Utsläpp/Insläpp.

Sv: Utsläpp/Insläpp.

Mina hästar släpps ut vid halv åtta på vardagar. På helger blir det något senare..
Sen går de in vid fyra, cirkus :)
Eftersom vi har eget stall så är det pappa som släpper ut på vardagar och jag som tar in. Alla andra fodringar sköter jag, och när jag inte är hemma blir det mamma/pappa. :D

idaAa skrev:
*lånar*

Alla ni som tar in era hästar sent på kvällen (ca 19 och framåt), är ni alltid i stallet och rider sent på kvällen då? Eller hur gör ni när ni rider - tar in hästen tidigt och släpper ut den igen efteråt? Men om den blivit svettig, hur gör ni då? Lite nyfiken bara.

Vi släpper in våra 18, 19 ibland senare beroende lite på vem som fodrar ,hur mycket man ska göra osv. Vi rider helt olika under dagen. Om man planerar att rida lite längre eller hårdare så brukar jag rida först och spara mockning och det allmänna till efteråt. Då kan hästen stå inne medan jag fixar med det. Ibland slänger jag på ett täcke så kan nästa person ta av det när de kommer. Sen tror jag ialla fall inte att min pålla dör av att gå ut lite svettig någon gång ibland. De har fri tillgång på hösilage så de har och plocka med.

Jag har en fråga till er som släpper in tidigt ca 15-16. Blir inte era hästar rastlösa i boxen? Varför går de in så tidigt?

Släpper ut vid 8 tiden och de kommer in vid 18.00 tiden (lite skiftande beroende på väder och träning/ridn. Nu är vi bara två hästägare och har därför inte så många att ta hänsyn till. Fungerar fint!

Jag släpper ut min häst mellan ca 06.30 och 07.30, sen tar jag in honom ungefär halv tio på kvällen. :smirk:

Där jag står finns 67 privatägda hästar och bara 34 hagar, dvs. man delar två personer på en hage. Om hästarna inte går att ha ute tillsammans (hagarna är ganska små så skaderisken blir ganska stor) är alternativet att ha en häst ute förmiddag och den andra eftermiddag. Hästarna vänjer sig vid detta ganska snabbt och jag vet ingen häst som är rastlös inne i stallet. Alla boxar har fönster så många står och tittar ut eller tittar på det som händer i stallet.

Rent spontant så låter det ju inte som ett drömläge....:cry:

Vår hästar går ut 7.00 vid frukost.

Under mörkaste vintern kommer de in vid 16-17 vid eftermiddagsmaten.

Under vår och höst klockan 21.00 vid kvällsfodringen.

Under sommaren maj-aug går de ute dygnet runt.
Före och efter bete får de frukost och kvälls hö i hagen.

/F

I mitt stall får dom mat + hö vid 6-6,30 sen tas dom ut 8,30-9 sen lunchas dom med hö kl 11-11,30 sen tas dom in 14-17 beroende på väder/årstid och då får dom em mat + hö och sen nattas dom ca 21-22 med mat +hö.

Självklart vore ju det bästa om alla hästar kunde vara ute hela dagen, men som det är nu finns det inte så mycket att göra åt saken. Jag vill själv inte riskera att min häst blir sparkad, utan har henne hellre ute bara halvdag istället. I övrigt är stallet underbart med nästan all tänkbar bekvämlighet.
Föreningen undersöker möjligheterna att bygga fler hagar, men marken runt omkring är begränsad så det kräver endel planering och även att det finns finansiering för det.

Här är en bild på hur en liten del av hagsystemet ser ut:
hagar.jpg

Jo, jag förstår när jag ser bilden varför Du väljer att ha hästen gå själv i sin rasthage halva dagen istället för med hästkompis hela dagen. Det är ju väldigt "nära" till grannhagen, så de ser ju sina kompisar i alla fall. Jag hoppas verkligen att föreningen får mer mark, det verkar behövas...

Vardagar sker utsläpp mellan halv 5 och halv 7 beroende på hur vi jobbar. Kraftfoder inne och hö i hagen.
På helgerna går dom ut mellan halv 6 och halv 8 beroende på om nån av oss jobbar eller om båda är lediga. Då får dom sovmorgon till halv 8.
Insläpp mellan 20 och 22. Tidigare vid spöregn och snöstorm samt 20 minus.
Förra året släppte vi ut dom på heltid runt 20/3 och började ta in på nätterna i mitten av november. Detta pga att min häst är allergisk och trivs bättre ute. Planer på att bygga lösdrift finns så dom kan va ute året om.

I vårt stall tar vi ut hästarna kring sju tiden på morgonen och in för natten kring 20.
Är det dåligt väder får de givetvis komma in tidigare på eftermiddagen.
Vill ha dem ute så mkt som möjligt, det är det bästa.

Våra shettisar skulle egentligen stått på lösdrift, men de trivs så bra med att stå i stall(box) så det känns onödigt att "kasta ut dom".

Dom släpps ut vid 06.00 och kommer in vid 20.00. Men redan vid 18.00 står dom vid grinden och kraffsar och när de hör bilen gnäääggar dom ^^

Hejsan!

Våra hästar får gå ut kl 05:00-05:30, då har dom fått kraftfoder inne innan och sedan har dom fri tillgång till hö när dom kommer ut. Dom tas in 16:00-17:30 beroende på när vi rider dom (ska dom ridas får dom gå in tidigare etc.). Anledningen till att dom går ut så tidigt är att jag ska hinna med att mocka innan jag går till skolan.
För våra pållar fungerar det fint:D

Våra hästar släpps ut vid halv åtta-tiden och släpps in vid fyra, fem senast. De får hö när de går ut och frukost innan dess. Lunch i hagen.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30