Utställningstråden 2016

@Fisherling: Det där är jättekomplicerat. Jag älskar arabhästar och tycker det är roligt med shower. Samtidigt gillar jag verkligen inte många av de avarter som finns inom show, både exteriört och hur man behandlar hästarna :crazy:

Samtidigt gillar jag inte bruksets fokusering på enbart prestation, man ska fortfarande se att det är en arab och inte ett engelskt fullblod.
Jag har faktiskt suttit nu och filat lite på ett alternativ till utställningar. Ska fortsätta med det, vem vet, en dag kanske jag arrangerar en... vad jag nu ska kalla den.

Har fått order av W's uppfödare att ställa ut och jaga cert nu när vi har chans på championatet (brukshund som blev uppflyttad till högre i helgen).
Detta innebär att ni nog får se mer av oss härinne framöver ;)

Tveksam på om det kommer gå så bra för oss i ringarna men vi ska iaf försöka!
Första blir på Ölands BK i juli (tror jag den är..) sen får vi se därefter.

Hann inte mer än skriva det här så skickade jag iväg en anmälan till Kalmar BK's utställning också så 19juni blir första i bruksklass för oss!

Kom till rasspecialen i juli.

Hade varit jättekul men det är så långt och jag har kass ekonomi just nu. Ska fundera en vända till men jag tror tyvärr inte det blir så :(

Hade varit jättekul men det är så långt och jag har kass ekonomi just nu. Ska fundera en vända till men jag tror tyvärr inte det blir så :(

Det suger att ha dålig ekonomi :( Jag ska ställa Minn på rasspecialen. Det blir hennes 2:a utställning, den 1:a var rasspecialen förra året. Kan inte påstå att vi springer benen av oss på utställning direkt ;)

Det suger att ha dålig ekonomi :( Jag ska ställa Minn på rasspecialen. Det blir hennes 2:a utställning, den 1:a var rasspecialen förra året. Kan inte påstå att vi springer benen av oss på utställning direkt ;)

Wissla är ställd två gånger tidigare, senast för 1,5 år sedan, båda gångerna har vi åkt ut med VG. Sen dess har hon grovnat en hel del med åldern men övrigt som domarna har slagit ner på finns tyvärr fortfarande kvar så vi får se hur det går :)

Wissla är ställd två gånger tidigare, senast för 1,5 år sedan, båda gångerna har vi åkt ut med VG. Sen dess har hon grovnat en hel del med åldern men övrigt som domarna har slagit ner på finns tyvärr fortfarande kvar så vi får se hur det går :)

Minn fick VG på utställningen sist. Då gick hon i juniorklass, i år blir det unghundsklass. Tror inte det kommer gå bättre i år direkt. Hon är alldeles för liten, hon har lite platt skalle vilket gör att öronen hamnar fel och hon har för stora öron. (Åsikter om huvud och öron fick vi när vi gjorde en inofficiell exteriörbedömning. Att hon är för liten är ju inte så svårt att se.)

Minn fick VG på utställningen sist. Då gick hon i juniorklass, i år blir det unghundsklass. Tror inte det kommer gå bättre i år direkt. Hon är alldeles för liten, hon har lite platt skalle vilket gör att öronen hamnar fel och hon har för stora öron. (Åsikter om huvud och öron fick vi när vi gjorde en inofficiell exteriörbedömning. Att hon är för liten är ju inte så svårt att se.)

Wissla är lös i armbågarna och blir utåttåad. Det har blivit bättre ju mer hon har breddat sig i fronten men är inte helt ok ändå. Vevar med frambenen när hon springer.
Sen bär hon svansen alldeles för högt när hon rör sig, ser liksom kaxig ut ;)
Men visst, hennes "fel" är inte värre än att hon klarade exteriören för korningen men det ger ju tyvärr inte ck på utställning :p

Wissla är lös i armbågarna och blir utåttåad. Det har blivit bättre ju mer hon har breddat sig i fronten men är inte helt ok ändå. Vevar med frambenen när hon springer.
Sen bär hon svansen alldeles för högt när hon rör sig, ser liksom kaxig ut ;)
Men visst, hennes "fel" är inte värre än att hon klarade exteriören för korningen men det ger ju tyvärr inte ck på utställning :p

Minn hade inte blivit godkänd om det hade varit en officiell exteriör. Får se om hon växer till sig och får lite mer massa, hon är ju inte ens 2 år än.

Det hade varit nått, få godkänt på exteriören och sen var allt klart vad gäller utställning med championat och allt sånt ;)

Minn hade inte blivit godkänd om det hade varit en officiell exteriör. Får se om hon växer till sig och får lite mer massa, hon är ju inte ens 2 år än.

Det hade varit nått, få godkänt på exteriören och sen var allt klart vad gäller utställning med championat och allt sånt ;)

Det händer massor efter 2 år, iaf har det gjort det med Wissla.
Så bra det hade varit ;)

Vad ska man göra om man verkligen gillar utställningar men tycker väldigt illa om hur de påverkar aveln?

Jag tycker det är kul med utställningar och vill gärna ha med dem i mitt liv. I samma veva tycker jag mycket illa om hur de förändrar raser till mindre funktionella, mer extrema varianter av sig själva. Mitt i det här har jag en stark vilja att göra något åt dessa utställningar, ändra på dem, göra dem bättre för hundarnas skull.

Usch, jag blir så förvirrad. Vad ska jag göra? De flesta säger bara "men gå inte på utställningar om du inte vill stödja den aveln", men det känns som att sticka huvudet i sanden.

Det jag gör är att köpa hundar av icke-utställningstyp och åka på någon utställning här och där ändå, för att visa att min typ av hund också finns. Sedan väljer jag såklart domare som mest troligt inte tilltalas av de absolut mest extrema hundarna. Vet jag att en domare alltid föredrar extrema hundar, då ställer jag inte för den. För någon minut sedan anmälde jag faktiskt båda mina hundar till rasspecial, kan bli intressant. Domaren är från England och de engelska domarna brukar vara vettiga när de dömer min ras.

Och naturligtvis har Jackie börjat fälla nu såhär en vecka innan utställning och hon är i desperat behov av att bada innan hon kan visas upp så då lär det släppa ännu mer.
Va fan, hon brukar ju vara naken lagom till nästa Norrköping och Eskilstuna så hon är ur fällningsfas.

Inte för att det spelar någon större roll, vi har inga cert att jaga men de har ju sååååå fina rosetter i Norrköping så det är så kul när det går bra just där :o.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 614
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar