Övningar ridskola lektioner

Hästisthlm

Trådstartare
Jag är ridlärare på en verksamhet och vill ha tips på olika övningar som är bra att göra i grupp. Både dressyr, bommar och hoppning! Gärna medel/svårt då jag inte har några nybörjargrupper.
Tack på förhand

Jag är ridlärare på en verksamhet och vill ha tips på olika övningar som är bra att göra i grupp. Både dressyr, bommar och hoppning! Gärna medel/svårt då jag inte har några nybörjargrupper.
Tack på förhand
Om du har svårt med inspiration till övningar så har Hippson böcker med övningar. Både inom hoppning och dressyr.
Sedan finns det även andra förlag som har böcker med övningar också men jag vet ingen på rak arm.

Rekommenderar att köpa (eller be ridskolan köpa) ett böcker så hittar du säkerligen några lämpliga övningar.

Du kanske bör börja att fundera på vad du vill uppnå med övningen, sedan leta efter en övning som förbättrar just det.
Det är en mängd faktorer som avgör om en övning är lämplig och därför inte så att vi kan slänga ur oss övningar hux flux.

Ryttarnas utbildningsgrad, hästarnas utbildningsgrad, tillgänglig utrustning, ridbanans storlek, gruppens storlek med mera behöver du ju ta hänsyn till.
Många övningar är ju lätta att anpassa så de fungerar i grupp. Kanske inte de där man använder hela banan men annat som går att göra en i taget.

Hippsons bokshop:
https://shop.hippson.se/?srsltid=AfmBOoq_60QzV_UMWay4URQYm--97Ah1OuyStMFaJo_Qcwf3rLYjF8UZ

Om du har svårt med inspiration till övningar så har Hippson böcker med övningar. Både inom hoppning och dressyr.
Sedan finns det även andra förlag som har böcker med övningar också men jag vet ingen på rak arm.

Rekommenderar att köpa (eller be ridskolan köpa) ett böcker så hittar du säkerligen några lämpliga övningar.

Du kanske bör börja att fundera på vad du vill uppnå med övningen, sedan leta efter en övning som förbättrar just det.
Det är en mängd faktorer som avgör om en övning är lämplig och därför inte så att vi kan slänga ur oss övningar hux flux.

Ryttarnas utbildningsgrad, hästarnas utbildningsgrad, tillgänglig utrustning, ridbanans storlek, gruppens storlek med mera behöver du ju ta hänsyn till.
Många övningar är ju lätta att anpassa så de fungerar i grupp. Kanske inte de där man använder hela banan men annat som går att göra en i taget.

Hippsons bokshop:
https://shop.hippson.se/?srsltid=AfmBOoq_60QzV_UMWay4URQYm--97Ah1OuyStMFaJo_Qcwf3rLYjF8UZ
Och så bör man ju ha en tanke på gruppens/elevernas fortsatta utveckling framåt med ett mål för terminen.

Jag tyckte kadrilj var både svårt och väldigt roligt när jag gick på ridskola. Det hjälpte även mig att inte stirra ner i manen på hästen hela tiden för man var tvungen att hålla koll på sin ”spegelhäst” och lyfta blicken.
Samtidigt öka och minska stegen för att matcha varandra. Svårighetsgraden kan ju varieras beroende på linjer och gångarter också :p

Andra övningar har jag svårt att komma på utan att se ekipagen. V

Det är svårt att ge några konkreta tips utan att veta nivå (”inte nybörjare” är fortfarande väldigt brett) samt hur ridskolan överlag lägger upp sina lektioner. Jag har undervisat på ridskolor där man till exempel har första galoppen en och en längs ena långsidan och övriga hästar väntar på andra långsidan, på andra ridskolor hade det blivit katastrof eftersom man har olika upplägg och därmed system hästarna är vana vid. Övningarna ska ju dessutom inte ge ett onödigt slitage på hästarna. Bommar på böjt spår kan tex passa bra för de duktiga eleverna som klarar att rida hästarna i balans, för de mer gröna ryttarna som inte kan rida hästarna i balans blir det för stort slitage på hästarna för att det ska vara värt det. Det är väldigt svårt att ge generella tips på övningar utan mer info.

Vad är det för utbildning du har gått? Eller hur fick du jobbet?

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
529
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
486
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: Edla
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 475
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka