Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?

JessicaM

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av medel som hjälper väldigt bra mot torra trasiga hovar? Förutom tjäran för den tyckte jag inte var speciellt bra..

Några andra tips. Gärna från er som har erfarenhet av väldigt torra hovar inte bara ytligt..

Tack på förhand

Sv: Utvärtesmedel till torra trasiga hovar?

Nu har jag inte haft problem med riktigt torra hovar, men jag smörjer dagligen in hovarna med olivolja.
Sedan kan det vara bra att undvika spånströ ifall du skulle ha det, trä torkar ut.

Tjära är uttorkande, så vitt jag vet.

Bästa medlet mot torra hovar är väl fukt...vattenbad och sen någon skyddande olja - har jag läst i nån tråd. :D

Hovarnas fuktighet kommer inifrån kroppen så ett bra foder som gör hovvävnaden stark och sedan tillräckligt med vatten till hästen bör vara dt bästa.

Sedan kan det kanske vara bra att hjälpa till lite extra. Jag oljar in dem med vanlig matolja vissa perioder. Jag har också läst om att fukta dem med vatten och sedan olja ovanpå det.

Antingen ställa dem i vattenbad eller smörja dem med fodertran.Det gör jag när hovarna är torra.

inte konstigt eftersom tjära är uttorkande!!

jag älskar keratex hoof hardener, den är så jäkla bra! håller verkligen vad den lovar, hovarna blir riktigt hårda och starka efter bara en veckas använding!

är nog den enda produkt jag använt som fungerar!

inte konstigt eftersom tjära är uttorkande!!

jag älskar keratex hoof hardener, den är så jäkla bra! håller verkligen vad den lovar, hovarna blir riktigt hårda och starka efter bara en veckas använding!

är nog den enda produkt jag använt som fungerar!

På min häst fungerade Keratex hoof hardner så att ytan blev jättehård. Med skor/sömmar på har detta gjort att hoven sedan spricker sönder av sömmarna, antar att det blir mindre elastiskt?? Har provat i 2 olika omgångar med samma resultat. Kan tänka mig att den fungerar bättre på barfota häst.

Vattenbad, blöt lera i hoven (som kratsas ur, innan den torkat), kallpressad olja av människomatskvalité (ej raffinerad) = Bra för torrisar.

har jag inga problem med öht, det tränger ju in i hoven. även hovslagare anmärker på hur hårda och fina hovar mina hästar har fått. har en barfota och en skodd.

TJÄRA? :eek: Vad har du fått det ifrån, det finns inget som torkar ut mer än det! :cool:

vanligt vatten med vegetabilisk olja, tex raps olja ovanpå. behövs inget mer komplicerat.

min häst står just nu med genomblöta frotte handdukar runt framhovarna (inne i boxen alltså, det är middagsvila) Tjära använder jag bara vid mycket blött väderlek på hovslagarens rekommendation.

Olja varje dag, matolja helst kallpressad säger hovis.

Cornucrescine tycker jag funkar bra också att hålla hoven elastisk.

"Folk" säger att jag ska ha hovtjära på. Har haft det nån gång sådär men det har som sagt inte kännts rätt att ha det på torra hovar..

Det där med spån har jag ju inte tänkt på!!!! Tycker torv är SÅ jobbigt och halm med :( Men ska jag sattsa på torv eller vad tycker ni? Bästa kanske vore med en vinterbädd men jag tycker den blir möglig!

Aloe vera gel (godkända produkter) och smörja med då, ingen som provat?

vad är det för fel på vanlig olja?
Jag köper vanlig rapsolja och smörjer in hovarna om det behövs. När det gäller vad man ska ha för bädd i boxen så måste det ju vara hästens behov som bestämmer det. Jag hade torv ett tag och tyckte det var bra, lite tungt bara.

Olivolja säger min hovis..

Har man väl börjat med tjära och såna saker så kan man aldrig sluta har jag hört..

Fast varför krångla till det med onödigt dyra produkter? Min hovis poängterade att vilken olja som helst, bara den är vegetabilisk, går bra.

"Folk" säger att jag ska ha hovtjära på. Har haft det nån gång sådär men det har som sagt inte kännts rätt att ha det på torra hovar..

Det där med spån har jag ju inte tänkt på!!!! Tycker torv är SÅ jobbigt och halm med :( Men ska jag sattsa på torv eller vad tycker ni? Bästa kanske vore med en vinterbädd men jag tycker den blir möglig!

Aloe vera gel (godkända produkter) och smörja med då, ingen som provat?

Då har "folket" gett dig råd uppåt väggarna. Är det något du ska använda för att få till fullständigt torra krackelerade hovar så är det tjära!

Torv är uttorkande för hovarna det också. Bäst är halm.

Tjära är bra om du fått röta i hovarna, dvs när du behöver torka dom. Hovfett/olja är bra när du har torra hovar och behöver mjuka upp dom. Simple as that!

Liknande trådar

Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
926
Senast: Motacilla
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka