Sezziyanen
Trådstartare
Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i lägenheten. Det har vi gjort i perioder, mer eller mindre, beroende på hur mycket annan aktivitet och träning vi haft.
Nu sista veckan började vi mer igen, tycker det är jäkla kul och tänkte utveckla detta och göra det svårare och mer utmanande! Vi har ett tag kört sök efter doft (först te, sen eukalyptusessens).
Men det vi gjorde nu senast var väl snarare uppletande (osäker på vad som kallas vad ibland faktiskt). Jag har testat med en mängd olika föremål (ett i taget), visar det för min hund, peppar honom lite att det är DEN vi ska hitta, lämnar honom i ett rum och gömmer föremålet nånstans i övriga lägenheten. Sen får han ett sök-kommando och nosar/letar runt tills han hittar föremålet, tar det och kommer till mig, avlämnar, får godisbelöning. Detta funkar faktiskt riktigt bra nu, det känns som han förstår uppgiften och trött blir han också efter några omgångar Några funderingar:
Nu sista veckan började vi mer igen, tycker det är jäkla kul och tänkte utveckla detta och göra det svårare och mer utmanande! Vi har ett tag kört sök efter doft (först te, sen eukalyptusessens).
Men det vi gjorde nu senast var väl snarare uppletande (osäker på vad som kallas vad ibland faktiskt). Jag har testat med en mängd olika föremål (ett i taget), visar det för min hund, peppar honom lite att det är DEN vi ska hitta, lämnar honom i ett rum och gömmer föremålet nånstans i övriga lägenheten. Sen får han ett sök-kommando och nosar/letar runt tills han hittar föremålet, tar det och kommer till mig, avlämnar, får godisbelöning. Detta funkar faktiskt riktigt bra nu, det känns som han förstår uppgiften och trött blir han också efter några omgångar Några funderingar:
- Jag antar att det är min doft han går på (samt att han känner igen föremålet jag nyss visat för honom?) i den här typen av uppletande? Jag har alltså även kört med helt nya föremål han aldrig sett eller letat efter förut. Igår kväll körde vi en tandborste, en liten 1-till-2-elkontakt, ett knivfodral i hårdplast, och en metallkrok.
- Jag testade även en avbitartång en gång. Han hittade den också, men den ville han tydligen inte bära i munnen och liksom tittade på mig, tittade på den, gick till mig, gick till den .. Ungefär som att "jag har hittat den". Hur skulle ni göra för att träna på att förstå att alla typer av saker kan bäras och hämtas? Ge dem till hunden och belöna att de håller den nån sekund, ungefär som man ibland gör med träningen av apportbocken, eller nått annat sätt? Just denna gången hjälpte jag honom lite på traven med att gå till tången när han hittat den, uppmuntra honom att ta tag i den och komma.. efter några försök så lyckades han. kanske räcker det?
- Har ni några tips för hur jag kan utveckla detta och göra det svårare ? Eller om det är nått jag rent gör fel i som jag kan korrigera, isf vad? Tänker att en sak vore väl att göra detta i andra lokaler, större ytor, mer okända.. Har dock inte riktigt tillgång till något sådant ställe just nu. Utomhus förstås, det är jag med på,men just nu är det skönt att ha en grej man kör inne också