Utställningsfrågor

Yhlva

Trådstartare
Jag har tänkt att ställa ut min nya katt, men jag har aldrig gjort det tidigare och har några frågor.

Han kommer att vara under 10 månader, då blir det klass 11.
Vad för slags intyg behöver man för den klassen?
Räker det med den vaccinationen som gjordens när han var liten (2 gg, som står på stammtavlan)?

Vad kan man räkna som godkänt att få på utställningen och vad är bra att få, i den utställnings klassen?

Kan någon måtten på burskynke?

Slutligen, några bilder, tror ni han har någon chans?

DSC03282.jpg

DSC03289.jpg

DSC03290.jpg

Sv: Utställningsfrågor

Du behöver ha stamtavlan och giltigt vaccinationsintyg, de vaccinationer han fick som liten alltså.

Det är ju omöjligt att säga hur det går på utställning, men det är otroligt kul så jag råder dig verkligen att prova! :D
En exellent-bedömning är då "godkännt"
Får katten ex1 var han bäst av de andra i hans färg och åldersgrupp.
Är de tre stycken i samma färg tas det ut en Bäst i variant (BIV).

Domaren tar även ut en nominerad, domarens bästa katt i varje "åldersgrupp" ( Junior, Ungdjur, vuxen hona, vuxen hane, kastrerad hona, kastrerad hane)
Blir katten NOM får du upp i något som heter Panel, och där går de andra domarnas bästa katter mot varrandra tills en Best in Show (BIS) tas ut i varje grupp :D
haha jag suger på att förklara, men något så när kanske ;)

Sveraks burar är 60x60x75 (alltså 60 djup, 60 hög och 75 bred)

Han ser trevlig ut, kanske något små ögon men de kan bli stora och runda på utställningen ;)! Du behöver inga mer papper än stamtavlan med vacc.

Pälsen behöver du säkert göra något med, kat1-folket är petiga med sånt, och sedan behöver du trimma öronspetsarna, de ska vara runda (inga "tofsar" alltså)

Tack för svar.
Nu fick jag aldrig vacc. intyg, men kan ju fråga uppfödaren om det.

Han har just nu en elak baktirie och går på antibiotika och någon ögon salva, så det kan vara därför hans ögon är små, för de var tydligen mycket röda och irreterade och han är fotat dagen innan vi var hos vetrinären.
Dock just nu så har han skadat ögat för en timme sedan, eller inte själva ögat utan ögonlocket som är under ögat är helt kluven.
Men vetrinären tycker vi ska avakta eftersom han redan går på antibiotika och det inte var ögongloben.

hej!
Jag hoppar in i tråden och tjuvläser lite för jag ska också snart ställa ut min då 10 mån "Britt" Har heller aldrig ställt ut förut.
Jag får låna burskynke av uppfödaren, kanske du också har möjlighet att få låna av din uppfödare, för sedan om man vill fortsätta ställa ut finns det väl en del skynken att köpa på utställningarna.
Var ska du ställa ut?

Jag tänkte ställa ut i stockholm i höst, får se vart och när det är.

Men får jag ställa ut om det står 2-cert??

Ja, det får du. 2-cert betyder att det är 2 separata utställningar dagarna efter varandra. Du kan fortfarande ställa ena dagen bara, eller båda, vilket kanske är dumt om det är första utställningen för er? Vuxna katter som vinner sina klasser kan få s.k. certifikat om dom når upp till dom poängen, efter olika antal cert får man en titel.
Men som ungdjur och juniorer får man inga cert, det är först i vuxenklasserna som man får sådana.

Ska du ställa ut båda dagarna får du skicka 2 anmälningar, en för varje dag och då förstås betala 2 anmälningsavgifter.

Angående vaccinationsintyg så har raskatterna det på stamtavlan. Varje gång du vaccinerar katten så ska du ta med stamtavlan så veterinären kan fylla i datum mm på baksidan där. Det är vaccinationsintyget, du får inget separat sådant.

Oki så bra.

Det blir bara en dag, måste kolla om han trivs med det hela.

Så då räker det att ta med stammtavlan, så bra.

Ja, stamtavlan ska med. Det är liksom äkthetsintyget, utan den får du inte ställa ut i raskattklass. Sen får du en bekräftelse från klubben som ordnar utställningen om du kommer med, den måste också tas med.

Det är viktigt att allt fylls i på stamtavlan. Vaccinationer, ID-märkning och ev kastrering osv.

Han är inte ID märkt (ännu). Måste han vara det för att få ställas ut?

Fast jag ska göra det snart.

Precis, det behövs inte förrän han fyller 10 månader. Efter dte måste han vara ID-märkt på något vis, chippad (rekomenderas) eller tatuerad.

Kan man ta ut distriktsvet för att chippa??Eller måste man ta katten till station?
Vart kan man köpa skynken att ha på buren??*

Också utställningsintresserad...:love:

Skynken finns lite här och där, men dom är ganska dyra att köpa så sy själv är det bästa. Googla på burskynken så hittar du säkert, dom finns i olika stilar.

Jag vet inte om din distriktare chippar, dt får du prata med dom om.

Kan man ta ut distriktsvet för att chippa??Eller måste man ta katten till station?
Vart kan man köpa skynken att ha på buren??*

Också utställningsintresserad...:love:

Om man köpt sin katt från uppfödare som ställer ut så kan man kanske få låna burskynke där. Man kan också få låna burskynke av sin kattklubb har jag hört. Det säljs väl en del burskynken på utställningarna också då kan man köpa ett om man tänkt fortsätta:)

Min kisse har förrästen "fel" färg på sina ögon hon får nog inte så bra poäng. Men jag tycker att hon är finast:p

Han är inte ID märkt (ännu). Måste han vara det för att få ställas ut?

Fast jag ska göra det snart.

Tänk bara på att inte chipmärka honom inom 15 dagar inna utställningen, då får du inte vara med. Det måste ha gått minst 15 dagar mellan att man stuckit hål i skinnet på katten tills dess att utställningen äger rum.

Ang. burskynke så tycker jag det är roligast (och billigast) att sy eget. Jag sydde ett från början till min honkatt, när jag sen fick en hankatt som skulle ställas ut så använde jag samma grundskynke, sydda bara ny "inredning" och nytt tak och golv. När jag sen skulle ha med både honan och hanen så sydde jag bara en liten extra bit gardin så kunde jag använda det som dubbelskynke!

Tjej-buren:
11986435.jpg

Kill-buren (samma skynke bara annan inredning, tak och golv):
11986434.jpg

Unisex-buren:
11986436.jpg

Allt detta fick jag för ca 800:-, hade jag köpt tre olika skynken från en sida på nätet som jag först tänkte göra hade jag fått betala 3150:- och då hade jag inte fått med någon inredning, bara själva skynket...

Oj vad fint burskynke!!

Själv har jag ingen symaskin och är helt värdelös på att sy.
Men jag kollade på blocket, det finns några som säljer där, få kanske köpa om jag hittar något som passar honom.

Tack! Jag är också helt värdelös på att sy (eller trodde att jag var iaf) men efter mycket jobb och många svordommar så gick det, men det är klart att en symaskin kan ju vara bra att ha, jag fick min mormors gamla :)

Jag har tänkt att ställa ut min nya katt, men jag har aldrig gjort det tidigare och har några frågor.

Han kommer att vara under 10 månader, då blir det klass 11.
Vad för slags intyg behöver man för den klassen?
Räker det med den vaccinationen som gjordens när han var liten (2 gg, som står på stammtavlan)?

Vad kan man räkna som godkänt att få på utställningen och vad är bra att få, i den utställnings klassen?

Kan någon måtten på burskynke?

Slutligen, några bilder, tror ni han har någon chans?

DSC03282.jpg

DSC03289.jpg

DSC03290.jpg

Ja, det räcker med stamtavla + giltigt bevis på vaccination + att katten MÅSTE vara idmärkt. Chippa katten så fort som möjligt. se också till att anmälningsavgiften är inne i tid.

Jag tycker katten är väldigt fin, jag tycker att det ser ut som en exotic, har jag rätt? Jag är inte något stort exotic/perser- fan (jag har russian blue) men din katt verkar ligga bra till enligt rasstandarden! Lycka till
Ps. när skulle du ställa ut honom? ds.

Ja, det räcker med stamtavla + giltigt bevis på vaccination + att katten MÅSTE vara idmärkt. Chippa katten så fort som möjligt. se också till att anmälningsavgiften är inne i tid.

Jag tycker katten är väldigt fin, jag tycker att det ser ut som en exotic, har jag rätt? Jag är inte något stort exotic/perser- fan (jag har russian blue) men din katt verkar ligga bra till enligt rasstandarden! Lycka till
Ps. när skulle du ställa ut honom? ds.

Men måsta han vara chippmärkt om han är under 10 månader?

Jag han är en exotic :love:

Jag hade tänkt ställa ut den 20/10 men den har blivit avbokad :(

Så kansle den 10/11.

Men jag undrar, han blir 10 månader den 15/11, är det bättre att vänta då? För han kommer ju vara gammal i sin klass (11) eftersom han tävlar med katter på 6 månader.
Kan han få sämmre poäng för att han är gammal i den klassen?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 803
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(