Utställning utland.

dobbis

Trådstartare
Ni som har importhundar,har ni ställt dom något i hemlandet?
Tänkte ställa min lilla i sitt hemland,men då blev frågan anmäler jag henne i hennes skk reg nr eller i sitt hemlands reg nr??

Sv: Utställning utland.

Lånar din tråd lite eftersom jag precis satt och funderade på samma sak fast tvärtom. :) (Hoppas att det är ok)

Jag har sålt en hund till Danmark med bibehållen avelsrätt. Den är alltså reggad både här och i DK. Vilket regnr ska användas när hunden ställs i Sverige?

Eftersom hunden bor i Sverige ska du använda SKK-numret.

Eftersom Utte:s hund bor i Danmark så är det DKK-numret som ska användas.

Varför? Mina DK hästar har ju tävlat i sitt hemland med sitt hemlands reg nr och här med sitt svenska licens nr.
Bara för att jag är nyfiken så ska jag kontakta båda berörda kennel klubbarna och se vad dom säger och varför.
Även om jag tror att det ska vara som så att jag ska använda skk nr.

Eftersom hunden bor i Sverige ska du använda SKK-numret.

Eftersom Utte:s hund bor i Danmark så är det DKK-numret som ska användas.

Misstänkte att det var så. Typiskt, det blir ju mycket krångligare att anmäla till utställningen, (i alla fall första gången).

Om jag ställer min i norge med sitt norska registreringsnummer kommer resultatet synas/registreras hos skk då?

Inga resultat utomlands syns hos skk oavsett vilket reg nummer som används. Det enda du kan göra sen är att registrera championatet.

Och jag tror att man ska använda det svenska reg numret utomlands också eftersom det förmodligen krånglar till det en hel del vid championatsansökan annars. Enklast att ha samma nummer rakt igenom.

Ni som har importhundar,har ni ställt dom något i hemlandet?
Tänkte ställa min lilla i sitt hemland,men då blev frågan anmäler jag henne i hennes skk reg nr eller i sitt hemlands reg nr??

Du ska använda det nyaste reggnummret i ditt fall SKK. Och det använder du alltid vid alla anmälningar oavsett i vilket land du anmäler hunden.

Har ställt i många länder och det är endast i de länder där de kräver att du ska få ett nummer som endast gäller i deras land som du ska använda något annat som ex England där måste alla hundar reggas och få ett nytt nummer ett ATC nummer. Detta nummer är sen kopplat till det svenska regnummret och alla titlar som du har på hunden kommer att visas i katalogen.

Ok, hade tänkt åka till Norge, och även Finland. Men för mina hundar ska kunna bli champions måste de göra jaktprov först, och den ena är fortfarande för ung.
Då kan jag egentligen lägga det på is tills nästa år, eftersom de inte kan göra jaktproven först i höst.

Jag läste flera gånger och fattade inte hur du först sa att du inte ställt, och sedan sa att du ställt. Det tog ett tag innan jag fattade att falukorws bild nästan är likadan som Malibus.

Så får man inte göra! :o ;)

Nu har jag pratat med Skks tävlings/utställningsavd. Om jag har en svensk hund som exporteras så ska den ställas på sitt Skk nr i sverige,INTE sitt nya reg nr.
Vad gäller min hund så får jag ta kontakt med lillans hemland,så det överlåter jag åt uppfödaren då jag pratar språket för dåligt.

Så Utte din hund använder skk nr i sverige.

Nu har jag pratat med Skks tävlings/utställningsavd. Om jag har en svensk hund som exporteras så ska den ställas på sitt Skk nr i sverige,INTE sitt nya reg nr.
Vad gäller min hund så får jag ta kontakt med lillans hemland,så det överlåter jag åt uppfödaren då jag pratar språket för dåligt.

Låter mycket underligt eftersom många har importerat hundar och reggat om dessa i Sverige (vilket är ett krav), fått ett nytt nummer och sen använder sig av detta nummer även i hundens hemland. Jag är en av dom, har aldrig fått att jag ska använda hundens ursprungliga nummer i hemlandet. Där jag har ställt hunden många gånger.

Såg du att det gällde SVENSK reggad hund (född här i landet) ?
Vad som gäller för andra länder sa dom att jag fick vända mig till det landet och fråga vilket nummer dom ansåg att jag ska använda,så min ungerska hund får jag vända mig till MEOE för att få veta vilket nr dom vill ha.

Såg du att det gällde SVENSK reggad hund (född här i landet) ?
Vad som gäller för andra länder sa dom att jag fick vända mig till det landet och fråga vilket nummer dom ansåg att jag ska använda,så min ungerska hund får jag vända mig till MEOE för att få veta vilket nr dom vill ha.

Du kan använda det svenska reg numret rakt av. Varför krångla till det :)

En sak har jag lärt mig när det gäller skk. De vill alltid har ryggen fri. Bättre säga du ska kolla med det andra landet, så slipper de stå till svars om de råkar svara fel.

Senast ändrad:

Är det inte nytt att alla hundar ska ha svenskt reg.nr oavsett var "dom bor"? Tycker jag läste det när jag anmälde till Sthlm hundmässa. Utlandsreg. hundar som skulle delta fick ägaren ta kontakt med SKK och få ett svenskt reg.nr.

Från SKK hemsida:

Alla länder har olika krav för utställning, vaccinering, in- och utförsel över gränserna med mera. Kontrollera alltid noga innan du bestämmer dig för att lämna Sverige.

Utlandsägd hund
För att en utlandsägd hund ska kunna delta på utställning i Sverige måste hundens uppgifter finnas i SKKs register.

Aha, perfekt! Tack! :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 448
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka