Utskällningar på motionsspåren?!

Sv: Utskällningar på motionsspåren?!

Jag fattar inte riktig vad du menar med mottionsspår, om du inte menar med lampor och speciellt underlag. ? :p

Nej, anlagda motionsspår får man inte rida på. Uppgiften har jag för mig att jag sett i allemansrätten, i någon del av den.

Annars har jag full förståelse, tro mig, för det finns så många som gapar om att det är förbjudet att rida både här och där - bara för att de tycker så. Allemansrätten ger oss rätt att rida på de flesta ställen men det finns dock undantag och just motionsspår är ett av dessa.

Kan ni inte rida vid sidan av spåren de korta bitar där ni måste passera? Vi har fått en del alternativa sträckor jäms med motionsspår här i kommunen, där de varit ute och tittat och gjort märkningar där ryttare hänvisas. Det tycker jag kan vara en bra kompromiss - prova o ring in till kommunen eller annan ansvarig för spåren där ni bor, ibland kan man lösa det.

Vi är inte bara ryttare som vill vistas i skogen!
På iordninggjorda motionsspår ska man inte rida. Är det inte tillåtet, så är det inte.
Tyvärr är det sådan brist på hänsyn från vår - ryttarnas - sida som gärna leder till att det kommer upp skyltar om ridning förbjuden både här och där.
Visst kan man rida vid sidan av motionsspår och andra ridförbudsmarkerade stigar, det blir bara lite omvägar. Annars får vi hålla oss någon annanstans med våra hästar.

Ju mer vi ryttare krånglar och tolkar själva, desto större är risken att det blir ridförbud överallt och det är ju knappast något som vi önskar oss.

Enligt allemansrätten är det svårt som skogsägare att förbjuda hobbyridning men som ryttare kan man faktiskt tillmötesgå önskemål om att en viss stig eller - definitivt - ett motionsspår inte ska ridas på. Vi kan välja andra vägar över stock och sten.

Ett motionsspår är verkligen inte anlagt för att vi ska kunna ta en trevlig galopp eller trav!!!

Jag tycker att TS har fel. Men det framgick nog ut den -ser jag - rätt upprörda tonen i mitt inlägg...

Vi är inte bara ryttare som vill vistas i skogen!
På iordninggjorda motionsspår ska man inte rida. Är det inte tillåtet, så är det inte.
Tyvärr är det sådan brist på hänsyn från vår - ryttarnas - sida som gärna leder till att det kommer upp skyltar om ridning förbjuden både här och där.
Visst kan man rida vid sidan av motionsspår och andra ridförbudsmarkerade stigar, det blir bara lite omvägar. Annars får vi hålla oss någon annanstans med våra hästar.

Ju mer vi ryttare krånglar och tolkar själva, desto större är risken att det blir ridförbud överallt och det är ju knappast något som vi önskar oss.

Enligt allemansrätten är det svårt som skogsägare att förbjuda hobbyridning men som ryttare kan man faktiskt tillmötesgå önskemål om att en viss stig eller - definitivt - ett motionsspår inte ska ridas på. Vi kan välja andra vägar över stock och sten.

Ett motionsspår är verkligen inte anlagt för att vi ska kunna ta en trevlig galopp eller trav!!!

Jag tycker att TS har fel. Men det framgick nog ut den -ser jag - rätt upprörda tonen i mitt inlägg...
¨

Jamen, kan du inte hålla med om att det enda stället att utöva sin hobby på om man har häst och man inte har ridhus och paddock är i skogen? Motionärer däremot kan ju springa precis var som helst. Man behöver väl inte grusa upp en hel skog bara för att folk ska ha 10 olika rundor att välja mellan att springa och sedan förbjuda oss som har hästar om kring där att vistas på spåren när vi inte kan rida någon annanstans?:confused: Och vad gäller en trevlig galopp och trav så skrittar jag bara på motionsspåren.
Någon undrade om det fanns någon skillnad på motionsspår och ja det finns elljusspår med mjukt spån där man inte kan rida för då blir det upptrampat. Sen finns det spår utan belysning där det är hårdpackat grus där det INTE blir upptrampat.

Senast ändrad:

Men herregud... om ni HAR en GRUSVÄG ni kan ta istället, vad gör ni i motionsspåren då? :confused:

:

Jamen hur kul är det att rida 20 ggr fram och tillbaka på en grusväg??

Det är svårt att förklara, när ni inte vet hur markerna ser ut.

Att rida i elljusspår eller andra preparerade motionsspår är förbjudet.

Igen:
Lokala förbud på motionsspår och vandringsleder

Motionsspår och vandringsleder är anlagda för vandring och motion till fots. Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder.

Men i åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden.

Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.

*10*

Vart anser du att dom kan springa någonstans? Asfalt är inte bra underlag för häst, varför skulle det då vara bra underlag för människan. Likaså med hårda grusvägar.
Stigar har jag inga problem att trava på är det tillräckligt bra sikt å inte allför mycket saker i vägen går det utmärkt att ta en sansad galopp oxå. Hästar lyfter bra på fötterna förutsat att den inte är en klumpeduns i farten.

Om nu ni inte tycker det e roligt med samma vända om och om igen varför ska då joggare med flera tycka det?

Motionsspår tycker jag man håller sig borta ifrån.

Vart anser du att dom kan springa någonstans? Asfalt är inte bra underlag för häst, varför skulle det då vara bra underlag för människan. Likaså med hårda grusvägar.
Stigar har jag inga problem att trava på är det tillräckligt bra sikt å inte allför mycket saker i vägen går det utmärkt att ta en sansad galopp oxå. Hästar lyfter bra på fötterna förutsat att den inte är en klumpeduns i farten.

Om nu ni inte tycker det e roligt med samma vända om och om igen varför ska då joggare med flera tycka det?

Motionsspår tycker jag man håller sig borta ifrån.

Det är väl inte samma sak att springa på asfalt som en grusväg? Folk kan ju springa precis var som helst, på grusvägar eller i skogen på en stig där man betydligt lättare kommer fram som människa än häst. Dessutom kan man lätt åka iväg med bilen om man inte har de förutsättningarna precis där man bor. Det är MYCKET få ställen jag kan ta en en trav med min häst på en vanlig skogsstig, i så fall måste du ha drömliknande stigar hemma hos dig. Visst är det bra att hästarna får lyfta på benen men det är inte alltid kul att rida bland en massa ris inne i skogen, dessutom är jag rädd att han ska få stickor i benen.

kl*

I vilket fall som helst om man utgår ifrån vad Elektron har skrivit så får man rida på min orts motionsspår för där sitter det inga skyltar uppe med ridning förbjuden mer än på elljusspåren och där rider jag ändå inte. Däremot sitter det sånna skyltar på den andra klubbens motionsspår ( som hänger ihop med våra) och där rider jag cirka 100 m på deras motionsspår en gång varannan månad för att komma till et ställe med jättefina ridvägar. Och det skiter jag i om jag ska vara
ärlig :devil:...de tillsägelsena som vi får där kan jag äta upp och bajsa ut sen.

Jamen hur kul är det att rida 20 ggr fram och tillbaka på en grusväg??

Det är svårt att förklara, när ni inte vet hur markerna ser ut.

Men nu får du ge dig!

Så är det för dom flesta av oss, att vi har en "tråkig" bit att rida innan vi kommer till en bra ridväg. Det är bara att stå ut. Sluta gnälla för attans! Du låter som om du tycker att alla andra ska flytta på sig och springa både här och där för att DU ska kunna rida i ett motionsspår som har gjorts i ordning just för att folk ska springa där. Hör du inte hur egoistisk du låter?

I vilket fall som helst om man utgår ifrån vad Elektron har skrivit så får man rida på min orts motionsspår för där sitter det inga skyltar uppe med ridning förbjuden mer än på elljusspåren

NEj det får du inte. Missade du denna mening i citatet:

Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.

Det värsta med dom som har din inställning är att dom förstör så mycket för andra ryttare:(

Du låter väldigt väldigt egoistisk om jag ska vara ärlig. De flesta ryttare har mer elelr mindre transportsträckor för att komma till bra ridvägar. Jag har tex 2-3 km innan jag kommer till de bästa ridvägarna och detta utefter antingen en 50 väg eller en 70 väg.

Ta kontakt med de som sköter spåren istället och kolla om de kan anlägga en hårdare remsa dessa 100 meter du/ni behöver rida på deras spår så ni kan rida där lite lungt och försiktigt.

Om inte du har lust att lasta din häst för att åka till bra ridvägar varför tycker du att människor ska sätta sig i bilen och åka iväg för att hitta bra och trevliga löparspår som inte är full med hästar?

Vi måste alla försöka dela på skogen och ta hänsyn till varandra. Kommunikation brukar vara det rätta hjälpmedlet. Bara man pratar så brukar det emsta lösa sig. Men folk som har din ego attityd hade jag inte låtit rida på min mark trots att jag själv är hästägare.

Nej. Jag och min kompis har kollat efter oss åtskilliga gånger om det trampas upp och jag har haft min häst där i 6 år nu. Det blir knappt inte ett spår efter. Skogen jämte går inte att gå i då det har huggts ner en massa och delvis är det tät skog.

Om ni får rida där får alla andra rida där. Och när 15 andra ryttare tar transporten dit för att rida där, hur ser det ut då?

Jmf med följande exempel. Där jag bodde när jag var tonåring fanns en mycket fin, stor gräsplan. Ägdes av ett stort företag på orten, där dels min mamma jobbade, och chefens dotter hade häst. Dvs mkt välvilligt inställda till hästar.

Det var ridförbud på planen, men vi frågade fint och fick löfte om att rida där när underlaget var sådant att det inte blev minsta hovavtryck. Vi fick heller inte rida så gräset slets (dvs inget upptrampat voltspår t ex).

Detta fungerade jättebra i några år. Sen fick någon annan nys om det, och rätt var det var så var planen söndertrampad. Vi fick initialt en utskällning trots att det inte var vi (men det reddes upp med dialog). Dock så eftersom de andra ryttarna, vilka det nu var, inte dels hade hört grundöverkommelsen, och dels förstörde marken, så blev det totalt ridförbud på planen.

Man måste ju vara medveten om att de andra ryttarna ju inte hade hört överenskommelsen, utan bara sett att det reds där och trott det var okej. Att de inte hade vanligt bondförnuft är ju tråkigt, men inte ovanligt. DE som inte var från samhället hade ju inget mervärde i att vara aktsam om marken.

Sen, vad är det för bortskäm jävla gnäll om 'rida fram och tillbaka på en grusväg, jag vill rida runda'. Du, det vill JAG OCKSÅ. Det kan jag inte, men inte fasiken gnäller jag för det, eller skulle överväga rida i motionsspåren. Det är bara att gilla läget eller flytta dit där det är ridmöjligheter som passar.

Nu springer jag inte längre, paj knän, men sprang mycket förr. Dvs både löpare och ryttare. Och hästar har inte i löparspår att göra, punkt slut.

När vi flyttade in på vår gård var grannarna väldigt negativa till hästar, pga folk som ridit på deras stubbåkrar och ännu värre vallar, utan att fråga. Det tog ett par år att få en bra realtion så att de insåg att vi inte var såna. Då fick vi tillåtelse att rida på stubbåkrarna samt i kanten av vissa vallar, men endast vi, eftersom de fortfarande inte litade på att andra kunde hållla sig till reglerna.

Det problemet vi har nu i våra omgivningar är inackorderingsstallet i närheten där folk flyttar ut och in och många skiter i regler som gäller ang motionsspår, travslingor mm. Dom står där ett tag och behöver inte bry sej om ev ridförbud som kommer att drabba alla.:(

Det finns otroligt barnsliga och egoistiska ryttare som inte förmår se vad de ställer till både för sej själva och andra.

Det är väl inte samma sak att springa på asfalt som en grusväg? Folk kan ju springa precis var som helst, på grusvägar eller i skogen på en stig där man betydligt lättare kommer fram som människa än häst. Dessutom kan man lätt åka iväg med bilen om man inte har de förutsättningarna precis där man bor. Det är MYCKET få ställen jag kan ta en en trav med min häst på en vanlig skogsstig, i så fall måste du ha drömliknande stigar hemma hos dig. Visst är det bra att hästarna får lyfta på benen men det är inte alltid kul att rida bland en massa ris inne i skogen, dessutom är jag rädd att han ska få stickor i benen.

kl*

I vilket fall som helst om man utgår ifrån vad Elektron har skrivit så får man rida på min orts motionsspår för där sitter det inga skyltar uppe med ridning förbjuden mer än på elljusspåren och där rider jag ändå inte. Däremot sitter det sånna skyltar på den andra klubbens motionsspår ( som hänger ihop med våra) och där rider jag cirka 100 m på deras motionsspår en gång varannan månad för att komma till et ställe med jättefina ridvägar. Och det skiter jag i om jag ska vara
ärlig :devil:...de tillsägelsena som vi får där kan jag äta upp och bajsa ut sen.

En hård grusväg är inte bra för lederna. Jag skulle vägra jogga där, precis som jag vägrar jogga på hård asfalt. Min kropp håller inte för sådant.

Här finns helt okej ridvägar, mycket tack vara antalet hästägare visar hänsyn + att en speciel ridled har gjorts iordning för häst som vi betalar för att underhålla. Denna visar vi självklart hänsyn på när det kommer folk som är ute å motionerar eller ute å går med hunden eller liknande. I övrigt får jag skritta i 20-30 minuter för att komma till dom bästa ridvägarna. fast det är bara bra, det är bra med en ordentlig uppvärmning. Jag skrittar alltid ett minimum på 15 minuter innan jag börjar göra något överhuvudtaget.

En hel slinga med motionsspår har vi oxå å där rider jag inte.

Det e nog bara du som bryr dig om riset i skogen, knappast hästen din.

Å varför skulle hästen få stickor i bennen?

Har du verkligen ringt till kommunen å frågat? Finns det lysen uppsatta runt motionsspåren du rider på?

ditt resonemang om hur orättvist det är att man inte får rida där och hur har de tänkt att var ska ni rida osv, är orelevant just i denna fråga. det är INTE tillåtet punkt slut, och det måste ni rätta er efter. Folk gör rätt som skäller ut er. Blir irriterad över din inställning då du förstör för andra ryttare och ryttares rykte genom att ignorera lagar och uppfinna dina egna utifrån din egen åsikt.

Vi ha likadant här hemma. Ett jätte mysigt elljus spår inne i skogen. Men man får tyvärr inte rida där. Man får heller inte cykla, köra moppe eller ha sina hundar lösa där. Tro ni ngn följer dem reglerna? ICKE! Har sett spår båda ev cykel och mopeder. Och lösa hundar möter man nästan varje gång man går där. Varför ska vi då som ha häst inte få rida där när åndå ingen följer reglerna? Jag tycker att man ska får rida på motionsslingor/elljusspår så länge man ta hänsyn. Möter man en människa så kan man ju bryta av te skritt och inte trava/galoppera förbi. Och även att man ta ner skiten i diket om hästen skitit.
Sen är det ingen som underhåller vårat eljusspår för grusvägen håller på att växa igen:crazy: Och sen verkar den inte så populär för när jag gick den en gång, tro hela rundan är 2-3 km så mötte jag inte en enda människa...Varför ska alltid ridsporten bli undanknuffad:crazy:

Hos oss är det ett omvänt problem. Joggarna föredrar att springa på våra ridvägar i stället för i sitt anlagda motionsspår som ligger alldeles brevid. Mycket frustrerande då de ljudlöst kommer upp bakom hästen.

Hos oss är det ett omvänt problem. Joggarna föredrar att springa på våra ridvägar i stället för i sitt anlagda motionsspår som ligger alldeles brevid. Mycket frustrerande då de ljudlöst kommer upp bakom hästen.

med skillnaden att det ena är förbjudet i lag och det andra fullständigt lagligt : )

:D Sån är min kille med :D

Kollar alltid in stigar man passerar och tycker "kan vi inte gå den vägen?"

Har även märkt att han gillar att vara i ridhuset nu när vi har fri tillgång. Efter en uteritt så tänker han styra stegen mot det istället för att gå bort till stallet... :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 233
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe jag lägger tråden men är de fel får den gärna flyttas. På stället där jag har hästen så har vi inte...
2
Svar
34
· Visningar
3 893
Senast: Leoni
·
Ekonomi & Juridik Tänkte höra er syn på det här med allemansrätten som jag försökt att tyda. Mellan mitten av maj-okt har vi två ponnysar hemma på...
Svar
11
· Visningar
2 757
Senast: Pali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka