Vad är det egentligen som gäller?

Sv: Vad är det egentligen som gäller?

nej absolut inte men de känns rätt tråkigt att behöva flytta när man har ett stall 700 m från huset

precis så hade vi velat komma överend och som jag förstod det så va det precis detta som ställägaren har sagt att det oftast inte är någon fara alls att rida i dom områdena för djuren bryr sig inte när det är hästar men då hade gubben blivit så arg så han trodde att han skulle få smaka på knytnäve. Utav någon anledning som vi inte rikigt vet så är detta hemsk känsligt för honom och han verkar ju hysa väldigt stort agg just när det handlar om det här med jakten. Stallägaren hade känt sig hotad och sa att det kanske va bättre dom pratade någon annan dag när han hade lugnat ner sig lite för han tände till på alla cylindrar visst

Om vi bortser från jakten och jagandet så är det ju viktigast VEMS väg det är? Är det en vägförening, enskild väg (med eller utan bidrag?), servitut osv. Ska ni kunna hävda någon juridisk rätt måste detta vara klarlagt!
Ring kommunen, är mitt förslag.
Allemansrätten är som sagt mera en skyldighet än en rättighet, och där är ledordet varsamhet om naturen och att man inte förstör annans egendom.
Om detta endast gäller 100 m av vägen - så undrar jag vems är resten? Den som äger merparten av vägen borde ha mest att säga till om?

Kan ni inte säga till honom att ni brukar försöka rida så ni motar (skrämmer) in viltet från omgivande marker till hans mark? Det skulle kanske göra honom vänligare stämd.

Markägaren har självklart rätt att spärra av NÄR han jagar men han kan knappast avlysa ett helt område i flera månader i streck.

Dvs han kunde ju sätta upp nån skylt vid vägen "jakt pågår" när det faktiskt förekommer jakt i området och då får man inte rida in där pga säkerhetsrisken.

Jag tycker inte det finns någon självklart rätt att markägaren får avlysa vägen för ryttare bara för att det jagas, normalt inte faktiskt.

Säkerheten ansvara alltid skytten för och en skylt om "jakt pågår" vid vägen påverkar inte - det kan ju lika gärna vara en bärplockare som kommer inifrån skogen och som då är helt ovetandes.

han hade bara en älg att skjuta och den är redan skjuten så han har redan fyllt sin kvot.

Dom får alltså inte jaga mer men vi får ändå inte rida där

Men dom kanske inte bara jagar älg. Det finns ju rådjur, hare, vildsvin, fåglar mm.

Kan tillägga att jag aldrig uppfattat "jakt pågår"-skyltar som något slags förbud att passera, utan enbart som en upplysning så att man är beredd på att få höra skott eller annat som tillhör jakt.

vi har aldrig hört annat än att det jagas älg och de är jag ganska säker på. ska kolla upp lite fakta och sen se om jag stöter på gubben så får jag väl se om jag får mig en utskällning

Här jagas ju ingen älg, men vildsvin, hjort och rådjur. Sedan är det ju sedvanlig fågel- och kanin-/harjakt också.

Att det bara skulle vara älg som jagas tycker jag låter konstigt, särskilt om de har fyllt kvoten.

under förra året är jag helt säker på att de bara va älg han jagade men de är om de är något annat detta året. får kolla upp de men egentligen är de ju inte där problemet ligger för vad han än jagar så vill han ju inte att vi rider där

Jag tycker inte alls att jag har någon dålig inställning för jag förstår ju också att det är hans mark men jag förstår inte vad problemet är om vi inte förstör något eller är där när dom jagar och framför allt förstår jag inte varför problemet har kommit upp nu när det ridits på den i alla år innan utan problem.

Om det är markägarens privata väg så ska du vara medveten om att det kostar en hel del pengar att både anlägga och underhålla vägar. Han kanske är trött på att lägga en massa pengar på en väg som du (och andra) anser det vara din rätt att använda gratis.

Så eventuellt så kan det ju vara en framkomlig väg att erbjuda markägaren pengar för att få använda vägen.

Att vägen är hård betyder inte att den inte slits. I närheten av stallet där jag står, finns också en grusväg som vi och många andra ofta rider på. Bitvis är den stenhård. Men det syns ändå att den används regelbundet. Och även en hård grusväg kräver sitt underhåll...

Vem som äger mest mark i området är knappast relevant.
Om stallägaren nu äger all mark utöver hans (enligt din beskrivning lilla) markbit; går det inte att rida någon annanstans öht? Måste du rida längs den där grusvägen hela turen? Finns där ingen skog som du kan (får) rida i, något fält, något vadsomhelst som är ridbart...?

Grannen verkar ju vid det här laget vara tämligen arg och uppretad, så om ni vill använda vägen har ni två alternativ som jag ser det:

1. Du och stallägaren försöker prata med grannen, och frågar honom hur ni kan komma till en bra lösning/kompromiss. Om det ska funka gissar jag att ni måste hålla väldigt låg profil, vara ödmjuka och försöka fjäska allt vad ni orkar...

2. Ta reda på om det är en allmän väg eller hans privata. Är det en allmän väg; kör upp beviset under näsan på honom. Tyvärr kommer säkert den metoden innebära en förbannad granne för all framtid, och det är ju inte i längden så lyckat.

Grannen verkar ju vid det här laget vara tämligen arg och uppretad, så om ni vill använda vägen har ni två alternativ som jag ser det:

1. Du och stallägaren försöker prata med grannen, och frågar honom hur ni kan komma till en bra lösning/kompromiss. Om det ska funka gissar jag att ni måste hålla väldigt låg profil, vara ödmjuka och försöka fjäska allt vad ni orkar...

2. Ta reda på om det är en allmän väg eller hans privata. Är det en allmän väg; kör upp beviset under näsan på honom. Tyvärr kommer säkert den metoden innebära en förbannad granne för all framtid, och det är ju inte i längden så lyckat.

Det kan ju också vara så att vägen ägs av en vägförening. Så har vi det på våran lilla grusvägssnutt. Så rent tekniskt skulle väl vägföreningen kunna förbjuda ridning- i synnerhet som vi inte får statsbidrag för underhåll.

Men det kan dom inte eftersom jag är sekreterare i vägföreningen och skriver protokollet...:devil:.:angel:

Ta reda på vad som gäller angående vägen och är det några oklarheter så prata med dem som har ansvaret för den om det är någon annan än han. Även om jag oftast är på markägarens sidan när det gäller allemansrätten så hade jag baserat på vad du skriver här angående antal hästar och antal meter och tillfällen faktiskt skitit i om han blir så förbannad så han blir blå. Förbjuder han cyklister och familjer på söndagspromenad också? Jag hade hållit mig undan när det faktiskt jagats men inte annars

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Samhälle Är det någon här som har koll på vad som gäller när det kommer till att använda gamla traktorvägar. I bygde där jag bor, finns det...
Svar
8
· Visningar
1 897
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama