Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
¨Vi är inte bara ryttare som vill vistas i skogen!
På iordninggjorda motionsspår ska man inte rida. Är det inte tillåtet, så är det inte.
Tyvärr är det sådan brist på hänsyn från vår - ryttarnas - sida som gärna leder till att det kommer upp skyltar om ridning förbjuden både här och där.
Visst kan man rida vid sidan av motionsspår och andra ridförbudsmarkerade stigar, det blir bara lite omvägar. Annars får vi hålla oss någon annanstans med våra hästar.
Ju mer vi ryttare krånglar och tolkar själva, desto större är risken att det blir ridförbud överallt och det är ju knappast något som vi önskar oss.
Enligt allemansrätten är det svårt som skogsägare att förbjuda hobbyridning men som ryttare kan man faktiskt tillmötesgå önskemål om att en viss stig eller - definitivt - ett motionsspår inte ska ridas på. Vi kan välja andra vägar över stock och sten.
Ett motionsspår är verkligen inte anlagt för att vi ska kunna ta en trevlig galopp eller trav!!!
Jag tycker att TS har fel. Men det framgick nog ut den -ser jag - rätt upprörda tonen i mitt inlägg...
Men herregud... om ni HAR en GRUSVÄG ni kan ta istället, vad gör ni i motionsspåren då?![]()
:
Att rida i elljusspår eller andra preparerade motionsspår är förbjudet.
Lokala förbud på motionsspår och vandringsleder
Motionsspår och vandringsleder är anlagda för vandring och motion till fots. Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder.
Men i åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden.
Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.
Vart anser du att dom kan springa någonstans? Asfalt är inte bra underlag för häst, varför skulle det då vara bra underlag för människan. Likaså med hårda grusvägar.
Stigar har jag inga problem att trava på är det tillräckligt bra sikt å inte allför mycket saker i vägen går det utmärkt att ta en sansad galopp oxå. Hästar lyfter bra på fötterna förutsat att den inte är en klumpeduns i farten.
Om nu ni inte tycker det e roligt med samma vända om och om igen varför ska då joggare med flera tycka det?
Motionsspår tycker jag man håller sig borta ifrån.
Jamen hur kul är det att rida 20 ggr fram och tillbaka på en grusväg??
Det är svårt att förklara, när ni inte vet hur markerna ser ut.
I vilket fall som helst om man utgår ifrån vad Elektron har skrivit så får man rida på min orts motionsspår för där sitter det inga skyltar uppe med ridning förbjuden mer än på elljusspåren
Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.
Nej. Jag och min kompis har kollat efter oss åtskilliga gånger om det trampas upp och jag har haft min häst där i 6 år nu. Det blir knappt inte ett spår efter. Skogen jämte går inte att gå i då det har huggts ner en massa och delvis är det tät skog.
Det är väl inte samma sak att springa på asfalt som en grusväg? Folk kan ju springa precis var som helst, på grusvägar eller i skogen på en stig där man betydligt lättare kommer fram som människa än häst. Dessutom kan man lätt åka iväg med bilen om man inte har de förutsättningarna precis där man bor. Det är MYCKET få ställen jag kan ta en en trav med min häst på en vanlig skogsstig, i så fall måste du ha drömliknande stigar hemma hos dig. Visst är det bra att hästarna får lyfta på benen men det är inte alltid kul att rida bland en massa ris inne i skogen, dessutom är jag rädd att han ska få stickor i benen.
kl*
I vilket fall som helst om man utgår ifrån vad Elektron har skrivit så får man rida på min orts motionsspår för där sitter det inga skyltar uppe med ridning förbjuden mer än på elljusspåren och där rider jag ändå inte. Däremot sitter det sånna skyltar på den andra klubbens motionsspår ( som hänger ihop med våra) och där rider jag cirka 100 m på deras motionsspår en gång varannan månad för att komma till et ställe med jättefina ridvägar. Och det skiter jag i om jag ska vara
ärlig...de tillsägelsena som vi får där kan jag äta upp och bajsa ut sen.
Varför ska vi då som ha häst inte få rida där när åndå ingen följer reglerna?
Hos oss är det ett omvänt problem. Joggarna föredrar att springa på våra ridvägar i stället för i sitt anlagda motionsspår som ligger alldeles brevid. Mycket frustrerande då de ljudlöst kommer upp bakom hästen.