Utställnings tråden

Sv: Utställnings tråden

Är anmäld till lördagen. Är lite oroliga för vad domarna ska säga då min fertila hona inte riktigt vill lägga på sig som jag vill... Men men... Jag ska åka med en vän som ska ställa för första gången, så vi åker nog så får vi se :)

Dessa kattor!
Alla snackar om att övervikten hos katt ökar men mina fertila brudar har alltid varit supersvåra att hålla i hull. Suck! Så den jag har nu får stanna hemma och se ut som ett spjälstaket bäst hon vill. Jag åker med hennes kavaljer i stället. Han är alldeles för matglad för att bli mager, peppar peppar.
Och appropå honom så tog han sitt första CAC på Stockholmsmästaren i helgen. :)

Hur ser ni förresten på användning av Feliway på utställning?

Jag känner spontant att jag inte skulle åka med en katt som inte pallar trycket utan Feliway. Men det är ju jag det, om andra känner att det är okej för dom så är det inget jag har åsikter om. Tror dock att jag skulle kunna använda det om tex katten får en negativ(av någon anledning) upplevelse, ha Feliway gången efter liksom, så den får en chans att upptäcka att det kanske inte var så farligt ändå.

kl
Vi kommer antagligen få planera om lite, två dagar i Örebro är oförändrat, men istället för två dagar i Sundsvall blir det nog bara söndagen med Sixten där, och två dagar i Östersund veckan efter med förhoppningsvis två kissar. :)

Ja, fertila honor verkar nästan omöjligt att hålla i hull ordentligt. Nu ligger inte min Sally jättelågt, men tidigare vägde hon 300g mer och då tyckte jag hon var finare. Tror hon skulle kunna gå upp typ 600g utan att bli tjock. Men men... Vi provar i Örebro ändå. Jag gör allt för att hon ska gå upp, men hon rör sig ju inte ett endaste gram >.<

Grattis till CAC! :D

Grattis till CAC:et! Malla är också tunn, Bonnie däremot ser ut som en hårig boll. Men hon har inte löpt än.
Jag använder alltid Feliway. Bonnie är riktigt fräsig mot andra katter på utställningar, så jag försöker förebygga. Hon gör inget, bara morrar och fräser, så varför inte liksom.
Jag hoppas på bättring när hon är lycklig kastrat sen :D

Sally höll också vikten fram tills hon började löpa. Brukar domarna döma ned honor som är lite tunna? Nu pratar jag alltså inte om spjälstaket, för då hade jag nog aldrig funderat på att åka.

Corax: Angående Feliway så tycker jag att man bara ska ställa ut katter som trivs med det och som inte behöver saker för att hålla sig lugna. Förra året åkte jag till NERK med en som jag fått kontakt med på en ragdollsida. Han började visa agg direkt hos veterinären och detta blev inte bättre i buren. Man märkte att han inte alls var trygg i situationen. Ägaren köpte feliwayspray på plats, men det gjorde föga på katten. Det slutade med att han attackerade domaren och assistenten och blev diskad... Utställningen efter körde hon med feliway från början + att hon hade några droppar som skulle verka på samma sätt (fråga mig inte vad eller om det var tillåtet), men katten reagerade på samma sätt så hon strök honom, och fick inse att katten inte ville ställas ut :(.

Tack för gratulationer!

Exemplet du nämner är ju extremt.
Jag har en fertil hane som är världens snällaste gosebjörn. Men han blir lite osäker och klängig på utställning men han skulle aldrig få för sig att fräsa eller vara dum.

Första utställningen låg han i sin puff hela dagen och klängde på mig som en drunknande vid bedömning. Jag gjorde ingen affär av det utan lät honom sitta på axeln men vände mig om så domaren kunde se i alla fall. På bordet var han lugn men tyckte det var läskigt.

Andra utställningen hade jag Feliwayen med mig och det första katten gjorde var att utforska buren och komma fram till mig varje gång jag var vid buren. Han satt/låg lugnt på sitt burbord och tittade när jag erbjöd.
Jag sprayade på mig själv innan bedömningen och han satt i mitt knä och spanade tills det var hans tur och han klängde inte alls så farligt.
Han kunde till och med dela på lunchen med mig (kyckling)efteråt.

Däremot glömde jag att spraya mig igen när vi skulle upp för NOM på em och då klängde han igen.

Domarna har alltid kommenterat hans (super)trevliga temperament.

Det var mao väldig skillnad med/utan Feliway och jag kommer att fortsätta ha med mig den. Men samtidigt tycker jag att det är jobbigt att folk tittar snett på mig.
MissFideli, hur känner du?

Och ni andra, tycker ni fortfarande att det verkar som att min katt inte 'pallar trycket'. Om ja, så har jag absolut inget emot att ni säger det. :)

Tycker inte det verkar som om din kille inte "pallar trycket". Tycker han verkar reagera som en katt gör naturligt när de är iväg. Min ena katt blir väldigt mammig när hon kommer utanför dörren. Inte preppar jag med feliway för det. :)

Jag har inte tänkt på om nån tittar snett faktiskt. Säkert gör dom det, men jag skiter i det. Bonnie fräser som sagt väldigt, men gör inget mot människor. Som deras uppfödare sa, det är ju kattljud. Börjar dom göra utfall är det så klart en helt annan grej.

Håller med Marty där, låter inte som om han reagerade extremt på något sätt. Jag har väl tänkt att om katten pallar utställning på ett bra sätt(som jag tycker din verkar ha gjort, speciellt med tanke på att det var första gången) så behövs inga preparat, pallar den inte(dvs flippar, biter ass/domare, och sånt) så skulle inte jag vilja ta med den öht. Men som sagt, jag bryr mig inte och tycker inte att det är någons business hur andra väljer att göra där. Folk har så jäkla mycket åsikter, försök strunta i det bara.

Blir nästan lite sugen på att prova själv, även om Sixten funkar bra så kanske det kan bli bättre ändå, framförallt för hans skull. Skulle vara intressant att prova bara för att se om det blir nån skillnad! Är det bara sprej ni använder alltså, i buren/på skynket och er själva?

Jag sprayar i transportburarna innan vi åker, utställningsburen innan jag sätter in katterna och har glömt att spraya på mig själv vid bedömningarna. Kanske borde testa på nästa utställning :)

Skulle nån av dom balla ur så är det klart man slutar åka, men att hjälpa till i en för katter väldigt stressig miljö ser jag inget konstigt i. Det är ju inte lugnande som lugnande medel direkt.

Skulle nån av dom balla ur så är det klart man slutar åka, men att hjälpa till i en för katter väldigt stressig miljö ser jag inget konstigt i. Det är ju inte lugnande som lugnande medel direkt.

Precis den tanken som slog mig. Blir mer och mer intresserad ju fler varv hjärnan går. :D Ska nog klicka hem en flaska nu innan Örebro. Det behöver inte fyllas på under dagen? Ser på ett ställe att det bara håller 2-5 timmar, men det kanske räcker.

Det är ju bedömningarna som är värst, jag tar inte ur mina katter ur burarna för annat än preparering och bedömningar. Aldrig för att folk ska få peta på dom osv, det finns andra bättre lämpade för de :) När Bonnie blev NOM så sprayade jag ordentligt på en bädd som hon fick med sig i den buren. Tänk på att låta det lufta av lite direkt efter sprayandet bara, så spriten får dunsta.

Jag sprutade två gånger på burgolvet innan jag inredde, sen inget mer. Men jag tror det blir en pust till mitt på dagen i Örebro.
Sprayade en gång vid magen på mig själv ca tio min innan vi gick fram till domaren.
Det var otroligt skönt att han inte kravlade omkring på min axel utan att jag kunde visa honom fint. Nästa gång ska jag inte glömma att uppdatera sprayandet om det blir upp för NOM. Men jag hoppas faktiskt att han slipper komma upp i Panel förrän han blivit lite varmare i kläderna vad gäller utställning.

Jag ser det också som en 'hjälp' för katten att hantera stressen bättre.
Och ja jag ska fortsättningsvis strunta i om folk kollar snett. Jag har världens snällaste katt som förtjänar all stresslindring han kan få.

Ja jag tillhör skaran som inte trodde det fanns några utställningar där huskatter är välkomna, eller hörde talas om någon för 10 år sen. Så kan ni berätta lite var o hur man hittar dessa? Några som hålls i Småland? Vad krävs? (vaccination? Registrering? Antar jag, mer?) *nyfiken*

Det finns särskilda huskattsklasser på alla Sverak-utställningar och WCF skulle jag tro i alla fall. På Sverak åtminstone så tävlar långhår och korthår för sig och i panelerna utses en BIS långhår och en BIS korthår (under förutsättning att någon har blivit nominerad förstås). En huskatt ska även se ut som en typiskt huskatt, de ska inte ha tydliga drag av ex. perser även om en del domare förbiser det men de flesta vill att de ska se ut som en klassisk huskatt oavsett hårlag då.

Det som krävs är att de är vaccinerade, id-märkta, kastrerade om de är över uppskattningsvis 10 månader och har ett huskattsbevis, klorna ska vara klippta och givetvis ska katten vara lätthanterad av främlingar :)

Kommande utställningar kan man hitta på Sverak's hemsida, där finns även blanketten för huskattsbeviset att skriva ut som man sen fyller i och skickar till den klubben man är medlem i. Nu minns jag inte vad det kostade att få ett sådant utfärdat men det var inte många hundralappar, kostnaderna står också på Sverak's hemsida.

KLASS 14 - Huskatt
Klass för huskatt (utan stamtavla), äldre än uppskattningsvis sex månader. Är huskatten över tio månader ska den vara kastrerad för att få ställas ut.
Huskatt ska ha av SVERAK utfärdat huskattbevis för att få delta på utställning.
(glatt saxat från sveraks hemsida)
Ta kontakt med din kattklubb. Dom hjälper dig till rätta.

Och alla ni som ska till NERK´s utställning nu i februari... Lycka till. vi ses där.

+ Corax
Tack, då har jag lite på fötterna. :)

kl
Har ni nån gräns för hur tätt ni åker på utställningar? Det flyttar hit en mco-kille i vår, och vi tänkte ta med båda katterna upp till Östersund och mco-specialen där i maj. Men det är ju huskattspecial i Sundsvall helgen innan, och det vore ju såå kul att vara med på den. Vi har ca 25 mil till Sundsvall och 45 till Östersund, så det blir ju ett himla farande för Sixten, och det känns lite sådär. Men jag vet inte, det kanske är normalt att åka flera helger i rad? Blir i så fall en dag i Sundsvall för Sixten, och två hotellnätter och två utställningsdagar för båda i Östersund.

Personligen brukar jag inte ta mer än en 2 dagars i månaden. Men jag tok kör inte mina katter för titlar heller.
Jag känner flertal uppfödare/utställare som åker var och varannan helg.
Min åsikt är att så länge katten inte far illa, gör som du känner för..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 425
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka