Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

+ chiara

För att kulorna verkar ha dragit sig tillbaka helt.
Dom var ju ner men på utställningsdagen försvann dom. Då låg dom i ljumskarna. Nu är dom inte längre där utan har krupit längre upp.
Vet. är mycket tveksam till om dom kommer ner öht. Och gör dom inte det kommer han buköppnas och kastreras i i mars-april :)

Vad trist! Tur det finns annat kul att göra än utställningar!

Jag är inte säker än på att vi ska fara, men det skulle vara kul att träffas om vi åker!

Nu har Qarusell gjort sin utställningsdebut på Bjurholms inofficiella utställning. Det blev inga bilder tagna på utställningen då jag var ensam :(

Kritiken blev riktigt bra:
Vackert format huvud, mörka fina ögon, välplacerade öron, rör sig med vägvinnande steg, välvinklad fram & bak, korrekt överlinje, ngt tät bak vid rörelse, korrekt päls för åldern mkt lovande valp, välpresenterad.
Bir, HP (hon var ensam dvärgschnauzer tråkigt nog)
Domare: Tommy Danielsson

Bild från tidigare i veckan och då var hon lite otrimmad...
133_520940d79606ee28645f9382.jpg

I helgen blev min lilla Dahlia tysk juniorchampion när hon erövrade sitt sista cert i Tyskland! :D Jag är så stolt och glad över att vi klarade det. Framför allt är det extra kul att det var på rasspecial med en domare som kan rasen.
Tyvärr inga bra uppställningsbilder då jag åkte ensam men tog lite efter utställningen så hon är inte helt i ordninggjord då längre.

VDH JCH La Leia's Dazzling Dahlia alltså:

image_zps75ee4965.jpg

image_zps3a6742e9.jpg

Grattis!
Visste inte ens att det fanns juniorchampionat. Finns det i Sverige? Har aldrig hört talas om.

Vad står VDH för?

VDH
Typ "Tyska hundklubben". Men i tyskland har de väl flera olika klubbar? Min hunds morfar är både VDH och EKW champion och de championaten är tagna i tyskland. Sen finns det väl även KZG där också. Tycker det är jättesnurrigt, hoppas du får en bättre förklaring!

Nej det finns inte i Sverige men i nästan alla europeiska länder utanför Norden :) VDH är tyska kennelklubben "verband für das deutsche hundewesen". Det är alltså SKK fast i Tyskland. Aldrig hört talas om någon annan kennelklubb? VDH är iaf den som står under FCI. Däremot reggar man hundar i rasklubben, kanske det ovanstående menar? Rasklubbarna står ju under VDH.
Tex dvärgschnauzer reggas här i PSK (Pinscher-Schnauzer Klub). den svenska motsvarigheten är SSPK (Svenska Schnauzer-Pinscher Klubben). I Tyskalnd kan man då alltså bli både VDH champion (tysk champion) och, för dvörgschnauzer då, PSK champion (psk klubbchampion).

Senast ändrad:

Juniorchampionat reggas och är officiella i Tyskland men får ej reggas i Sverige då vi ej har någon svensk motsvarighet, vilket är jättetråkigt tycker jag när det får reggas i alla andra länder. Var ju så med juniorvinnartitlar också förut, att det inte gick att regga i sverige för att det ej fanns juniorvinnartitel här då.
Klubbchampionat är inga officiella titlar alls varken där eller här.

Aha! Men man kan själv skriva det i namnet sas på sin hemsida typ, men det syns inte som titel då på hunddata? förstår jag rätt då?

Man skriver alltså ut klubbtillbehörighet via championat?
Om man gjorde likandant i Sverige skulle det alltså stå SKK UCH istället för SE UCH, eller har jag krånglat till det ännu mer nu? :p
Eller står det VDH istället för SE?

Det står VDH istället för SE, de har väl bestämt att de vill ha det så istället för att skriva DE typ, varför vet jag ej ;)

Ja alltså i Sverige kan man ju inte regga titeln men om tex min hund hade varit en tysk hund reggad i Tyskland så hade hon fått titeln VDH JCH framför sitt namn och alltså hetat så i utställningssammanhang. Men eftersom det inte får reggad juniorchampionat i Sverige så kommer de aldrig stå så före hennes namn på svenska utställningar.

Nu har jag anmält oss till vår första utställning, en inofficiell men oj vad nervös jag är. Har aldrig ställt tidigare!:crazy:

Har en Parson Russell på 7 vilda månader, så vi får väl se hur det går.
Han är ju ett energiknippe och full av bus, älskar allt och alla.

Kan man få lite tips och goda råd på något särskillt man ska tänka på eller hur kan jag träna nu innan.:)

En liten fråga också, de ska väl känna igenom hunden och kolla tänderna?
Hur ska man göra så att hunden inte blir skogsbusig, som jag nämnde så älskar han alla och blir så superglad så fort någon vill hälsa. Kan tänka mig att han gärna skulle vilja pussa omkull domaren!;) Sen har ibland en liten ful ovana när han blir glad att lätt ta tag i hand/arm med munnen, bara för att hålla. Kan tänka mig att detta inte är ett populärt beteenede.:(

Beror helt på domaren :)
Jag hade en 7månaders vilding på knappa 40kg vid första utställningstillfället.
Han tog tag med tänderna runt domarens arm men denne bara skrattade och sa att ja då behöver vi inte kolla det.
Ailu tog dock aldrig hårt utan la bara an tänderna mot hans arm. Verkar vara lite så han hälsar denna odåga.
Men annars kan man bli utvisad ur ringen för det.

Enda tips jag kan tänka på är ta med säkerhetsnål för att fästa nummerlappen. Det hade jag missat och fick använda min kamerarem istället :D
Annars så, ha roligt. Ta första utställningen som lek bara :) Lek o lär.

Japp, precis så hälsar min oxå. Vill gärna greppa om armen men bara löst, sen tittar han lite underlugg och viftar massor på svansen.:p
Få hoppas detta växer bort med tiden! Hoppas vi får en trevlig dommare.;)

Tack för tipset om säkerhetsnål, hade jag också missat annars.

Åh, schnauzrar,det är något visst med dem. :love:
Jag hade en riesen från mitten av tonåren, (mina tonår alltså) som var min allra bästa vän.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar