Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?

Sv: Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?

Fukt och vatten är inte samma sak! Vatten är fukt så länge det är blött, när vattnet dunstar så blir det uttorkande. Fett och olja är oxå fukt men det dunstar inte.

Tack för det tipset! Jag skall absolut ge mig in till stan och köpa mig lite fodertran för i år har verkligen hovarna på min storhäst farit illa, torra som fnöske är de :(

Torsklevertran är helt klart super även om det luktar skunk..

Jag gav varmblodet i fodret OCH penslade hovarna med det. Han var verkligen inte fin när jag började men på en skoning ca 6 veckor var det en ENORM skillnad
Inte var det så dyrt heller

Just därför jag ser skillnad på hästarna som står i en hage som är "fuktig" mot för hästarna som står i en torr hage. Att stå o spola vatten på hoven ger ju inget, men får dom stå i fukten så ger det resultat. Har då fått lära mig att det bästa för hovarna är vanligt vatten, då kanske mest i form av det naturliga som finns i marken... Torr hage - torra hovar. Fuktig hage (ej blöt o kletig dock)- bra hovar. Ganska logiskt eg.

Lite OT..
Fick idag en aha upplevelse när jag stod o tittade på ena hästen som står i den torra hagen o det var hur ska hoven ta upp fukten om den har en sko som ligger mellan hoven och underlaget? O började då fundera o kom snabbt på att när min häst varit barfota så har hennes hovar sett bättre ut än när hon varit skodd. Kan det vara så enkelt att skon hindrar hoven att ta upp fukten som den behöver? För skor är ju inte eg naturligt för hästarna om än dom många gånger behöver det. Det känns ju mer naturligt att hoven "tar upp" fukten nerifrån o upp genom hoven så att säga än att den ska tillsättas utifrån, alltså på hovväggen.
Bara en aha teori som jag fick idag...

Lite OT..
Fick idag en aha upplevelse när jag stod o tittade på ena hästen som står i den torra hagen o det var hur ska hoven ta upp fukten om den har en sko som ligger mellan hoven och underlaget? O började då fundera o kom snabbt på att när min häst varit barfota så har hennes hovar sett bättre ut än när hon varit skodd. Kan det vara så enkelt att skon hindrar hoven att ta upp fukten som den behöver? För skor är ju inte eg naturligt för hästarna om än dom många gånger behöver det. Det känns ju mer naturligt att hoven "tar upp" fukten nerifrån o upp genom hoven så att säga än att den ska tillsättas utifrån, alltså på hovväggen.
Bara en aha teori som jag fick idag...

Ja en oskodd hov kommer ju närmare marken och har en större yta där fukten kan tas upp än en skodd hov. Så jag tror nog din teori stämmer.

Knappslån
Jag har lite hovproblem här hemma!
Hovis har semester och jag litar inte på någon annan här:eek:
Min valack har tappat hö. bak, jämnade till kanterna lite på den så den ser fin ut nu fettade in den lite också. (Han vilar nån vecka nu så han överlever väl ett tag till)

MEN stoet är en annan historia!
Vi fick henne någongång i mitten av mars... Då gick hon barfota, hade bara traskat i hagen de senaste åren. F.d ägaren hade "verkat" henne själv (och jag misstänker även att han var dum mot henne). Hon hade hemska hovar när hon kom. Och min hovslagare har verkligen kämpat. Hovarna i sig blev bättre ganska fort, men hon är ömfotad och behöver skor. Där kommer problemet. Hon accepterar det inte. Sist tog det 1timma. Och då var det bara framhovarna (bak gick hon barfota).
Nu på försommarn fick hon fång och vi fick plocka av henne skorna, snart är det dags för en ny helvetesskoning, men hovarna ser inte bra ut! Undrar om skorna ens skulle sitta kvar där!
På utsidan är dom mycket torra och sköra (hon får lätt sprickor) och på undersidan är dom ganska mjuka och liksom mjöliga:(
Dom blir snabbt extremt oregelbundna, hon sliter väldigt ojämnt på dom.

Igår filade jag till dom lite igen och smorde in dom i Emins (heter den elastic hoof?)Hon äter även biotin. Hovarna ser betydligt bättre ut men hon skulle behöva sina framskor NU och hovis är ledig 1½ vecka till. Det finns en äldre hovslagare i byn som skulle kunna få komma. Visst han kan ju fixa valacken min... Men jag vill inte utsätta honom för stoet.
Framfötterna lyfter hon rätt snällt men när skor ska på så sparkar hon målmedvetet av dom. Bakfötterna får JAG som lyfter fötterna dagligen kämpa med. Hon lägger hela sin tyngd på just den foten man vill få upp.
Och en ca 500kilos haflingerdam är inget man lyfter;)
Blir så arg på henne för jag tror inte hon är rädd längre, hon är bara van med att komma undan så hon står lugnt och slugt och väntar på att "lägga in stöten" när hon skos. Då flyger det skor.
Men tillbaks till hovarna- VAD KAN JAG GÖRA I VÄNTAN PÅ HOVIS?

Sorry för en halv roman:eek:

Min gamla häst har haft problem med höger framhov på grund av yttre skada. Den har varit så trasig att det inte gått att spika i den. I våras såg hoven läkt ut så jag lät hovslagaren sko henne men hon blev halt först bara på höger sen utvecklade hon fång så skorna fick tas av igen. Jag köpte barfota boots och det funkar bra, hon kliver på riktigt bra även på grusväg. Så det kanske kan vara ett alternativ?

Det här ju i alla fall här varit en extremt torr sommar vilket inte är bra för hovarna men annars blir många hästars hovar bättre om de får gå barfota, förutsatt att de verkas regelbundet och noggrant förstås. Och med barfotaboots kan man motionera dom

Har nu varit inne på granngården och de hade förstås ingen torsklevertranolja inne, så jag beställde 1st på 5L så den varar ju ett tag :D Hur mkt ska man blanda i fodret. För jag tänkte ge det utvärtes och invärtes..

Pratade med en hovis som rekommenderade att pensla på med bivax...

Min hovis har nu tagit av han skorna och bara verkat (genom mina order) för det spricker ju enormt just där sömmarna sitter.

Här har hovis fortfarande inte kommit... SEMESTERTIDER:grin:

Uppdaterar och meddelar att jag provade att jobba stoet från marken samt skrittade nån minut på henne. Hon ömmar. Helt klart. Hovarna har bättrat sig nu, vet inte riktigt vad som gett resultat, men en liten förändring är det helt klart:p De har hållt sig i helt okej skick faktiskt.
Hon ömmar dock inget i hagen, endast med ryttare på lite hårdare underlag.

Valacken behöver skos om och jag är ARG för jag får helt plötsligt inte tag på en enda hovis:mad: Tillochmed min trogna hovis som åker ut 05.30 en vintermorgon för att sko mina hästar (för jag går i skolan på dagarna) har svikit mig! Stängt av jobbtelefonen.
Valacken är dock hur fin somhelst på bakhoven som han saknar sko på. Börjar nästan fundera om han skulle klara att gå barfota bak, iaf på sommarhalvåret?:idea:
Men har ridit mer än vanligt på hårt underlag nu och ena framhoven är skon för tunn nu.....Han sliter så mycket på skorna!
GAAH, nu ska jag försöka få tag på någon hovslagare igen...
Om jag inte får tag på nån före nästa vecka...
Vågar jag ta av skorna på honom då, eller hur gör jag?

Jag får alltid en ny tid vid varje besök. Hatar att jaga folk, och det borde ju underlätta för hovslagaren också att kunna planera sin tid bättre.

Ja det vore skönt!:)
Men "min" hovis panerar inte så långt i förväg:D
Ringer man måndag kväll så säger han oftast... "Okej, men du jag kan nog klämma in dig imorgon bitti vid 7-8tiden?
Å eftersom att man vet att han gör så så väntar man ju med att boka tills det är dags...
:(
Men det får bli min hovis ändå, han är den enda jag är nöjd med!

Förra hösten hade jag en nyutbildad hovis... Han var hur trevlig somhelst men skorna satt inte kvar så länge direkt... Han verkade snyggt men skoningen hade han ingen koll alls på!
Och så såg jag när han tappade humöret DIREKT grannens unghäst ifrågasatte vad han gjorde!:grin:
Så honom vågar jag inte ha till det egensinniga stoet, hon behöver absolut inga flera otrevliga erfarenheter!

Fodertran är jättebra tycker jag. Luktar pyton men hjälper verkligen mot sommartorra hovar.

Har hört att även torv torkar ut, samt grushagar. Bäst är att ha halm i boxen och låta dem gå i gräshagar säger vår hovis. Han rekommenderad även att blöta hoven med bara vatten när det är torrt ute (helst ställa hoven i en hink med vatten en stund). När de går ute i gräshagar får de ju naturligt fukt på hoven vid regn samt morgondagg. Sedan ger vi vår häst Kiselgur varje dag...får se framöver om det hjälper, hjälper ju den utväxande delen. Vi har inte haft henne så länge, men de som hade henne innan hade problem med skor som tappades stup i ett pga hovsprickor .... men peppar, peppar ... inga tappade skor än sedan vår hovis skodde henne och han är hoppfull kring hennes hovar, lite mjuka, men annars inga jätteproblem enligt honom :D

Har läst att det bästa ströet de kan stå på (de med torra hovar) är halmpellets.
Ska själv gå över till halmpellets. Om man vill kan man även vattna det.

Har hört folk prata om halmpellets, och jag skulle jättegärna prova... Men jag har aldrig sett det någonstans!
VART FÅR MAN TAG PÅ DET?:cool:

Googla på halmpellets så får du upp massor med träffar.
Vet inte om det finns någon i dalarna. Men det kanske går att få någon att köra upp.

Liknande trådar

Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
926
Senast: Motacilla
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka