Utskällningar på motionsspåren?!

straumur

Trådstartare
Nu är jag så trött på att jämt på tillsägelser när man rider på motionsspåren. Runt omkring där jag har min häst uppstallad är det i princip bara motionsspår. Och för att överhuvudtaget komma runt en runda måste man rida korta bitar på motionsspåren för att sedan komma ut på en väg eller in i skogen. Det handlar inte om att rida på något spånat elljusspår utan på grusade hårda stigar. Men ständigt så får man tillsägelser om att man inte får rida på motionsspåret av oerhört bittra och arga motionsfantaster.

Då undrar jag, var i lagen står det egentligen att man inte får rida på motiosspåren? Och av en kontakt hörde jag att man får rida var man vill för hästar hör till allemansrätten. :confused:

Hur har ni det hemma hos er?

Sv: Utskällningar på motionsspåren?!

Lokala förbud på motionsspår och vandringsleder

Motionsspår och vandringsleder är anlagda för vandring och motion till fots. Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder.

Men i åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden.

Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.

Källa.

*10*

Jahapp. För runt om kring oss finns det motionsspår tillhörande två olika klubbar. Hos den ena klubben står det skyltar med ridning förbjuden enbart på elljusspåren och hos den andra klubben sitter det skyltar även på de vanliga spåren. Men då kan man ju fråga sig, är det okej om man leder hästen på motionsspåret då? Precis som folk är ute och går med sina hundar?
Jag blir bara så irriterad när dom kommer och grusar upp alla stigar som finns i skogarna och som har funnits där i alla tider och säger; Nej men här får ni inte rida!
Vart sjutton har dom tänk att vi ska rida då??? :confused:

En häst väger mer än en hund....Man trampar upp så att det blir ganska trist att gå där sen, lerigt och ojämnt. Jag tycker man ska hålla sej ifrån. Du får gå i skogen intill. Inte ute på spåret.

Nej. Jag och min kompis har kollat efter oss åtskilliga gånger om det trampas upp och jag har haft min häst där i 6 år nu. Det blir knappt inte ett spår efter. Skogen jämte går inte att gå i då det har huggts ner en massa och delvis är det tät skog.

Men grejjen är ju också lite att det är mycket lättare för en människa att motionera och springa och gå var som helst. Det kan man ju göra på asfalt, grusvägar, och skogsstigar. Jag behöver inte några släta motionsspår bara för att jag ska ut och springa eller gå lite, det kan man ju göra var som helst. Men man kan inte trava eller gallopera vara sig på asfalt eller på vanliga skogsstigar. Och när det inte finns någon annanstans att rida än några korta bitar på motionsspåren för att komma runt en runda. Så tycker jag det är rent ut sagt barnsligt att förbjuda det. Jag kan förstå att man inte kan rida runt på motionsspåren fram och tillbaka och gallopera och härja. Men annars så ser jag inte problemet.

Nu är du ju inte ensam...

Om en rider kanske det inte blir spår men om många rider. En(du) kanske tänker att du skrittar medan ett gäng andra tycker det passar utmärkt för en frisk galopp:angel:

Dessutom kan man möte folk som inte ska riskera att bli nertramade av ett gäng härjande ryttare.

Alla stigar som det rids mycket på blir mer eller mindre förstörda ur gångsynpunkt, så är det, tyvärr.

Jag förstår din frustration, jag kan känna så också, men jag förstår också ridförbuden.

Och av en kontakt hörde jag att man får rida var man vill för hästar hör till allemansrätten.

Men allemansrätten innebär också att man inte får störa eller förstöra, vilket hästar lätt gör. :idea:

Någon har betalat och kämpat för att få tillgång till släta, fina spår att springa i, jag tycker inte att det är något konstigt att de inte vill att folk rider i spåren. :confused:

Tyvärr så är det ju så, att man får anpassa sig till sin omgivning lite grann. Det finns inte optimala förutsättningar för att rida så som man skulle vilja på alla ställen, då får man antingen rida så som omgivningen tillåter, transportera hästen till bättre ställen då och då, eller helt enkelt flytta till ett stall där det finns bättre möjligheter.

Å andra sidan så är det ju inte heller fel med en dialog mellan de inblandade. Om det t.ex. handlar om att bara korsa spåren ibland kanske det går att hårdgöra en remsa som håller att rida över just där?
Har ni pratat med de som sköter spåren? Vet de om att ni inte har någon annanstans att rida? Annars är det ju självklart lätt att tro att det är okynnesutnyttjande från er sida.

Om du håller dig på kanten tror jag inte att folk blir sura- mer än gamla gubbar:devil:

Lämna aldrig hästskit- sparka bort det.

Vi har en del motionsspår runt knuten, en lång slinga på 1,5 mil vänder runt oss och sen finns det ett eller två till kortare. MEN de är inte preparerade, de är fullkomligt bortglömda, körs ibland sönder av traktorer vid avverkning och ingen lagar broar eller liknande. Ingen sköter sly, ingen grusar vid lera. Nerfallna träd kan få ligga kvar i åratal - inte oss ryttare emot ;)

Så vi rider där ändå.
Motionärerna har minskat avsevärt och om inte traktens hästägare red på stigarna hade de inte funnits kvar idag.

Däremot följer jag inte spåret till naturreservatet, för där går det över till preparerade, fina stigar och elljusspår. Red där en gång innan jag visste att det är förbud. Sitter det förbudsskyltar mot ridning rider jag såklart inte heller där, men kan nog bara komma på 2 sådana skyltar och där vill jag inte rida ändå :p

Jag kan förstå både dig och de andra motionärerna.
Självklart vill du ha ställen att rida på, det vill väl alla ryttare (utom de som utan undantag rider på bana, kanske).

Samtidigt förstör hästar oerhört mycket när man rider (som du skriver, att du vill trava och galoppera där) i spåren. Och det är säkerligen fler än du som gör det, vilket gör att det säkerligen blir rejält slitage. Det kan bli väldigt ojämnt och trasigt efter ryttare, oavsett om vi som rider vill se det eller inte.
Alla kan inte springa på asfalt (t.ex. gångvägarna), jag är en av dem. Jag får ont i benen av att springa eller gå längre sträckor på asfalt, om jag ska försöka hålla ett hyfsat tempo. Jag tvivlar på att jag är ensam om detta. Vissa springer/går lika ofta som du rider. Alltså behövs spåren.

nu har jag sån tur att jag inte behöver rida i motionsspår, har mer än tillräckligt med ridterräng :D .
Men jag rider inte på stigar med Ridning Förbjudet-skyltar, av hänsyn till grannarna & markägarna.

Alla människor tycker inte om hästar, de är stora djur och dom flesta som inte har vana vid hästar är rent av rädda för dom. Det har säkerligen kostat en del att göra iordning dom spåren och är det nu förbjudet att rida där så är det så. Det finns väl några andra vägar att rida på än motions spåren? Alla har inte så stora förutsättningar att kunna rida ut alls.. Vill ni absolut rida där, gå till klubbarna och hör om ni inte kan få "hyra" spåren dvs betala en summa för att ni får rida där. Det kostar ju dom att hålla igång spåren och kostnaderna blir ju inte precis mindre av att hästar rids där.

Senast ändrad:

kl*

Men vår ridning handlar bara om korta bitar på motionsspåren för att slippa rida fram och tillbaka på en grusväg varje dag så att man kan komma en runda. Vi är inte särsklit många som har häst runt omkring där. Det är jag, min kompis och möjligtvis två till (som rider där väldigt sällan). Men en människa kan ju lätt ta bilen någonstans, till en vanlig grusväg i skogen till exempel om man inte kan eller vill springa på asfalt. Det finns hur många olika rundor som helst för folk att springa på där och nu breder dom ut sig ännu mer på jättemysiga stigar som vi har hittat som dom ska grusa upp :confused: Min häst vägrar att gå på transporten så jag kan inte åka iväg nånstans heller, och det skulle för den delen bli väldigt dyrt att hyra transport flera gånger i veckan. Men skrittar man på motionsspåren så kan jag garanterat säga att det inte blir uppttrampat, som sagt så har jag ridit där i sex år nu och det ser precis likadant ut som när jag kom dit. Sen tycker jag inte att det handlar om att gilla hästar eller inte, ryttare utövar väl sin hobby lika mycket som dom som springer och går?

Men herregud... om ni HAR en GRUSVÄG ni kan ta istället, vad gör ni i motionsspåren då? :confused: Man får inte lov att rida i anlagda motionsspår.

Inte konstigt att det finns så mycket "hästhatare" när vissa (som ni) förstör för oss allihop genom att envisas att rida i motionsspåren! :devil:

Om du har tröttnat på utskällningar och tillsägelser tycker jag att du ska undvika att utsätta dig för risken att bli utskälld, eller tillsagd! Med andra ord: Rid inte i motionsspåren! (Så slipper du känna dig illa till mods efter utskällningarna!)

Detta är inte kul med dåliga ridvägar å motions spår. Jag har också motionspår där ja bor å har hästar, än har vi inte fått själv, men vi rider inte alls ofta på spåret utan de händer om vi måste gena ibland, men oftast korsar ja de bara. Än har ja faktiskt mött trevliga människor, men då har ja inte travat eller galoperat utan skrittat så nära kanten de bara gått. Visst de e lite synd att man inte får rida på de för de hade varit väldigt bra träning för hästen.

Men ja har en fråga, hur blire på vintern? Gäller de samma sak?
För på vintern kan ja säga att ja har ridit på spåret men inte konstant å engång mötte ja en skidåkare som var jätte trevlig å bydde sej inte alls att vi red där men bara vi inte förstörde skidspåren.

Sen tar ja ut lite extra då en bit av spåret ligger på våran mark så ja tycker iallfall att vi får korsa vägen å lite sånd, bara man inte förstör.

vad jag vet så får m,an inte rida i elljus spår, enligt allemansrätten får man ju inte rida någonstans eller när det är risk att hästarna förstör.

Det är ridförbud i motionsspåret som ligger i närheten av stallet. Men det finns påbjudna ridvägar som är väl skyltade bredvid spåret. Ibland lär man ju korsa spåret om man vill gå på någon stig och ingen har klagat på mig än så länge.

Att rida i elljusspår eller andra preparerade motionsspår är förbjudet. Tyvärr är det ofta dåligt med lämpliga ridstigar i tättbebyggda områden, men i och med att man inte kan rida i elljusspåren så får man helt enkelt leta nya vägar och nöta egna stigar.

Det finns egentligen inte många ställen som begränsar en hästs framkomlighet i naturen, och att kliva över stock och sten ger styrka, muskler, smidighet och en häst som är säker på foten och vaken. - Akta dig för grenarna bara så ska det nog gå bra!

Nej jag håller med om att det är mycket så.

Jag fick stora problem när jag som saknar lokalsinne skulle hitta nya vägar själv och gick vilse flera gånger och bad hästen gå hem, och han letade bara envist upp elljuspåret:angel: Vi hade aldrig ens ridit på det, men klok häst som han var valde han alltid den bekvämaste och närmaste vägen åt matte, som ofta fick be hästen hitta hem:crazy:

Han kunde inte fatta stackaren att hur han än erbjöd en perfekt väg så vek idioten in i skogen igen och hittade förstås inte ut :cool::mad::rofl:

Numera hittar jag lite bättre lyckligtvis, i alla fall i närområdet:rofl: Men det är tur att hästarna har lokalsinne. Stoet är dock inte pålitligt eftersom hon älskar att vara ute och leta stigar och gärna undersöker nya utan att alls vilja gå hem. Kan till och med ibland fortsätta förbi stallet - vill gå längre:D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 233
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe jag lägger tråden men är de fel får den gärna flyttas. På stället där jag har hästen så har vi inte...
2
Svar
34
· Visningar
3 893
Senast: Leoni
·
Ekonomi & Juridik Tänkte höra er syn på det här med allemansrätten som jag försökt att tyda. Mellan mitten av maj-okt har vi två ponnysar hemma på...
Svar
11
· Visningar
2 757
Senast: Pali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka