Sv: Utställnings tråden
Tack för gratulationer!
Exemplet du nämner är ju extremt.
Jag har en fertil hane som är världens snällaste gosebjörn. Men han blir lite osäker och klängig på utställning men han skulle aldrig få för sig att fräsa eller vara dum.
Första utställningen låg han i sin puff hela dagen och klängde på mig som en drunknande vid bedömning. Jag gjorde ingen affär av det utan lät honom sitta på axeln men vände mig om så domaren kunde se i alla fall. På bordet var han lugn men tyckte det var läskigt.
Andra utställningen hade jag Feliwayen med mig och det första katten gjorde var att utforska buren och komma fram till mig varje gång jag var vid buren. Han satt/låg lugnt på sitt burbord och tittade när jag erbjöd.
Jag sprayade på mig själv innan bedömningen och han satt i mitt knä och spanade tills det var hans tur och han klängde inte alls så farligt.
Han kunde till och med dela på lunchen med mig (kyckling)efteråt.
Däremot glömde jag att spraya mig igen när vi skulle upp för NOM på em och då klängde han igen.
Domarna har alltid kommenterat hans (super)trevliga temperament.
Det var mao väldig skillnad med/utan Feliway och jag kommer att fortsätta ha med mig den. Men samtidigt tycker jag att det är jobbigt att folk tittar snett på mig.
MissFideli, hur känner du?
Och ni andra, tycker ni fortfarande att det verkar som att min katt inte 'pallar trycket'. Om ja, så har jag absolut inget emot att ni säger det.