt väl inriden, dels pga min okunskap och dels pga hästens mentalitet och andra yttre omständigheter som hade med uppstallning och ridsällskap att göra.
Så småningom kom jag till den lysande insikten att jag behövde göra något för att ridningen skulle bli trevligare.
Hittade en mycket bra westerninstruktör och började som drygt 30-åring rida regelbundet för instruktör.
Jag har sedan dess köpt på mig ytterligare hästar, de flesta oinridna eller problemhästar.
Tillsammans med mina instruktörer har jag utbildat mig själv och hästarna, helt från "scratch".
Idag har jag ett rykte om mig som duktig på inridning och som problemlösare i ridningen. Jag blir relativt ofta tillfrågad att rida in och grundutbilda hästar av olika raser.
Den vbl-travare jag köpte som 26-åring, klarade som bäst galoppombyten i språnget ner till var tredje steg.
Jag har tävlingsmeriter inom western tom B-nivå, och har startat upp tom MSV C i dressyr - 2013 på en åttaårig kallblodstravare med som bäst 59.79% och för ett par veckor sedan på en sexårig D-ponny (54%), båda har jag utvecklat själv i samarbete med mina instruktörer.
Jag har aldrig ridit regelbundet på ridskola, jag har aldrig varit medryttare.
Min "instruktörsridning" började för 7-8 år sedan.