Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?

Sv: Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?

Lägg till ett knapplån eftersom jag antar att det inte är mig du försöker undervisa i frågan : )

Jag smörjer med majsolja om hovarna ser torra ut. Det funkar toppenbra! :D

"Folk" säger att jag ska ha hovtjära på. Har haft det nån gång sådär men det har som sagt inte kännts rätt att ha det på torra hovar..

Ja tjära kan vara bra för hovarna OM det är mycket blött ute alltså men inte om hovarna är torra. Om hästen går med på det kan man ställa ner hoven i ett spann med vatten och låta den stå där i en halvtimme (minst) dock tycker i alla fall min häst det är väldigt otäckt att ha foten i ett spann. Sen finns det ju fotbadsmattor också, en gummimatta med kanter som håller vattnet kvar.

ps du ska kanske inte lyssna så jättemycket på "folket" :grin:

Hovtjära,båttjära ALL tjära är uttårkande och används vid rötor i hov.
Köp filtboots lägg i vatten och använd över natten så kan du använda spån i boxen i fortsättningen med.Sluta med filtbootsen när sprickor är hela.(spån är uttårkande för hovarna).Oljor i all ära men det är fukt som hoven saknar därav torrsprickor.

Fel, vatten hjälper inte torra hovar då vattnet i sig är uttorkande så fort det dunstar. Man kan blöta hoven med vatten men sedan måste man olja/fetta in hoven. Vattnet verkar poröst på hornet och man kan ibland behöva vattna hoven för att kunna verka en hård hov.

Japp, att FÖRST blöta hoven i vatten och sen vegetabilisk olja på,är ett mycket bra sätt att bevara fukten i hoven.

KL
Enligt både mig och min hovslagare och övriga som använder den metoden, går det att få riktigt fina hovar även på tex. fullblodshovar sommartid och rent allmänt året runt. Behövs inga dyra mirakelmedel alls om man följer den ordinationen.

Mitt tips är torsklever-tran, det bästa jag NÅGONSIN använt!! luktar ju fisk, men är otroligt bra!!!

hur lång tid tar det att se en förändring på hovarna?

till beccahedberg samma fråga till dig, efter hur lång tid kan du se en förbättring?

I min erfarenhet går det snabbt, några månader max, men det krävs regelbunden behandling. Jag börjar redan i april när dagarna börjar bli fina och lite torrare. spolar av varje dag med vatten och sen pensla med vegetabilisk olja, använder raps. Detta får man göra sommaren igenom.

mitt eget och andra hästars hovar som tidigare varit spruckna, har inte en enda spricka, sommaren igenom. själv har jag fullblod, dvs spröda hovar som lätt blir torra. Kompisen i samma stall har samma. Vi har noll sprickor på våra hästar, halvbloden med bättre hovkvalitet i samma stall, har hur mycket som helst. Har många års erfarenhet (30 +) så jag baserar inte min iaktagelse på ett år eller två : )

Då jag smörjer in dagligen för att förebygga sprickor osv i hovarna, så vet jag inte riktigt hur lång tid det kan ta om man har mycket sprickor osv. Men hovarna på mina blev otroligt fina på bara några veckor!! Hoven suger ju åt sig torsklevertranen och bibehåller sin naturliga fuktighet!!

Ang filtboots. Ska man verkligen dränka dem med vatten? Torkar inte det ut?? Bästa vore ju att dränka dem i rapsolja men det blir väl hiskligt dyrt hehe
Tänkte även på dessa boots att de går ju inte under hoven någonting så sitter de verkligen på plats en hel natt?

Man kanske ska ha heltäckande boots

Jag tror dom kanske kan vaar bra för att blöta hoven riktigt men sen olja.

Fodertran funkar bra. Bättre än andra oljor som majs raps osv. Varför vet jag inte men det är bättre.

Nej det luktar inte gott för 5 öre, men stallkatterna gillar att slicka stallgången när man är klar :grin:

Jag har en häst med torra hovar. Jag frågade min hovis vad det var för skillnad på olja eller godtycklig hovkräm på burk. Enligt min hovis har krämen till uppgift att tränga djupare in i hoven. Min hovis rekommenderar att bara använda icke animaliska produkter på hovarna. Jag har experimenterat med flera olika och har en som innehöll animaliska produkter, en med bara naturliga örter och en svindyr som var icke animalisk. Den animaliska lägger sig mer på ytan som en hinna och ser ut att sitta kvar på längre och hoven blir mer glansig. De icke animaliska tränger djupare in i hoven så hoven ser torrare ut snabbare, just för att krämen tränger in i hoven.

Nu har inte jag läst resten av tråden men jag har haft denna diskussion med hovslagare ett par gånger.

Vattenbad måste hovarna stå i vatten MINST 30-40 minuter för att det sa ge effekt. Bättre då att skaffa filtboots som man blöter ner och sätter på och låter hästen stå i boxen ett par timmar. Men det hjälper inte nämnvärt.

Det som jag vet hjälper (smuliga fullblodshovar har blivit superfina både en och två gånger) är torsklevertranolja. Pensla på runt hela hoven och även undertill. Varje dag!

Det tar ju lite tid innan man märker skillnad men det har visat sig bli jättebra!! Oljan finns att köpa på granngården och är väldigt dryg, räcker hur länge somhelst!

I o m att fukten kommer även inifrån- svettiga hovavtryck på betonggolvet- bör det räcka med att kapsla in fukten. Fuktbevarande fett- hellre än olja- i mitt tycke.
Även i sulan då.

Förhindra för stor avdunstning- uttorkning.

Nu har inte jag läst resten av tråden men jag har haft denna diskussion med hovslagare ett par gånger.

Vattenbad måste hovarna stå i vatten MINST 30-40 minuter för att det sa ge effekt. Bättre då att skaffa filtboots som man blöter ner och sätter på och låter hästen stå i boxen ett par timmar. Men det hjälper inte nämnvärt.

Det som jag vet hjälper (smuliga fullblodshovar har blivit superfina både en och två gånger) är torsklevertranolja. Pensla på runt hela hoven och även undertill. Varje dag!

Det tar ju lite tid innan man märker skillnad men det har visat sig bli jättebra!! Oljan finns att köpa på granngården och är väldigt dryg, räcker hur länge somhelst!

Vad kostar en sådan olja på ett ungefär? Jämnt så man får ett hum ;)
Ringde dem på granngården o den kostar 237kr för 5L :D

Senast ändrad:

Delvis knapplån

Kör också med torskleverolja och har så gjort i ca en månad nu. Måste säga att jag redan ser skillnad, där sprickorna redan kommit så har de dragit ihop sig och fortsätter inte spricka uppåt. Lukten är inte så farlig som jag trodde heller :)

Fukt är det bästa för hovarna. Har i sommar kunnat jämföra våra hästar hemma. Har 2 som går på bete o bitvis är marken i hagen hyfsat fuktig- ej blöt, där det växer mycket gräs iaf. Deras hovar är jättefina (båda är barfota oxå). De som går i "vinterhagen", som är en torr jordhage, fortfarande har torra hovar (skodda hästar). Dock har vi märkt att när de som inte går på betet fått några timmar på betet i den fuktiga hagen så har hovarna iaf då sett bättre ut.
Det tips jag fått för att försöka hålla hovarna fuktiga är att se till att det alltid är blött (inte vattenpöl kanske) framför hästarnas vatten då dom måste stå i det blöta när dom dricker. Nu står dom ju inte där så länge men däremot flera gånger per dag. Dock har det hittills i sommar varit svårt att hålla det blött då det är så varmt :angel:

Liknande trådar

Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
926
Senast: Motacilla
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka