"Utställningsord"

Apollo

Trådstartare
Ska på min första utställning på lördag och domaren är engelsk.
Så hjälp mig med "utställningsord" som kan vara bra att kunna och vad de heter på engelska.:confused:

Sv: "Utställningsord"

Ska på min första utställning på lördag och domaren är engelsk.
Så hjälp mig med "utställningsord" som kan vara bra att kunna och vad de heter på engelska.:confused:

Det enda du egentligen behöver kunna innan är att tala om hur gammal din hund är. När du sedan får kritiken kan vi säkert hjälpa dig att reda ut den. Den brukar dock vara svårt att läsa ut även om den är på svenska..:crazy:

Den brukar dock vara svårt att läsa ut även om den är på svenska..:crazy:

Amen!

Till TS, som sagt så är det enda man behöver kunna säga är åldern på hunden, oftast säger man månader ex. 19 månader osv. Och sedan gäller det förstås att förstå vad de vill att man ska göra ex. springa i triangel, cirkel, fram & tillbaka osv. men det är bara att kolla hur de andra gör :D Glömde ju, lycka till!!

Precis, kolla hur domaren bett hundarna för dig springa för att hon ska se rörelser. Alla domare vill ha olika, men oftast vill de ju ha alla hundarna på samma sätt.

Men ibland vill domarna titta extra på en hund, om den rörde sig slarvigt eller så så kan man få gå en sväng extra.

Så lystra efter "Can you do a triangle for me please?" och "Take him round for me please" och "Up and down please". :p

Ibland är man så inne i det man gör att man tittar inte på domarens handviftningar eller knappt hör vad denne säger...

Ja det där med att springa runt och triangel och upp och ner det har uppfödaren visat när vi var där och tränade lite. Hoppas jag inte blir först så man kan spana in de andra lite. Det verkar ju som om dom inte pratat så mycket med mig, skönt, har nog med att hålla reda på valpen tror jag.

Det går alltid efter bokstavsordning :) så om det är 5 hundar i samma klass som din hund och de heter ex. Anderssons Anders, Carlssons Clister, Hövdingens Hövding, Junibackens Juni, Junibackens Jul och din hund heter (ex.) Ivarssons Ivar. Då börjar hunden som heter Anderssons Anders, sedan Carlssons Clister, Hövdingens Hövding, Ivarssons Ivar, Junibackens Jul (eftersom l kommer före n), Junibackens Juni så är det flera hundar från samma kennel får man kolla vad de heter efter kennelnamnet :) Hoppas att du förstod något i alla fall, jag är inte den bästa på att förklara :D

Jag tror att hennes kullsyster är med så då är jag iallafall efter henne. Skönt

Ja det ska jag göra, det värsta är ju att vi är först då vi ställer i valpklass 4-6 m. Man hinner ju inte tjuvkika på andra klasser.

Men det ska bli kul, har sett fram mot detta länge.

Denna utställning är ju bara Wss:ar och Wssk:s egen utställning så det är ju inte så allvarligt.

Ska på två utställningar till i augsuti/september så jag ser denna som ren övning om hur det går till.

Fast hanarna döms alltid först så då hinner du tjuvkika på hanvalparna ;) men det kommer säkert gå kanoners :)

Det är två domare en som dömer tikar och en som dömer hanar i varsin ring. Då kör dom väl samtidigt eller???

När jag har ställt på specialer så har det varit han- & tikvalpar samt vuxna hanar i samma ring eller han- & tikvalpar och vuxna tikar i samma ring men det brukar stå i annonsen =) men det är säkert någon hund framför dig i alla fall så då är det bara att göra likadant som den gjorde :D

Senast ändrad:

Ja det är väl bara att hänga på. Gör man fel så är väl inte det hela världen:)

Precis och så är det ju valpklass också och då kan det gå precis hur som helst :D och alla utställare har ju varit nybörjare en gång i tiden :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 135
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar