Utställning i Norge

B

bupi

Funderar på att ställa ut min hund i Norge i November, vad krävs för att jag ska få åka dit med min hund?

Jag har ett pass, men hennes senaste rabies vaccin togs i augusti och det står att det ska gå 125 dagar innan man kan ta blodprov som ska godkännas. Måste jag m.a.o vänta tills i december innan jag kan åka utomlands med min hund?
Finns det någon dispens som man kan söka, eller kan man ta blodprovet tidigare än efter 125 dagar?

//Johanna

Sv: Utställning i Norge

För både hundar och katter krävs vaccination mot Rabies för att få komma tillbaka in i Sverige. Detta beror på att Sverige räknas som ett rabiesfritt land. Från Norge får man dock resa utan rabiesvaccinering. Efter vaccinationen krävs även blodprov där man kontrollerar att hunden/katten har bildat tillräcklig mängd antikroppar mot rabies. Dessutom krävs avmaskning och ett giltigt pass. För hund rekommenderas även vaccin mot Leptospiros.Grundvaccinering mot rabies görs vid två tillfällen med 3-4 veckors mellanrum. Minst 120 dagar senare tas blodprov för att kontrollera antikroppshalten. Om hunden/katten blir godkänd krävs påfyllnad efter ett eller tre år, beroende på vilket vaccin som använts.

Men kolla ändå upp saken, med veterinär / jordbruksverket, för säkerhets skull!!

Det är nu så att man kan åka fritt mellan Norge och Sverige, inga bevis eller intyg behövs. Jag åkte med lilla Arne när han var 12 veckor, på jobbresa. Inga problem.

Kan vara bra att ha med registreringsbevis, ifall det skulle uppstå ngt.

Kolla annars www.jordbruksverket.se
Där finns alla bestämmelser för olika land.

Lycka till!

Som granne med Norge och många resor dit så vet jag att det är bara att tuta och köra. Du bör givetvis ha med reg.bevis och vaccinationsintyg (även om jag aldrig fått det kollat)
Lycka till på utställningen!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 308
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag har tänkt åka utomlands (Europa) med husbil tillsammans med min hund. Vi har tänkt åka om 1-2 månader. Hon fyller 1 år i...
Svar
8
· Visningar
1 740
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar