Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Om du inte kan vara med på någon organiserad ringträning, så försök hitta någon som du kan öva att springa tillsammans med.

Det märkte jag att det är en sak att få hunden att springa och ha kontakt med dig när inget stör, men det är som en helt annan sak när det springer en annan hund alldeles bakom rumpan.

Ni som har strävhåriga hundar eller hundar med dubbla pälsar (ull ooch strävt täckhår), hur förbereder ni hundarnas päls för utställningen?

Jag har hittills använt PCL på min beardis, både schampo och balsam och det funkar bra. Han blir sällan tovig och är lätt att hålla ren trots att jag späder ut det mycket mer än vad som står på flaskan. Han blir dock väldigt mjuk av det. Nu har vuxenpälsen börjat komma på riktigt, och man känner att den borde bara sträv så jag funderar på att byta schampo. Vi ska på utställning om en vecka och det hade varit roligt att inte få kommentarer om "för mjuk päls" :)

Jag har googlat lite och hittat K9 crisp mist textrurizer (balsamspray för sträva pälsar), något från ring 5 (schampo och en mousse) och "crisp coat shampoo" från no1. Någon som testat? Kanske räcker det med vårt vanliga schampo och sedan ett spray/mousse för att fixa texturen?

Badar mer chris christensens schampo för sträva pälsar, men helbadar dock aldrig hunden direkt inpå en utställning då de kan bli för mjuka i pälsen. En sträv päls ska inte badas så ofta!
Har på utställningsdagen ibland lite vanlig mousse i hundens päls eller sprayar med biogrooms texturizer, den är helt okej men sitter inte i länge så den sprayar man i sådana fall på direkt innan man går in.
Min absoluta favorit som jag använder i benhåren och ibland även lite på kroppen är E-Z groom ultra texture styling spray gel! Svår att få tag på men fungerar klockrent och är superdryg.

Man ska inte bada en beardis tätt inpå heller. Jag försöker bada minst en vecka innan, gärna två men det vita fixar jag till kvällen innan. Till vardags badas han sällan. Tack för tipset om mousse :) Jag ska nog se om jag får tag på den där moussen från ring 5 och testa den innan utställningen. Han är badad för några dagar sedan så det blir inget mer helbad.

Du använder inget balsam då? Det måste jag nog göra till vardags iaf, Min hund trimmas ju inte så pälsen blir nog bra sliten utan balsam. Men inför utställning kan man ju hoppa det.

Nån mer som ska till backamo förresen?

Funderade oxå på detta med att bada dem innan utställning.
Jag har en Parson med broken päls, att bada honom dagen innan gör att hans päls blir väldigt mjuk.
Men han är ju VIT- lite svårt att hålla honom ren en hel vecka efter tvätt.;)

Hur gör ni med vita hundar?

Jag använder bara balsam nån gång ibland emellan utställningar, aldrig närmare än en vecka inpå! även fast jag har balsam för sträva pälsar så blir det mjukt.
Den bästa moussen jag vet är Chris Christensen thick and thicker, vilken volym! Men den är också rätt dyr, brukar köpa mousse i små flaskor på typ Ica maxi annars, bra att ha i trimväskan ;)

När det gäller beardisar brukar de säga bad 14-10 dagar innan utställning, och tvätt av det vita dagen innan. Men antar att din är helvit? Det finns torrschampon man kan köpa och så vanligt hederligt potatismjöl. Det kanske räcker att fräscha upp ben och skägg dagen innan?

Ja, näst intill helvit. Lite svart i ansikte och en fläck på ryggen, sen ska han vara vit.:)

Mest brukar de vara tassar och huvud som är skitit, men de beror ju förstås också på vädret. Han är ju en aktiv kille och en grythud, att busa och skita ned sig är superkul - särskilt om det är litet blött och geggigt!;)

Ska kolla på torrshampo. Hur gör man mad potatismjöl, menar så det inte smiter av sig på allt.

Gnid in i fuktig päls och borsta av när det torkar :) Jag var iväg precis och botaniserade på schampohyllan och biogroom har ett spray-shampo som man inte behöver skölja av. Men jag tror nästan du klarar dig med tass- och skäggtvätt? Försök hålla honom ren ett par dagar innan utställningen så borde det mesta falla av av sig själv :)

Min älskade 14mån kille fick sitt första cert igår i ökalix! Tror knappt det är sant! :)

2013-08-18164000_zpsbab61d79.jpg

Bästa hane och Bäst i motsatt kön.
Kritik;
Stilig maskulin hane, mkt vackert huvud, välplacerade öron.
Tillräckligt med bröstkorg för sin ålder. Mycket väl vinklad. Korrekt päls och vacker färg. Rör sig med mkt bra steg och påskjut.
Utmärkt temperament. :love:

Jag har en strävhårig foxterrier med mycket vitt och badar sällan hela hunden. Innan utställning är det bara benhår, maglinje och skägg som tvättas så allt är rent och vitt igen. De ska ju ha fluffigt benhår och skägg så det är bara bra att tvätta och blåsa torrt precis innan utställningen. Hon är nästan helt vit på kroppen man jag har sällan märkt av att hon skulle vara smutsig så det syns på kroppen, det är just benhår, maglinje och skägg som verkligen blir smutsigt.
Ibland har jag i utspätt balsam, men bara lite, och sköljer noga. Något annat sätter jag däremot inte i pälsen, vill inte riskera att råka på något pälsprov och bli diskvalificerad för en sån onödig sak.

För några veckor sedan besökte jag faktiskt en utställning där jag såg två hundar bli diskvalificerade i ringen, domaren diskvalificerade en pga för stark parfymdoft och den andra pga för mycket produkter i pälsen.

Mina vovvar badar bara om de rullat sig i skit. Använder då ett strävhårsschampo, ingen aning om märke, fick det i en syltlöksburk av min uppfödare :D Tvättar skägg och benhår på morgonen innan utställningen (parfymfritt babyschampo oftast), och that's it. Blev lite nyfiken på gelen Malibu har till sina, får kolla upp den.
Som kuriosa kan jag säga att enda gången jag gjort något för att "förbättra" pälsen på utställningsdagen så gick det sådär. Vi kritade pälsen, och det är enda gången någon av mina hundar fått kommentaren "pälsen kunde varit strävare" :D (till oinsatta: krita gör pälsen så sträv att det inte finns ord för det, och den KÄNDES ordentligt sträv. Hade väl antagligen missat någon fläck som domaren kände som kontrast till det krit-sträva... :) )

KL

Min flathane ska på officiell utställning första gången på lördag, ska bli spännande att se hur det går :) Han är tre år men vi slipper en enorm öppenklass tack vare att han går i jaktklass.

Då är det dags för avrapport avseende vår utställningsresa till de södrare breddgraderna :)
Ronneby gick ju inte riktigt så bra som jag hoppades på, 2bt till lilla Alva och BIM+CACIB till Hot Hot. Sedan tog vi det lugnt en vecka, lallade runt hemma med mammas femvägskorsning modell större (ok, 30kg, inte så jättestor kanske, men mina väger 5, så DE tyckte han var stor :D ), jagade katter, höll på att få stryk av sagda katter och lärde sig INTE av erfarenheten (Hot, Alva är hyfsat kattvan och har insett att det finns vassa klor där under all rolig päls), och mest bara var.
I fredags bar det av mot Bornholm, hade läst att hundar inte var tillåtna inne på färjan, så de fick vara i bilen under resan över vattnet, och där var det VARMT. Kändes inge bra alls, och när vi (jag och min kennelflicka Mamma :D ) såg att många andra hade hundarna med upp på båten var vi lagom sura... Men men, hundarna låg lugnt i buren när vi kom ner på bildäck igen och det var uppenbart att vi människor led mer än vad de gjorde. Vi tog oss sedan till det jättemysiga boendet på ett vandrarhem i Nexö (3 mil från Rönne där utställningen är. Ungefär så långt bort det går att komma på Bornholm, inte så stor ö :D ), och sedan var det plötsligt lördag och dags att bege sig till utställningen. 10.30 öppnade ringarna (fantastiskt skönt med sovmorgon!). Gassande varmt och både jag och hundarna var väl lite lagomt oinspirerade, men de skötte sig fantastiskt i ringen. Rumänsk domare som hade mycket bestämda åsikter, fantastisk med hundarna, men jag tror inte han har sett speciellt många Griffoner med okuperade öron. Av 9 hundar (2 Belge, 5 Brux och 2 Brab) var 8 champions. Han delade ut ett (1) ck. Kasserade alla andra pga öronen. Så, Alva har fått sitt första VG (han tyckte hon var lite liten också), Hot fick Exc utan ck. Stor besvikelse, men men, det är ju domaren som bestämmer, inge mycket att göra åt. Nya friska tag på söndagen istället. Återigen startade ringarna 10.30. Mindre skönt då iom att Alva var sista hund i ringen... Men, det blev lite rasomkastning, så vi kom in lite hastigt och lustigt som hund 50 ungefär, istället för 75. Mycket trevlig dansk domare (för att inte tala om den fantastiska isländska domaraspiranten vi hade båda dagarna, HON blir en bra domare, snacka om känsla för hundar!), två hundar mindre (en Belge och en Brux var bara anmälda till lördagen) och ett klart trevligare väder. Varmt men inte gassande. Först ut var lilla Hot. Står som en klocka (hennes ägare har gjort ett fantastiskt jobb med hennes utställningsträning) och så kommer den hett efterlängtade frågan: Är din hund dansk champion? BIR, danskt Cert och CACIB, lilla Hottentotten är numera Svensk, Norsk, Finsk och Dansk utställningschampion, har CACIB från alla dessa länder och är bara allmänt bästaste hunden av alla (utom mina egna då såklart :D ). Sen steg nervositetsgraden något, det var Alvas tur. Först in i ringen var självklart hanarna, en öppenklasshane (enda icke-championen) och en supersnygg finsk hane. Finska hanen blev bästa hane. Så Alva. Eller, först en öppenklasstik (svensk champion). Sedan Alva. Skötte sig fantastiskt, stod och såg lycklig ut och slickade domaren på hakan :) Och, YES, frågan kom: Är din hund dansk champion? *glädjedans* Alva BIM, danskt Cert och CACIB. Halleluja, vi fick vad vi åkte till Danmark för! Jag är så stolt över min lilla råtta :) Och idag åkte vi hem till Piteå igen, Alva ligger i mitt knä och njuter och Hots ägare kommer snart och hämtar henne. Det blir tomt utan den lilla odågan....
Nästa mål är nästa helg, SDHK-utställning i Luleå, bara för att det är kul. Sen pratar vi lite löst om en internationell show i Finland i oktober, får se hur jag jobbar, och om "min" uppfödare tänker ta med sin lilla Brux-tik dit. Känns lite onödigt att slåss med henne om Certet och CACIBet, men vi får se. Riga hägrar i horisonten också... Och kanske stora Stockholm... Och sen är det ju Världsutställningen nästa sommar... Och nånstans i allt det här vill jag få in en valpkull också... Och så ska man jobba och leva också... Aj aj aj, det är inte lätt när det finns så mycket roligt att göra :D

Hmm, ska göra ett tillägg: Jäklar vad snålt det var med priser på danska utställningar! BIR- och BIM-rosett var allt som man fick, inget annat. Ingen Cert-rosett, CACIB-rosett, inte ens Championatrosetten fick man! Inga pokaler, ingenting! Snålt... Men å andra sidan var det fantastiskt välorganiserat, gratis parkering, bra toaletter, fint utställningsområde och generellt ett allmänt bra intryck. Kommer jättegärna att åka tillbaka! Men tycker fortfarande att det är lite snålt... får ta igen det i Finland, där får man pokaler för allt ;D

Eskilstuna internationella i söndags bjöd på överaskningar:)

Exc, 1 juniorklass, Ck, 4 bästa hanne med reserv cert! :p 28 stycken anmälda i rasen.

eddie18augusti001_zps60e7c265.jpg
[/URL][/IMG]

eddie18augusti012_zpscd90108c.jpg
[/URL][/IMG]

Grattis - och grattis till er andra också som det gått bra för.

Vi har debuten om ca 3 veckor....nervöst. Har tränat lite, men det är sån skillnad på att träna hemma med att springa jämfört med när det är många hundar. Får väl passa på att springa ett varv på vår bk på träningen på torsdag kväll :)

Qosack: tror jag sett dig på lagottosidan på fb, stämmer det? Tycker jag känner igen hund och rosetter :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA