Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Tack!
Vi trodde nog det allihop men sedan när jag tittade närmare på kritiklappen stod det 2:a på den. Så det är väl det som gäller fast ¨alla¨ uppfattade det som att hon sa att Ludvig var etta. Det var ju inte så noga när hon inte delade ut CK till unghundarna, hur som.
Det känns lovande för framtiden i alla fall, med kritiken vi fick.

Det är roligt att träffa andra hundmänniskor som är positiva och unnar andra att det går bra.:)
En del man stöter på är verkligen stöddiga tävlings¨idioter¨, som verkar tro att de blir bättre själva av att vara snorkiga mot nybörjare. :meh:

Kollade på Hunddata och resultatet har kommit in från Svenstavik, Ludvig blev 1a :banana:

Tack! :)
Då var det som vi trodde först i alla fall. Lite virrigt blev det.
Känns lite kul eftersom Moltas som kom tvåa är en som uppfödaren har sparat som lovande.
Nu blev jag ännu mer i valet och kvalet om jag kanske ska åka till Sundsvall i oktober. :D

Meeen om ni två åker måste ju jag också åka!! ;-) jag som inte tänkte fara på den! :p

Vi har varit på terrierklubbens utställning i måttsund i helgen. Fick superfin kritik på båda hundarna men inga direkta framgångar. Ila fick slätt exellent och Rusa blev 4:e bästa tikvalp med HP.

"Feminin tik med bra kropp och stomme. Ger något lågt intryck. Vackert huvud och uttryck. Välburna öron. Bra bett och tänder. Fina vinklar fram och bak. Välmusklad. Välformad bröstkorg. Rör sig med bra steg. Utmärkt kondition. Utmärkt temperament."
945960_10151592112738030_773837027_n.jpg

"7 mån feminin tikvalp. Utmärkt kropp och storlek. Feminint huvud som behöver lite mer substans och utfyllnad i nospartiet. Vacker hals. Utmärkta vinklar fram och bak. Ser något lång ut i länden idag. Rör sig med bra steg från sidan. Välmusklad i fin kondition." 4:a tikvalp 6-9 månader med HP.
1170749_10151591541133030_2090179401_n.jpg

Däremot kommer jag nog att dra ner på antalet utställningar med mina hundar markant nu. Jag tycker själv att Ila är jättefin! Men hon är inte riktigt det domarna vill ha och jag orkar inte åka runt och samla på excellent. Jag kommer istället att satsa helhjärtat på agilityn och jobba för det championatet istället. ;) Hon är i kanonkondition, ser stark och välmående ut. Men tyvärr tar man inga cert i ringen på det. ;)
Rusa är ju bara valp, men hon har mycket mognad kvar innan hon kommer att gå bra på uställning. Hon har en fantastiskt fin kropp, men den där snipiga spetsiga näsan som hon har kommer att ta tid att växa i, om hon någonsin gör det. Så jag vet inte om det kommer att vara någon idé att ställa henne som junior och unghund, hon är så liten i jämförelse med sina jämnåriga motståndare.
Istället satsar vi på att ta viltspårschampionat i höst och träna inför debuten på agilityplanen nästa sommar.

Ila har en utställning kvar i år, sen hör ni nog inget mer från oss förrän nästa sommar. Och det känns så SKÖNT! :D

Grattis!

Tack för att du svarade på min fråga! :)
Jag valde att anmäla henne som junior.

Vi var på utställning igår. Resultatet blev: BIR och cert :eek: :love:
Kritik:
"Utmärkt typ och storlek. Vackert feminint huvud. Bra uttryck. Fina öron. Utmärkt överlinje. Välburen svans. Bra bröstparti. Bra kropp. Utmärkt benstome. Passande vinklar. Bra päls och väl avgränsade färger. Rör sig bra."

Sen åkte vi ut i gruppfinalen men vi är otroligt nöjda :)

Grattis!!!
Och aningsfull: jag tror "tyvärr" du gör rätt val, en välmusklad, snygg hund, är inte alltid utställningsdomarnas favoriter *suck* Jag hoppas det kommer att förändras...

*kl
Vi var i Ronneby igår, resultatmässigt inte vad jag hoppades på, men hundarna skötte sig fantastiskt. Hottan (lånehunden, en Petit Brabancon) blev BIM med CACIB mot en supersnygg hane (potentiell pappa till min nästa kull, definitivt ;) ), och Alva blev andra bästa tik efter en supersnygg unghund. Domaren var inte förtjust i mina vovvars huvudform (de är väldigt lika i kroppskonstitutionen, och undra på det, halvsystrar och kusiner...), hon ville ha mer "Mops-haka", så det var det vi åkte på i båda bedömningarna. Nu har vi semester en vecka och beger oss till Bornholm på fredag, hoppas på bättre lycka där (eller bättre för Alva, samma eller mer för Hottan :D )

KL

Är det nån som har koll på vilka regler som gäller för inofficiell utställning och Rimadyl? Att Rimadyl har en karens på 28 dagar har jag koll på. Att man inte får delta på, i princip, några prov/tävlingar, varken officiella el inofficiella har jag oxå koll på. De är dessutom specificerade i SKKs Nationellt Dopingreglemente för hund men just den delen där de skriver om utställning tycker jag är luddig och jag lyckas inte utläsa vad som gäller för en inofficiell.

Det är inte så viktigt att ställa, det kommer fler utställningar. Men den här hade passat både i tid och avståndsmässigt som en bra träning för valpis.

Tack. Nu håller vi tummarna för att hon klarar sitt A-prov till helgen och kan då lägga till Finsk jaktchampion (gryt) till titlarna.

Eftersom karensen även gäller träning inför tävling så skulle jag tro att den gäller även inofficiella uställningar.

Ååhå. Kanske ska komma och fota er då lite :) Våran utställningskarriär är ju över, men kan va roligt att åka och titta ändå :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar