Sv: Utställningstråden 2013!
Då är det dags för avrapport avseende vår utställningsresa till de södrare breddgraderna
Ronneby gick ju inte riktigt så bra som jag hoppades på, 2bt till lilla Alva och BIM+CACIB till Hot Hot. Sedan tog vi det lugnt en vecka, lallade runt hemma med mammas femvägskorsning modell större (ok, 30kg, inte så jättestor kanske, men mina väger 5, så DE tyckte han var stor
), jagade katter, höll på att få stryk av sagda katter och lärde sig INTE av erfarenheten (Hot, Alva är hyfsat kattvan och har insett att det finns vassa klor där under all rolig päls), och mest bara var.
I fredags bar det av mot Bornholm, hade läst att hundar inte var tillåtna inne på färjan, så de fick vara i bilen under resan över vattnet, och där var det VARMT. Kändes inge bra alls, och när vi (jag och min kennelflicka Mamma
) såg att många andra hade hundarna med upp på båten var vi lagom sura... Men men, hundarna låg lugnt i buren när vi kom ner på bildäck igen och det var uppenbart att vi människor led mer än vad de gjorde. Vi tog oss sedan till det jättemysiga boendet på ett vandrarhem i Nexö (3 mil från Rönne där utställningen är. Ungefär så långt bort det går att komma på Bornholm, inte så stor ö
), och sedan var det plötsligt lördag och dags att bege sig till utställningen. 10.30 öppnade ringarna (fantastiskt skönt med sovmorgon!). Gassande varmt och både jag och hundarna var väl lite lagomt oinspirerade, men de skötte sig fantastiskt i ringen. Rumänsk domare som hade mycket bestämda åsikter, fantastisk med hundarna, men jag tror inte han har sett speciellt många Griffoner med okuperade öron. Av 9 hundar (2 Belge, 5 Brux och 2 Brab) var 8 champions. Han delade ut ett (1) ck. Kasserade alla andra pga öronen. Så, Alva har fått sitt första VG (han tyckte hon var lite liten också), Hot fick Exc utan ck. Stor besvikelse, men men, det är ju domaren som bestämmer, inge mycket att göra åt. Nya friska tag på söndagen istället. Återigen startade ringarna 10.30. Mindre skönt då iom att Alva var sista hund i ringen... Men, det blev lite rasomkastning, så vi kom in lite hastigt och lustigt som hund 50 ungefär, istället för 75. Mycket trevlig dansk domare (för att inte tala om den fantastiska isländska domaraspiranten vi hade båda dagarna, HON blir en bra domare, snacka om känsla för hundar!), två hundar mindre (en Belge och en Brux var bara anmälda till lördagen) och ett klart trevligare väder. Varmt men inte gassande. Först ut var lilla Hot. Står som en klocka (hennes ägare har gjort ett fantastiskt jobb med hennes utställningsträning) och så kommer den hett efterlängtade frågan: Är din hund dansk champion? BIR, danskt Cert och CACIB, lilla Hottentotten är numera Svensk, Norsk, Finsk och Dansk utställningschampion, har CACIB från alla dessa länder och är bara allmänt bästaste hunden av alla (utom mina egna då såklart
). Sen steg nervositetsgraden något, det var Alvas tur. Först in i ringen var självklart hanarna, en öppenklasshane (enda icke-championen) och en supersnygg finsk hane. Finska hanen blev bästa hane. Så Alva. Eller, först en öppenklasstik (svensk champion). Sedan Alva. Skötte sig fantastiskt, stod och såg lycklig ut och slickade domaren på hakan
Och, YES, frågan kom: Är din hund dansk champion? *glädjedans* Alva BIM, danskt Cert och CACIB. Halleluja, vi fick vad vi åkte till Danmark för! Jag är så stolt över min lilla råtta
Och idag åkte vi hem till Piteå igen, Alva ligger i mitt knä och njuter och Hots ägare kommer snart och hämtar henne. Det blir tomt utan den lilla odågan....
Nästa mål är nästa helg, SDHK-utställning i Luleå, bara för att det är kul. Sen pratar vi lite löst om en internationell show i Finland i oktober, får se hur jag jobbar, och om "min" uppfödare tänker ta med sin lilla Brux-tik dit. Känns lite onödigt att slåss med henne om Certet och CACIBet, men vi får se. Riga hägrar i horisonten också... Och kanske stora Stockholm... Och sen är det ju Världsutställningen nästa sommar... Och nånstans i allt det här vill jag få in en valpkull också... Och så ska man jobba och leva också... Aj aj aj, det är inte lätt när det finns så mycket roligt att göra