Uttrycket "storhäst"

bigganl

Trådstartare
Jag har en lite fundering som jag gått och tänkt på ett bra tag nu. Nu är det dags att fråga.
Kort och gott:
Uttrycket "storhäst" hör jag islandsryttare använda väldigt ofta. (det finns flera islandsstall i närheten av mig så jag träffar många) Jag har aldrig någonsin hört det bland övrigt hästfolk. Varför används det uttrycket så ofta ar islandsryttare? Hur kommer det sig?
Det känns som om alla hästar över ponnymåttet sätts ihop i en klump som om de på något sätt är lika. Varför? Vad syftar man på med uttrycket? nyfiken:)

Sv: Uttrycket "storhäst"

Jag hör det uttrycket bland "vanligt" hästfolk också, och jag säger nästan alltid storhäst.

Jag använde uttrycket "storhäst" redan på den tiden jag var ponnyryttare. Det är väl ett generaliserande uttryck för de halvblod/varmblod/fullblod som används för vanlig sportridning.

Jag använder hellre uttrycket "tregångare" eftersom det säger mer om skillnaden mellan islandshästarna och många andra raser.

Tregångare = hästar med de tre gångarterna skritt, trav och galopp.
Ponny = häst med mått under 148cm.
Storhäst = häst över 148cm

Det finns storhästar som är 4-gångare och 5-gångare.

Storhäst användes redan under min ridskoleperiod och hänsyftade till alla stora hästar över ponnymått, men framför allt de av fullblods/halvblodstyp. Travare var travare och araber var i en kategori för sig då de hamnar i gränslandet.

Kan inte säga att uttrycket har med just islandsfolk att göra utan används nog allmänt.

De som håller på med stora hästar (oftas halvblod) brukar sällan kalla sig storhästryttare. Men kanske dressyryttare eller hoppryttare beroende på vilken disiplin de utövar. När jag hör ordet storhästryttare tänker jag automatiskt på halvblodsryttaren, eftersom det är så vanligt med halvblod. Ibland känns det som att islandshästmänniskor (notera ordet) ser ner på storhästryttarna.

Men storhäst är egentligen precis vad det låter: En stor häst, alltså över ponnymåttet.

Senast ändrad:

Allvarlig talat så tror jag inte att det öht handlar om att någon ser upp eller ner på andra ryttare. Inte i min värld i alla fall. Jag delar in ryttare i tre olika kategorier:
1. Storhästryttare (för att de rider på stora hästar)
2. Islandshästryttare (för att de rider islandshästar)
3. Ponnyryttare (för att de rider ponnyer)

Jag hör det lika ofta bland mina kompisar med 3-gångare som bland de med 4- och 5-gångare så för mig är det inget speciellt bland islandsfolk. Jag sa också storhäst när jag var mindre och red på ridskola (i både storhästgrupp och ponnygrupp)

Varför används det uttrycket så ofta ar islandsryttare? Här iallafall, för att förklara vad det var för typ av häst. "Det var en islandshäst", "Det var en ponny", "Det var en storhäst". Man kan ju inte känna igen varenda häst inom ett par mils omkrets och veta rasen på den. Men så säger som sagt alla häromkring, oavsett vad man har för häst.

Det känns som om alla hästar över ponnymåttet sätts ihop i en klump som om de på något sätt är lika. Varför? För att de är lika - De är över 148 cm i mkh. Vad ska man annars säga?
Vad syftar man på med uttrycket? Det hörs väl rätt tydligt, en stor häst. En stor häst är en häst över 148, oavsett om den är connemara, travare eller halvblod. En islandshäst är en islandshäst oavsett om den tävlas i töltgrenar, är 4- eller 5-gångare eller skogsmulle. Och en ponny är en ponny oavsett om det är en welsh eller en new forest.

Hur tolkar du det? Tycker du att det låter nedsättande?

Läst tråden men så kommer jag och går emot alla, jag säger nästan aldrig storhäst utan snarare "vanlighäst" och då syftar jag på alla hästar/ponnyer som inte är islandshästar. Så jag måste juh vara värst av oss allihopa då när jag bara klumpar ihop alla som inte rider islandshäst :o

Då är du inte ensam med att vara värst :)
Jag säger också vanlig häst, oftast när jag berättar att jag red vanlig häst i 7 år innan jag började med islandshäst. Då menar jag att jag red på ridskola, men red båda ponnyer och storhästar.
Eftersom jag började rida där när jag var sex red jag ju inte bara storhästar, och jag var skötare på ett fullblod och passade ett halvblod ibland.
Då finns det inte något annat uttryck jag kan använda tycker jag, och om jag säger "Jag red vanlig häst på ridskola i 7 år innan jag började med islandshästar", så förstår folk vad jag menar.

Ska bara påpeka att jag verkligen, verkligen inte ser ner på vanliga hästar, storhästar, tregångare och deras ägare/ryttare och så vidare. Jag håller just nu på med islandshästar, ska jobba med islandshästar, men nog finns det plats för några vanliga hästar i mitt blivande stall också!
Så jag tycker inte att det är nedlåtande att säga vanlig häst, även om jag generaliserar en hel del då. Det är ju bara ett uttryck för hästar som inte är islandshästar :)

Om jag känner personen som rider "storhäst" och vet vad hen har för häst så säger jag ju namnet på den rasen eller att hen har dressyr/hopp häst.

Men i en slaskpott där jag inte känner till vad de sysslar med så rider de "stora bruna" och det kan vara allt mellan travare och halvblod, och lättare kallblod med fr den delen. De är ju större och har ofta inte riktigt samma färgvariation.

Fast jag är inte ute efter att vara nedvärderande på nåt sätt, inte mer än de som glatt kallar mina för skogsmullar eller raggsockor. Trots att vi tränar de flesta discipliner och är ute och tävlar emellanåt.

För övrigt står det på min lista att lära mig rida en sån där stor brun också, och tävla lite hopp och dressyr innan jag pensioneras från ridandet helt och hållet, om måååånga år.

Jag har iaf. varit med om flera gånger att vissa som bara håller på med islandshästar tycker att de sk. storhästryttarna beter sig lite märkvärdigt och undrar oxå varför de inte gått över till islandshästen.

Men jag har även varit med om det motsatta ett flertal gånger, vissa har kommenterat islandshästen på ett nedlåtande sätt eller på något annat sätt visat avsmak för just den rasen/livsstilen.

Jag har en liten häst.:D
storhästar brukar betecknas liten men känns som större under 160 cm.
Liten häst ( islandshäst) brukar betecknas stor över 140cm.
Islandshästar är små runt 130 cm men känns ochså större när man rider dom.
I alla fall i annonser.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar