Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?

Sv: Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?

Jag har googlat en del nu och verkar inte som om det går att få tag på här i dalarna...:(
Ska kolla på västmanland nu också...

"Folk" säger att jag ska ha hovtjära på. Har haft det nån gång sådär men det har som sagt inte kännts rätt att ha det på torra hovar..

Det där med spån har jag ju inte tänkt på!!!! Tycker torv är SÅ jobbigt och halm med :( Men ska jag sattsa på torv eller vad tycker ni? Bästa kanske vore med en vinterbädd men jag tycker den blir möglig!

Aloe vera gel (godkända produkter) och smörja med då, ingen som provat?

Om hästen har torra hovar kan det bero på att hästen har dålig blodcirkulation i benen.

Då kan man massera.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Det är ju bra om man "vattnar" hovarna innan man smörjer med vad man nu vill. Måste det vara vattenbad a la 30-40 minuter eller räcker det med om man spolar hovarna med vatten och sen smörjer?

det går utmärkt att bara spola och sen pensla på vegetabilisk olja. viktigt somsagt att den just är vegetabilisk.

Ägaren till min medryttarhäst använder någon form av hovlera som man lägger under hoven och låter sitta kvar över natten. Hon tycker att det fungerar bra. Sen har hon också någon form av hovfett på sommaren som man ska ta efter att man har blött hoven.

Liknande trådar

Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
926
Senast: Motacilla
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka