Sv: Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?
Knappslån
Jag har lite hovproblem här hemma!
Hovis har semester och jag litar inte på någon annan här
Min valack har tappat hö. bak, jämnade till kanterna lite på den så den ser fin ut nu fettade in den lite också. (Han vilar nån vecka nu så han överlever väl ett tag till)
MEN stoet är en annan historia!
Vi
fick henne någongång i mitten av mars... Då gick hon barfota, hade bara traskat i hagen de senaste åren. F.d ägaren hade "verkat" henne själv (och jag misstänker även att han var dum mot henne). Hon hade hemska hovar när hon kom. Och min hovslagare har verkligen kämpat. Hovarna i sig blev bättre ganska fort, men hon är ömfotad och behöver skor. Där kommer problemet. Hon accepterar det inte. Sist tog det 1timma. Och då var det bara framhovarna (bak gick hon barfota).
Nu på försommarn fick hon fång och vi fick plocka av henne skorna, snart är det dags för en ny helvetesskoning, men hovarna ser inte bra ut! Undrar om skorna ens skulle sitta kvar där!
På utsidan är dom mycket torra och sköra (hon får lätt sprickor) och på undersidan är dom ganska mjuka och liksom mjöliga
Dom blir snabbt extremt oregelbundna, hon sliter väldigt ojämnt på dom.
Igår filade jag till dom lite igen och smorde in dom i Emins (heter den elastic hoof?)Hon äter även biotin. Hovarna ser betydligt bättre ut men hon skulle behöva sina framskor NU och hovis är ledig 1½ vecka till. Det finns en äldre hovslagare i byn som skulle kunna få komma. Visst han kan ju fixa valacken min... Men jag vill inte utsätta honom för stoet.
Framfötterna lyfter hon rätt snällt men när skor ska på så sparkar hon målmedvetet av dom. Bakfötterna får JAG som lyfter fötterna dagligen kämpa med. Hon lägger hela sin tyngd på just den foten man vill få upp.
Och en ca 500kilos haflingerdam är inget man lyfter
Blir så arg på henne för jag tror inte hon är rädd längre, hon är bara van med att komma undan så hon står lugnt och slugt och väntar på att "lägga in stöten" när hon skos. Då flyger det skor.
Men tillbaks till hovarna- VAD KAN JAG GÖRA I VÄNTAN PÅ HOVIS?
Sorry för en halv roman