Utställningsfrågor

S

Sozzi

Hej,

Jag funderar på att ställa ut nån av mina hundar och undrar vad som kan va bra att träna på innan ?

Jag tänkte också åka och titta på nån utställning snart eftersom jag aldrig vart på någon tidigare.
Vad tycker ni man ska gå på, Rasklubbens officiella utställning eller SKKs internationella utställning?
Är det någon speciell skillnad på dem ?

Sv: Utställningsfrågor

Hej !

Vad har du för ras av hund ?

Jag själv tränar på att hon ska stå samt att röra sig väl från kroppen då man springer :)
samt att någon ska kunna undersöka hennes tänder & kropp utan att hon säger något om det !
Sen att hon klarar av störningen av massa andra vovar som finns på plats så att säga,
jag vet ej om det är så bra tips :o men det är det jag gör !

Ok, tack för tipsen :)

Jag har 2 st Cavalier King Charles Spaniel.

Va roligt att du fått intr för utst =)

DEt första du kan göra, precis som du själv säger är att åka o titta på en, fast egentligen kanske inte det ger så mkt för då får man ha full koll på hundarna runt omkring hela tiden.I regel finns det kanske ingen som har "tid" (genom stres osv) att förklara vad som händer i ringen osv.

Men Min kompis tog med mig i början på inoff utst (typ en tränings utst) och där lärde jag mig jätte mkt för där kan man näst intill säga till domaren att " jag har aldrig ställt min hund innan" så är dom faktiskt oftast väldigt hjälpsamma. Då förklarar dom mer tydligt va dom vill att du ska göra.

Det jag tycker du kan träna på, som jag själv gjorde me mina är just som nån tidigare sa, att kolla tänder, känna igenom hunden osv. Be gärna några vänner titta i munnen på hunden osv. Och sen träna på att ställa upp din hund.

Jag kör kommandot "stå" på utställningarna och så ställer sig mina som jag lärt dom.

Hoppas nu du hittar en utst som du vill gå på och lycka till i ringen!:banana:

Jo, vad jag läst verkar det ju bättre att gå på en inofficiell utställning först.
Men det verkar inte vara så många sådana.
Eller vart hittar man info om när dem är?

Det enda jag hittat är 2 st som cavaliersällskapet har, men den ena har nyss varit och den andra är först i slutet på augusti...

hundsport och bk tidningarna brukar ha ganska många inoff nu på vår o sommar kanten. var bor du?

hundsport och bk tidningarna brukar ha ganska många inoff nu på vår o sommar kanten. var bor du?

Ser att du bor i Blekinge, kan du tipsa mig, och säkert någon annan också på någon utställning här omkring? :)

Jag bor i värmland... Nån som vet nån där?

Ser att du bor i Blekinge, kan du tipsa mig, och säkert någon annan också på någon utställning här omkring? :)

vi har ju blekinge mästaren fram över:) ska se om jag hittar hundsport, har för mig att det fanns någon i kalmar oxå. va har du för hund? *nyfiken*

När är den och så då? :) Jag hämtar min dvärgpischer tik om två veckor! :love: Du?

Hej

Jag undrar hur gamla dina hundar är? Jag tycker lika som de som svarat före mig. Börja med att gå på inoffesiella lokala utställningar, dessa hittar du i hundsport. Ibland kan man få åka lite för att ställa ut. Men det tycker jag det är värt. Denna tid from maj- september är det mycket utställningar som ordnas. Kolla även med din rasklubb eller bruksklubb.
Träning som man kan göra hemma är ev bordsträning. Men det vet jag inte om din ras behöver, om den skall stå på bord? Låt någon utifrån titta och känna på hunden, titta i munnen. Träna gärna med utställningskoppel, gå runt och var fokuserad på att det är någon som skall göra en bedömning av din hund. Gå i en rund cirkel i vänster varv
( allt beror på hur stor ringen är). Träna på att ställa upp hunden framför domaren. Många håller på och plockar och drar i sina hundar så de blir okoncentrerade och oroliga. När du ställt ut några gånger kommer du att inse att lagom är bäst.
Lycka till
Vivsan

Ok, tack för tipsen :)
Ska kolla om det finns någon hundsport i affären nästa gång jag handlar.
Tänkte även ta kontakt med ena uppfödaren och höra om hon har lite tips.

Hundarna är små, så de ska väl stå på ett bord (?)

De är 2 år respektive 6 månader.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 378
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård