Utskällningar på motionsspåren?!

Sv: Utskällningar på motionsspåren?!

Men jag förstår fortfarande inte hur vi kan förstöra "ryktet" för andra ryttare. De flesta ryttare har nog inte fullt av motionsspår runt omkring sig så dem rör det ju ändå inte? Så korkade är väl inte folk att dom är sura på alla ryttare bara för att någon har gjort fel. Och blir det generella bestämmelser om att man inte fåt rida på motionsspår någonstans så blir det ju som ni tycker. Att hästar inte borde vistas på motionsspåren.

Jo, väldigt väldigt många ryttare har det omkring sig. Dessutom blir följden inte just bara motions spår utan allmänt anseende hur hästar "förstör" marker över huvud taget. med andra ord sprider det sig och markägare får ytterligare vatten på sin kvarn att hästägare är oseriöst folk som rider där de inte får och skadar marker. Det borde inte vara så svårt att förstå det, att ni självklart bidrar till såna intryck när ni ignorerar ev. lagar och förbud och än mer fullständigt skiter i att kolla upp vad som gäller trots att folk reagerar.

Visst håller jag med om att skogen är ett stort och bra ställe att utöva min hobby.
Och skogen består av mer än motionsspår. Jag rider mycket på trafikerade grus- och asfaltsvägar och ännu mer i skogen, då gärna över stock och sten. Kommunen där jag bor har börjat sätta upp en massa skyltar om ridning förbjuden för vissa stigar (inte ens motionsspår) och då får ju jag se till att rida upp nya stigar.
Över stock och sten är jättebra träning för hästarna!

Jag blir ilsk när crossåkare och förare av andra motorfordon är och kör i skogen för där får de nämligen inte köra, och jag respekterar också reglerna för var jag får hålla till med min häst.

Man kan rida BREDVID motionsspåret.

Nej men jag är hästmänniska. Folk i allmänhet som inte håller på med hästar drar alla över en kant när det gäller sådana saker.

Nej det gör dom inte. Jag tycker dom flesta är väldigt positiva och glada när man kommer och rider. Det är precis samma sak som att säga att alla invandrare är brottslingar bara för att en är det.

Så bra, då tycker jag du ska sluta gnälla för i övriga världen kan man räkna med att bli utskälld av majoriteten av dom som möter hästar i spåret. Då ser jag ännu mindre poängen med den här tråden.

Japp vi har packat grus på våra motionsspår förutom på elljusspåret där det är något slags spånunderlag där det står en skylt med ridning förbjuden. Så hade det varit förbjudet på dom andra så borde dom ha satt upp skyltar där med när dom ändå var i farten.

Varför vill du då rida där? Det är inte det ultimata ridunderlaget. Själv travar jag max på hårda grusvägar beroende på hur hårda dom är. Är dom som hårdast möjligt så skrittar jag.

Nej det gör dom inte. Jag tycker dom flesta är väldigt positiva och glada när man kommer och rider. Det är precis samma sak som att säga att alla invandrare är brottslingar bara för att en är det.

men snälla du.
färre och färre lär det bli det garanterar jag dig, när du beter dig som du gör. Hur gammal är du? ditt resonemang är otroligt!

Så bra, då tycker jag du ska sluta gnälla för i övriga världen kan man räkna med att bli utskälld av majoriteten av dom som möter hästar i spåret. Då ser jag ännu mindre poängen med den här tråden.

Men om du inte ser någon poäng med denna tråden, varfr är du här då? :idea:

En mer berättigad fråga är - varför är du här? Vad är det du vill veta egentligen? Är det nåt svar du behöver du inte fått?

Och jag kan svara för Mackan - som en människa i total brist på självinsikt. Ett inte alltför sympatiskt drag om du frågar mig.

Hej!

Förstår ditt problem, inte kul att alltid sitta fram och tillbaka på samma grusväg...

Ett tips är att ringa till komunen. Förklara ditt problem på trevligt vis och se till att ha laddat med många goda argument. Vem vet, kanske sätter dom upp en påbjuden ridvägs skylt på den lilla korta sträckan du pratar om.

Det skadar inte att försöka!

Lycka till!

Ja om jag gör det och dom säger " nej det får du inte", än sen då? Jag tycker fortfarande det är lika löjligt. vad har det med den här tråden att göra?

Ursäkta om jag tyckte det där inlägget verkade lite dummt, men det verkar ju visa hur mycket du bryr dig om lagar och regler :grin:
Ett nej är ett nej, oavsett hur löjligt det än må vara

Du startade tråden för att du var uppenbart less på alla utskällningar. Funderat på varför en del blir sura på dig? kanske dags att kolla upp om det är tillåtet eller inte att rida där. Dom människor som stannar till och blir glada kanske inte känner till att det är ridförbud (om det nu är det), dom kanske gillar hästar. Men tro det eller ej, det finns människor som är rädda för hästar eller helt enkelt inte tycker om dom. Kanske därför det inte är tillåtet att rida där? För att dessa människor ska få ha nånstans att motionera, utan att riskera att möta en häst.
Hur svårt kan det vara att lyfta telefonluren och ringa till kommunen/ klubben och höra sig för? Är det tillåtet, då vet du det och kan säga det nästa gång någon blir sur. Är det inte det är det väl bara att hitta sig nya vägar. Eller fortsätta rida och få utskällningar. Men kom sedan inte och gnäll över att alla blir så sura...

Va? Tråkig bit att rida? Jag har ingen tråkig bit att rida, jag har bara inte lust att rida 200 meter åt ena hållet, vända rida 200 meter tillbaka vända rida tillbaka? Ska det vara så svårt att sätta sig in i en sån situation? Jag menar väl inte att folk ska rucka på sig bara för att jag rider där. Jag menar väl såklart att alla kan samsas om det?

Då missförstod jag dig, jag trodde du menade att du tog grusvägen för att komma till andra ridvägar eller att du tog motionsspåret i stället.

Men du får ändå ge dig med att önska bort problemet, gör som flera säger att du förklarar problemet för kommunen och frågar om det finns en lösning.
Annars hade jag bytt stall i ditt ställe, ridvägar som man får vara på är A och O.

kl*

Nu hörrni har jag pratat med en som har kollat upp detta i detalj med kommunen. Kommunen sa att dom som har motionsspåren har ingen rätt att ens sätta upp några skyltar om ridning förbjuden där och att man FÅR rida där. Dock ska man undvika det vid kärllossning och på elljusspåren där det är spånunderlag är det förbjudet att rida och det förstår jag för där blir det upptrampat av hästarna. Härligt härligt :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 233
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe jag lägger tråden men är de fel får den gärna flyttas. På stället där jag har hästen så har vi inte...
2
Svar
34
· Visningar
3 893
Senast: Leoni
·
Ekonomi & Juridik Tänkte höra er syn på det här med allemansrätten som jag försökt att tyda. Mellan mitten av maj-okt har vi två ponnysar hemma på...
Svar
11
· Visningar
2 757
Senast: Pali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka