Handdiskmedel

Oj, använt Grumme i mer än 10 år och aldrig stött på det problemet! O_o

Här i Norge använder jag ett veganskt medel från C Soaps, norskt märke, som är miljömedvetet och som jag tycker fungerar väldigt bra. Tror att det inte borde vara alltför svårt att hitta på nätet eller i nån hälsobutik i Sverige också.

Annars har ju Västerbottensåpa allt möjligt inom städ och disk man kan prova som ska vara miljövänligt och bra.

Yes skulle jag inte ta i med tång ens, ja visst det diskar bra men det finns väl en anledning till att det blev av med sin miljömärkning för några år sedan.

Såpa har jag hemma, kan ju testa den först!
 
Använder Änglamark och har aldrig upplevt problemet.

YES som folk tycker är så bra måste på grund av sitt innehåll ha texten "Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer" tryckt på flaskan. Känns ju inte så jättebra direkt.

Tack för info! Blir nog nästan att testa då efter såptest :)
 
På min står det på baksidan
Visa bifogad fil 152589
Men flaskan är gammal, säkert fem år sen vi köpte den.

Der gör det inte på min:

Skillnaden mellan flaskorna verkar vara benzisothiazolinone, det är akut giftigt för akvatiska system.

Edit: Verkat ha kronisk toxicitet för akvatiska system också.

Edit 2: Nej, jag är inte någon organkemist men hade ett intresse för bekämpningsmedel way back och har haft certifikat för klass 2-medel :D
 
Ang känslan så är det nog bara att jag är ovanligt känslig för sådant! Fick ganska höga utslag på sensorisk överkänslighet under min utredning. Minsta lilla mina händer är lite för torra också blir det ännu värre. Men känner inte för att ha kladdiga fläckar av handkräm på glasen bara för att slippa ifall jag kan komma undan bara med ett annat diskmedel 😁
 
Om din flaska är ny så är det isf positiva nyheter! För ett antal år sedan blev de av med sin Svanenmärkning och var istället tvungna att sätta dit den där varningstexten pga innehållet. Men det är ju jättebra om Yes har blivit mer miljövänligt nu
Jag minns det jag med och slutade helt använda Yes! Var hemskt upprörd över att vattenskidklubben använde det i vår rena unika sjö för att göra skidskon lättare att sätta på…. Men det ser ut som om Yes fixat problemet?

Själv använder jag parfymfri Skona diskmedel.
 
Såpa har jag hemma, kan ju testa den först!
Inte såpa på glas! Det blir grumlig hinna.
Jag kan ha testat att tvätta fönster med det en gång för länge sedan. Gör inte om det...

Tror att det som menades i detta fallet var företaget/butiken med namnet/varumärket Västerbottenssåpa?

Lägger till Ocean som ett bra märke med funktionell, miljövänlig oh prisvärd produkt. Är den eller Änglamark jag har hemma. Men har aldrig upplevt det du beskriver så kan inte alls relatera om de är bra ur det perspektivet.
 
Inte såpa på glas! Det blir grumlig hinna.
Jag kan ha testat att tvätta fönster med det en gång för länge sedan. Gör inte om det...

Tror att det som menades i detta fallet var företaget/butiken med namnet/varumärket Västerbottenssåpa?

Lägger till Ocean som ett bra märke med funktionell, miljövänlig oh prisvärd produkt. Är den eller Änglamark jag har hemma. Men har aldrig upplevt det du beskriver så kan inte alls relatera om de är bra ur det perspektivet.

Okej 😆 Minns inte vad det är för någon liten flaska faktiskt, jag får kolla 😅
 
Använder Lillys ECO Clean flytande handdiskmedel till det lilla som handdiskas i detta hushåll. Kör även med Lillys övriga rengöringsmedel för städning och tvätt. Köper från Rekoshoppen.
 
Använder sedan några år Ecover, svanenmärkt. Tycker det funkar bättre än en del andra medel, dessutom diskret doft.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp