Utställning

kamomillo

Trådstartare
Det är 25 år sedan vi var i utställningssvängen, och nu fick jag ett sms av en kompis som ställt ut sin JR
och fick :placering 3:a
Är det då tredje bästa hund, alltså ska jag gratulera.

Eller är det som förr i tiden 3:a en rätt "dålig" hund????
Vill minnas att vi brukade få "1:or" och herderspris (lila band) på vår tax,
Och att hon då var fin men inte nödvändigtvis finast av dom bedömda:...

Kan någon förklara lite enkelt?

* Jenny *

Sv: Utställning

De har tagit bort 1, 2, 3 osv. Nu är det är en annan "skala" där Excellent är det bästa, Very Good det näst bästa, sedan Good, Sufficent och Disqualified.

Jag skulle tro att de har blivit trea i konkurrensklassen, alltså typ tredje bästa hunden av de som fick Excellent.

Okey!
Va kul för dom. :)
Det är en 4 månaders valp, och han har inte pungkulorna nere, har det betydelse för bedömningen?

* Jenny *

Tack!
är den nya bedömnings skalan "bättre eller sämre"
Förkortas den på något sätt?
Varför togs den gamla skalan bort?
Inser att jag måste besöka en utställning snart, de va ju kul när det begav sig, Även om jag inte har någon hund att ställa, kan jag ju vara besökare...:o

* Jenny *

Inte för att vara sån, men...

Internationell (betydelse 1) som rör fler nationer (länder) än ett

Internationell är ett adjektiv som ofta beskriver mellanhavanden eller interaktioner mellan länder och nationer

Och eftersom de nordiska länderna är just länder, så är det faktiskt internationella regler ;)

Okey!

Det är en 4 månaders valp, och han har inte pungkulorna nere

Notera: I valpklass tillämpas inte kvalitetsklass öht, så valpen har inte fått excellent, utan den har blivit placerad som nr 3 av valparna i konkurrensklassen och givetvis spelar det roll att den inte har pungkulorna nere.

Det är ju också så att hade det funnits kvalitetsklass för valpar så hade den valpen åkt ut med "disqualified" eftersom kryptorchism är ett diskvalificerande fel.

Notera: I valpklass tillämpas inte kvalitetsklass öht, så valpen har inte fått excellent, utan den har blivit placerad som nr 3 av valparna i konkurrensklassen och givetvis spelar det roll att den inte har pungkulorna nere.

Det är ju också så att hade det funnits kvalitetsklass för valpar så hade den valpen åkt ut med "disqualified" eftersom kryptorchism är ett diskvalificerande fel.

Tack!
Jag tror att jag har fått lite kläm på det här nu:bow:
Men då säger en 3:a inte så mycket?
Om det är 3 st i klassen var ju valpen sämst, men om det var 33 stycken, så var det en fin valp?

* Jenny *

Tack!
Om det är 3 st i klassen var ju valpen sämst, men om det var 33 stycken, så var det en fin valp?

* Jenny *

Nej precis, beror helt på. Den kan lika gärna ha varit sist och den blir garanterad placerad så länge den inte ser ut som att den blivit överkörd av ett tåg. Så det är kritiken som man vill åt i mitt tycke när det gäller valpklass!

Tack!

* Jenny *

Det går egentligen inte att säga något alls om prestationen utifrån den informationen. Vad kom valpen exempelvis 3:a i? Klassen? Gruppen? BIS-finalen?

Enstaka resultat säger absolut ingenting. Det är en domares bedömning en dag. När det rör sig om valpar är det ännu mer osäkert. Domaren behöver i princip inte kunna något om rasen. Valpklasser är träning, därför är de också inofficiella och kvalitetspris ges ej.

Men om en valp skulle komma 3:a av tre eller 3:a av 33 säger inte heller så mycket. Det beror ju helt på hur konkurrensen ser ut. En för dagen jättebra valp kan ju placeras sist bakom två andra för dagen jättebra valpar.

Ägaren tycks vara glad och nöjd eftersom h*n SMS:ade. I det läget skulle jag skicka ett grattis även om jag tyckte att prestationen i sig inte var något att hänga i julgranen.

Vad som är ett bra resultat beror ju på vilka mål man har. Förra året ringde en av mina valpköpare och berättade glädjestrålande att hennes hund fått en 2:a (det var alltså det gamla systemet). Hon skickade också foton och han var fint trimmad och uppställd. Jag blev JÄTTEGLAD för hennes skull, för hunden är skitsnygg men har ett litet underbett. Då är det inte alls självklart att man får en 2:a utan det kan mycket väl bli gult. På de premisserna tycker jag det var bra gjort att hålla hunden i utställningskondition (cocker - mycket trimning och pälsvård) och ge sig på att ställa ut honom. Jag vet hur mycket energi hon lagt på att lära sig trimma och tycker hon var superduktig. Men när jag berättade för några som stod bredvid så stirrade de på mig som om jag var dum i huvudet. Hur kunde jag vara glad för en 2:a? Hade det varit någon av mina egna hundar hade jag gnisslat tänder;) men i det här fallet var det bästa möjliga resultat.

Så det beror ju på...

Jag kunde inte riktigt bedöma om hon var glad eller ej.
De var mest -mattes bebbar är ändå bäst...
De var därför jag inte visste riktigt hur jag skulle svara. Men givetvis grattade jag henne! Dom hade åkt 32 mil enkel väg, och klivit upp mitt i natten för att hinna. Tagit ledigt från jobbet osv. Och jag vet att hon gör precis ALLT för sina hundar!

Kritiken var:
Maskulint kraftig hanvalp.
Ganska bra men ngt långsträckt huvud.
Bra hals, kropp, och benstomme.
Lovande päls.
För dagen inga testiklar nere.

En jack russel kanske jag ska tillägga!

*Jenny*

Jag kunde inte riktigt bedöma om hon var glad eller ej.
De var mest -mattes bebbar är ändå bäst...
De var därför jag inte visste riktigt hur jag skulle svara. Men givetvis grattade jag henne! Dom hade åkt 32 mil enkel väg, och klivit upp mitt i natten för att hinna. Tagit ledigt från jobbet osv. Och jag vet att hon gör precis ALLT för sina hundar!

Kritiken var:
Maskulint kraftig hanvalp.
Ganska bra men ngt långsträckt huvud.
Bra hals, kropp, och benstomme.
Lovande päls.
För dagen inga testiklar nere.

En jack russel kanske jag ska tillägga!

*Jenny*

Ingen dålig kritik så jag skulle vara nöjd.

Jag tyckte också den verkade bra,men kan ju som sagt var inte något alls om utställningar..

* Jenny *

Jo, fast på t.ex. WDS använder de ju sig av internationella utställningsregler som inte är samma som "Harmoniserade NKU utställningsregler" som vi nu kommer ha i Norden. Då kan det ju bli lite vilseledande att kalla de nya utställningsreglerna för "Internationella" :)

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 435
Senast: pimy
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 276
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 259
Senast: Migo
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund