Sv: Uttalande i TV
Absolut att även en röd Jazzhäst skulle kunna ingå i Pignons show liksom även en "vanlig" häst borde kunna komma upp i ganska höga nivåer inom dressyr med en vettig utbildning. Minus dom flashiga gångarterna=inte en chans till placering i högre klasser där det är det det handlar om (till stor del).
Visst är Pignons hästar lydiga men det är knappast en utopi sålänge man är lite insatt i hästens beteende (vilket man borde vara innan man ens funderar på att sätta sej på en häst).
*kl*
Jag håller med om att man kan få trevliga resultat genom klickerträning men jag föredrar att ha en häst som utför arbetet med glädje därför att jag är dess ledare och en bra och intressant lärare än pga förhoppningen om godis.
jag kan inte låta bli att tro att det faktiskt är skillnad på hästar framgångsrikt avlade för internationell dressyr (exempelvis) och en vanlig hobbyhäst. Jag tror absolut man kan få även en röd Jazz-häst till slut att ingå i Pignons show, men kommer den samtidigt att vinna internationella dressyrtävlingar?
Hon sa f ö inte att det inte gick att få alla hästar lydiga, hon svarade på Svanlunds fråga "kan man göra så här med alla hästar?". Och det trodde hon inte, i samband med Pignons uppvisning. Det är rätt stor skillnad på "lydiga hästar" och Pignons hästar, tycker jag i varje fall. Men ni kanske har större erfarenhet av internationella tävlingshästar än jag - jag har bara en fördom om att de är som topptrimmade Ferarribilar i jämförelse med min egen Volvo. (som ändå är holländsk och dressyrstammad, inga jämförelser i övrigt!)
Absolut att även en röd Jazzhäst skulle kunna ingå i Pignons show liksom även en "vanlig" häst borde kunna komma upp i ganska höga nivåer inom dressyr med en vettig utbildning. Minus dom flashiga gångarterna=inte en chans till placering i högre klasser där det är det det handlar om (till stor del).
Visst är Pignons hästar lydiga men det är knappast en utopi sålänge man är lite insatt i hästens beteende (vilket man borde vara innan man ens funderar på att sätta sej på en häst).
*kl*
Jag håller med om att man kan få trevliga resultat genom klickerträning men jag föredrar att ha en häst som utför arbetet med glädje därför att jag är dess ledare och en bra och intressant lärare än pga förhoppningen om godis.