Utställningstråden 2016

Mycket kul på gång nu!
30 april Roskilde
7 maj Ystad
14 maj Landskrona (svenska vinthundsklubben, så kul!!)
21 maj Hässleholm

Sen har vi en till inoff. i början av juni innan santo blir 9 månader!! :eek:

Utställningsplanerna för fröken Betty. Hårdträna ringlydnad nu, hon har slutat hoppa iallafall som hon gjorde när hon ställdes första gången. Lite nervöst dock nu när jag ska börja visa henne själv :nailbiting: Jäkla uppfödare att gå o bli gravid med BF lagom till alla roliga utställningar :angel::p

15/5 inoff. Hultsfred
19/6 inoff. Kalmar
3/7 inoff. Borås
21/8 Norrköping (första officiella :nailbiting: )
3/10 Öland
5/11 Växjö (eventuellt)

Hittills i år är planerna för Ultima tre st inoffar och en ev två officiella utställningar. Hon har ju inte så speciellt bra öron så vi får se hur det går... :crazy:
29/4 inoff Örnsköldsvik
5/5 inoff Nordmaling
8/5 inoff Umeå
19/6 officiell Vännäs och
16/7 officiell Piteå men det beror lite på om vi kan göra en exteriörbedömning där inför ev Korning eller inte.

Börjar bli äckligt nervös inför vår första utställning.
Vad händer om hunden biter domaren? :angel: Hon biter ju inte men hon hälsar gärna med tänderna. :nailbiting:

Skulle gärna gått på någon ringträning innan men det verkar inte finnas en enda häromkring just nu. :(

Någon mer som ska till Falsterbo btw? Tänkte vara med bara för det är just Falsterbo. Även om min fluffis kommer smälta bort i värmen. :D

Börjar bli äckligt nervös inför vår första utställning.
Vad händer om hunden biter domaren? :angel: Hon biter ju inte men hon hälsar gärna med tänderna. :nailbiting:

Skulle gärna gått på någon ringträning innan men det verkar inte finnas en enda häromkring just nu. :(

Någon mer som ska till Falsterbo btw? Tänkte vara med bara för det är just Falsterbo. Även om min fluffis kommer smälta bort i värmen. :D

I värsta fall åker du ut med en rapportkod A, i bästa fall bryr sig inte domaren alls.
Jag skulle aldrig tillåta att min hund hälsar med tänderna? Du får nog försöka jobba bort det inför utställningen.

Lasse som redan skulle behöva få på sig ett kilo eller två har matvägrat i flera dagar pga gammeltantens löp. Orkar inte. Lika bra att skita i Västerås nästa helg. :down:

I värsta fall åker du ut med en rapportkod A, i bästa fall bryr sig inte domaren alls.
Jag skulle aldrig tillåta att min hund hälsar med tänderna? Du får nog försöka jobba bort det inför utställningen.
Vi tränar varje dag. Förhoppningsvis kan jag hålla henne fokuserad på mig så hon inte lägger så stor vikt vid domaren. De har inte lite större överseende med valpar? :o

Vi tränar varje dag. Förhoppningsvis kan jag hålla henne fokuserad på mig så hon inte lägger så stor vikt vid domaren. De har inte lite större överseende med valpar? :o

Jo det brukar de ha, men om det till exempel inte går att hantera hunden utan att den biter kommer man ingen vart. De måste kunna gå helt okej (lite studs är såklart ingen fara hos valpar) och bli klämda och kända på samt kunna titta på och undersöka tänderna även om de är små!
En del domare är jättedåliga på att anpassa sig efter hunden och andra har riktigt bra sätt, så himla olika.

Jo det brukar de ha, men om det till exempel inte går att hantera hunden utan att den biter kommer man ingen vart. De måste kunna gå helt okej (lite studs är såklart ingen fara hos valpar) och bli klämda och kända på samt kunna titta på och undersöka tänderna även om de är små!
En del domare är jättedåliga på att anpassa sig efter hunden och andra har riktigt bra sätt, så himla olika.
Men det är ingen fara! Får bara försöka distrahera henne när domaren kommer fram så ska det nog gå bra. Ska även be alla vi träffar att de kikar på tänderna så det inte är nån big deal heller. :)

Men det är ingen fara! Får bara försöka distrahera henne när domaren kommer fram så ska det nog gå bra. Ska även be alla vi träffar att de kikar på tänderna så det inte är nån big deal heller. :)

Jättebra! Om ni gör det ofta så kommer hon ju veta vad som gäller och bli trygg i situationen. Nu vet jag inte storlek på hund, men glöm inte träna massor uppe på bord om hon är av mindre ras :)

Vasa Int. idag.
Äntligen ck! Men BH-2 med reserv cert och reserv cacib. Typiskt!
Efter en inte alltför rolig träff när veterinären i tullen skulle kolla chip så var jag ganska nervös att han inte skulle vilja bli hanterad idag. Men det var inga problem alls! Han tyckte väl att domaren inte behövde gräva i hela munnen, men han tillät henne göra det när jag stöttade så han inte kunde vända bort huvudet. Sen var resten av hanteringen nemas problemas! SÅ skönt för en nervös matte!
Sen var vi in i en djurbutik och där skulle han fram och hälsa på alla kunder/personal och bli klappad. Så han verkar inte ha något kvarstående från gårdagen iaf. :up:

Om man har en tik som är liten för rasen vilken klass ska man då välja att anmäla henne till? Minn blir 2 år den 19/7, utställningen är den 2/7. Ska jag välja Unghundsklass 15-24 mån eller Öppenklass fr 15 mån?

Om man har en tik som är liten för rasen vilken klass ska man då välja att anmäla henne till? Minn blir 2 år den 19/7, utställningen är den 2/7. Ska jag välja Unghundsklass 15-24 mån eller Öppenklass fr 15 mån?

Jag hade ställt i unghundsklass, så länge det är möjligt :)

Skulle välja unghundsklass. Eller, kanske inte. Beroende på konkurrensen tex, i min ras är konkurrensen ofta större i unghundsklass än öppenklass (alla blir champion typ direkt som dom fyller två år..) så då hade jag kanske valt öppenklass. Men annars hade jag tagit unghund utan tvekan.

Millas första officiella utställningar börjar närma sig! En rasspecial och en nationell, båda här i Piteå 28:e och 29:e maj. Innan det har vi en inoficiell utställning i Skellefteå. Blir hästlös en månad så något måste mna ju hitta på haha! :)

Tips på vart jag hittar snygga nätta halsband/koppel? Uppfödaren hade sån där i nylon, ett vitt supertunt. Är det ett sånt man ska ha när man ställer liten hund? Finns det regler om kopplet/halsbandet?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 614
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar