Utskällningar på motionsspåren?!

Sv: Utskällningar på motionsspåren?!

Det är inte förbjudet enligt lag.

Tredje gången:
Lokala förbud på motionsspår och vandringsleder

Motionsspår och vandringsleder är anlagda för vandring och motion till fots. Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder.

Men i åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden.

Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.

Motionsspår är tyvärr jätteförbjudet för hästar, det är byggt för att bla joggare ska få ha det "för sig själva" Jag kan förstå att dom blir lite grinig om det är många som rider där, men aldrig kul att bli bemött av det :( Jag hade samma problem innan jag flyttade ut på landet. Men där var nog joggarna lite mer förstående! Kanske göra en egen ridstig som går längst med motionsspåret en bit in i skogen? Det gjorde vi iallafall! Lycka till!

Kan du/ni inte ta upp detta med kommunen, de kan säkert komma med ngn bra lösning;)

fast det ÄR ju förbjudet enligt lag om en sån lag för det spåret i fråga, är i effekt. eller hur?

Men nu får du ge dig!

Så är det för dom flesta av oss, att vi har en "tråkig" bit att rida innan vi kommer till en bra ridväg. Det är bara att stå ut. Sluta gnälla för attans! Du låter som om du tycker att alla andra ska flytta på sig och springa både här och där för att DU ska kunna rida i ett motionsspår som har gjorts i ordning just för att folk ska springa där. Hör du inte hur egoistisk du låter?

Va? Tråkig bit att rida? Jag har ingen tråkig bit att rida, jag har bara inte lust att rida 200 meter åt ena hållet, vända rida 200 meter tillbaka vända rida tillbaka? Ska det vara så svårt att sätta sig in i en sån situation? Jag menar väl inte att folk ska rucka på sig bara för att jag rider där. Jag menar väl såklart att alla kan samsas om det?

NEj det får du inte. Missade du denna mening i citatet:

Det värsta med dom som har din inställning är att dom förstör så mycket för andra ryttare:(

" Men i åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden"

Missade du det? Där jag rider sitter det INGA skyltar om att man inte får rida på spåren mer än på elljusspåren och där rider jag INTE INTE INTE. Förstör för andra ryttare? Det är inga andra ryttare mer än två stycken till som rider där, och dom rider ju själva på motionsspåren ibland. Och det är inte det minsta upptrampat.

Ofta skyltade betyder inte alltid. Som nån påpekade missade du:
Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.

kl*

Och på tal om egotrippat så är dte väl precis lika egotrippat attbegränsa oss som rider något oerhört? Det är väl också en hobby som inte kan utövas på några andra ställen i skogen om man inte har ridhus och paddock?
Det kanke inte är bra att alltid springa på asfalt för en människa, men det är ju inte jämförbart att springa med gummiskor och järnskor?

Ofta skyltade betyder inte alltid. Som nån påpekade missade du:

Ja men på dem spåren får vi i princip aldrig några tillsägelser i alla fall. Dessutom sprang en gammal gympalärare som håller till i klubben förbi mig häromdagen och han sa ingenting.
Men denna tråden handlade egentligen inte om vad lagen säger. Lagen säger ju tydligen att man inte får rida på endel motionsspår och det tycker jag är jävligt orättvist. Och ser inte för allt i världen hur någon kan se det som egotrippat. Egotrippat mot vem då? Visst är dte egotrippat om man förstör men i detta fallet blir det inte dte minsta förstört. Det handlar om att dom breder ut sig över så oändligt stora marker med sina motionsspår, så vilken liten jäkla stig man än rider in på så kommer man alltid ut på ett motionsspår någonstans.

Och vad gäller att rida i ris så har jag i flera fall hört om hästar som fått stickor i benen där det har blivit enorma skador och i ett fall avlivning.
Men som någon skrev att det bästa är alltid att snacka med någon, som tur är finns det ju endel förstående människor (som inte ens håller på med hästar) som fattar att alla vill utöva sin hobby. Så hoppas man kan snacka sig fram till något om det kommer på rutan.

Senast ändrad:

Men om det nu inte sitter några skyltar är det väl bara du tar reda på vad som gäller och är det så att du inte får rida där kan du kanske försöka kommunicera, även om det inte verkar vara din starka sida, med dom som bestämmer så kanske ni kan komma fram till en lösning tillsammans. Att gnälla här hjälper inte.

På den tiden jag stod i närheten av motionspår röjde kommun stigar åt oss efter att vi påtalat problemet så vi kunde passera spåren och ta oss ut i skogen.

Nej jag håller med om att det är mycket så.

Jag fick stora problem när jag som saknar lokalsinne skulle hitta nya vägar själv och gick vilse flera gånger och bad hästen gå hem, och han letade bara envist upp elljuspåret:angel: Vi hade aldrig ens ridit på det, men klok häst som han var valde han alltid den bekvämaste och närmaste vägen åt matte, som ofta fick be hästen hitta hem:crazy:

Han kunde inte fatta stackaren att hur han än erbjöd en perfekt väg så vek idioten in i skogen igen och hittade förstås inte ut :cool::mad::rofl:

Numera hittar jag lite bättre lyckligtvis, i alla fall i närområdet:rofl: Men det är tur att hästarna har lokalsinne. Stoet är dock inte pålitligt eftersom hon älskar att vara ute och leta stigar och gärna undersöker nya utan att alls vilja gå hem. Kan till och med ibland fortsätta förbi stallet - vill gå längre:D

Jag var bara tvungen att säga, att båda dina hästar verkar stencoola :D

1:a inlägget : Då undrar jag, var i lagen står det egentligen att man inte får rida på motiosspåren? Och av en kontakt hörde jag att man får rida var man vill för hästar hör till allemansrätten.

Inlägg på sida 3 : Men denna tråden handlade egentligen inte om vad lagen säger.

Har du ändrat dig?

Men om det nu inte sitter några skyltar är det väl bara du tar reda på vad som gäller och är det så att du inte får rida där kan du kanske försöka kommunicera, även om det inte verkar vara din starka sida, med dom som bestämmer så kanske ni kan komma fram till en lösning tillsammans. Att gnälla här hjälper inte.

På den tiden jag stod i närheten av motionspår röjde kommun stigar åt oss efter att vi påtalat problemet så vi kunde passera spåren och ta oss ut i skogen.

Tänk om jag ville gnälla av mig då? Fast jag visste att det inte skulle leda någonstans för det vet jag av erfarenhet, men mitt syfte var inte att jag ville ha hjälp av alla medlemmar härifrån att försöka hitta lösningar. På sex år så har man hunnit tänka på de flesta lösningarna. Sen tyvärr är jag inte så tråkig så jag alltid bara gör det jag får. De flesta som tjaffsar i detta forumet verkar ju ha lagboken under kudden. Men men shit the same. Jag har lärt mig en sak iaf...lätta aldrig hjärtat på bukefalos :idea:

Tänk om jag ville gnälla av mig då? Fast jag visste att det inte skulle leda någonstans för det vet jag av erfarenhet, men mitt syfte var inte att jag ville ha hjälp av alla medlemmar härifrån att försöka hitta lösningar. På sex år så har man hunnit tänka på de flesta lösningarna. Sen tyvärr är jag inte så tråkig så jag alltid bara gör det jag får. De flesta som tjaffsar i detta forumet verkar ju ha lagboken under kudden. Men men shit the same. Jag har lärt mig en sak iaf...lätta aldrig hjärtat på bukefalos :idea:

Det viktigaste är inte om du är "tråkig" eller ej när du följer lagen:eek: Det viktiga är att du förstör för andra ryttare så att ridmöjligheterna kanske blir ännu mer begränsade för alla, om du trotsar förbuden att rida på motionsspår.

Sen tycker jag du kan gå i skogen vid sidan av spåren, hästar är terränggående och mår bara bra av att kliva omkring över stock och sten. Dom kan se sej för och mår inte dåligt av det.

Är det enskild mark har du inte rätt att vara där alls, och allemansrätten gäller inte för hästar. Jag läste nämligen allemansrätten eftersom jag irriterade mig på att grannarna stängt av en skogsväg.

allemansrätten gäller inte för hästar.

Jooo, men visst gör den väl det?:confused:

Åtminstone rent teoretiskt? Däremot är det väldigt sällan vi kan åberopa den i praktiken, eftersom hästar så gott som alltid förstör och lämnar spår efter sig.

där jag har min häst på bete så finns det vissa ställen däre våra ridvagar o moitionsspåren går ihop men vi har fått lov att rida på spåren då bara vi håller oss i skritt och på kanten o skulle nån bajsa får man fint plocka upp.

Jooo, men visst gör den väl det?:confused:

Åtminstone rent teoretiskt? Däremot är det väldigt sällan vi kan åberopa den i praktiken, eftersom hästar så gott som alltid förstör och lämnar spår efter sig.

Vad jag förstår så gäller den rent teoretiskt. Men tyvärr så kan markägaren alltid hävda att hästen förstör för faktum är att våra fyrfotade vänner trampar isönder endel.

Det är därför jag alltid tjatar om att kommunicera med markägaren både när det gäller i sådana här fall och runt jakttider.

Vad jag förstår så gäller den rent teoretiskt. Men tyvärr så kan markägaren alltid hävda att hästen förstör för faktum är att våra fyrfotade vänner trampar isönder endel.

Det är därför jag alltid tjatar om att kommunicera med markägaren både när det gäller i sådana här fall och runt jakttider.

Exakt min mening!:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 233
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe jag lägger tråden men är de fel får den gärna flyttas. På stället där jag har hästen så har vi inte...
2
Svar
34
· Visningar
3 893
Senast: Leoni
·
Ekonomi & Juridik Tänkte höra er syn på det här med allemansrätten som jag försökt att tyda. Mellan mitten av maj-okt har vi två ponnysar hemma på...
Svar
11
· Visningar
2 757
Senast: Pali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka