Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag kan nog hålla med om det mesta i din kommentar, men om man bär ansvar för att inte ha uppmärksammat det som föregick, då måste man ha haft facit från första början. Det är lätt att i efterhand se att 2+2+2+2=8. När man lever i ett sådant helvete, då ser man bara 2: or. För facit får man oftast i efterhand.
Detta gäller också val av förälder till sina barn. En sådan man som den vi pratar om här, visar inte sitt sanna jag i tid. De är oftast otroligt charmerande och duperar hela omgivningen. De första slagen t.ex. kommer oftast inte förrän man har kommit en bra bit in i graviditeten, eller först efter att man har gift sig. När mannen känner sig trygg på att hon är fast. Han bryter oftast ned kvinnan psykiskt, men gradvist så att hon inte ens ser vad han gör. Jag tycker att det är oerhört viktigt att man sätter sig in i hur en sådan människa fungerar, och lägga skulden där den hör hemma.
I detta fall så lämnade mamman honom pga misshandel och grava hot mot både henne, barnen och resten av hennes familj. Hon sökte hjälp i samband med att pojken uppenbarligen mådde dåligt, men hjälpen uteblev. Tvärt om, så ville familjerätten att umgänget skulle utökas!
Du säger att samhället inte alltid kan skydda oss, men faktum är att samhället SKALL skydda barnen. Det är en uppgift som ligger på de sociala myndigheterna.
Och faktum är att som mamma så kan man inte skydda barnet i en sådan situation. Om hon hade vägrat lämna ut pojken till pappan, så hade det varit ”umgängessabotage” eller ”egenmäktigt förfarande med barn”, och då hade hon kunnat förlora vårdnaden. Och då hade Adam varit utelämnat till sin pappas luster på heltid. Så i Sverige KAN en förälder inte skydda barnet utan hjälp från myndigheterna! Man är beroende av att myndigheterna verkligen ser och förstår vad som försiggår. Och när myndigheterna sviker, då är man bunden till händer och fötter.
Enda möjligheten är att fly landet, men det innebär att för alltid lämna ALLA som finns i ens liv, utan att ens ha någon inkomst, bostad mm. Det är inte alla mammor som mäktar med det som den andra mamman Liza har skrivit om; Att få asyl i ett annat land.
Jag tycker att det är bra att fler reagerar på trådstartarens fördömande av Adams mamma, det visar på att vissa tänker innan de uttalar sig.
Den kvinna jag känner är en omtänksam, mjuk, vårdande och älskande mamma. Jag själv har redan världens bästa mamma, men om jag skulle vara tvungen att välja nr 2, så ligger Adams mamma mycket bra till för den placeringen!
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag raderade denna kommentar, då den kom med två gånger.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så finns det ant mera bakom denna historien än vad som kom fram i aftonbladet.
Som jag inte kan ha en susning om el hur?
Jag är hemskt ledsen för mammans skull, ännu mera för pojkens.
Och ber om ursäkt om jag har lagt "sten på börda".

Men jag har väl ändå rätt att undra och reagera, och det kan jag ju bara göra på det som jag läste mig till, utan bakgrundsfakta.
(som du har)

Och ja, jag UNDRAR faktiskt fortfarande varför pojkens inte togs till en läkare som kunde dokumentera och styrka ev skador.
Ett sådant intyg lär väl inte vara betydelselöst i familjerättens ögon?
Likväl det hade hjälpt till i rätten.

Jag vet att det är försent nu, men som sagt så var det det som jag reagerade på. Att reagera och agera. I skedet, det måste vara lättare att bevisa då och få hjälp, än i efterhand då bevis saknas och man får arbeta i motvind.

Men jag önskar er lycka till och att pojken får hjälp och kan läkas.
Det är ändå han som är den stora förloraren.

/J.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Som jag skrev tidigare så har jag väldigt lite till övers för familjerätter och soc (utom vissa bra individer naturligtvis). Det jar hag stött på är skrämmande så in i vassen. Hur man har skyddat helt fel personer, men konstiga mantran om att ALLA barn VILL vara med sina föräldrar. Eller att föräldrar blir så skrämda av att bli av med hela vårdnaden så att de inte törs ta ett storskaligt krig. Eller för all del egenmäktighet med barn.

Det som skrämmer i detta fall är att man påstår sig ha lyssnat och trott på pojken men kan ändå inte döma pappan ehhh - hur går det till liksom ? Jag hoppas vid gud att gossen ändå kommer att kunna känna tillit till både människor och samhälle, men jag förstår om han aldrig kommer att göra det. Bli så jävla sänkt redan som barn.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Ja, det är fruktansvärt synd om killen...:( bara hoppas att han inte får allvarliga men för resten av livet. Den lille stackarn...

Att rätten friar pappan hellre än fäller är ju också för j-t.
Men vad ska dom göra när det inte finns några bevis?
Där hade dokumenterade skador på papper suttit fint.
Även om man känner sig liten mot soc och familjerätt så måste det väl finnas andra vägar att gå?
Jag menar, barnläkare, psykologer måste väl kunna hjälp en?
Om man kan få "skiten" på papper och någon som tror på en, då är man ju iaf inte helt ensam.
/ J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Ja, det är fruktansvärt synd om killen...:( bara hoppas att han inte får allvarliga men för resten av livet. Den lille stackarn...

Att rätten friar pappan hellre än fäller är ju också för j-t.
Men vad ska dom göra när det inte finns några bevis?

Där hade dokumenterade skador på papper suttit fint.
Även om man känner sig liten mot soc och familjerätt så måste det väl finnas andra vägar att gå?
Jag menar, barnläkare, psykologer måste väl kunna hjälp en?
Om man kan få "skiten" på papper och någon som tror på en, då är man ju iaf inte helt ensam.
/ J.

Du förstår verkligen inte vad det här handlar om. DET finns bevis men de tiolkas till alla pris till pappans fördel. Det finns ju läkarundersökningar vad jag har förstått det som men det räcker inte som bevis.

Psykologer säger du. Jo när jag ville ta min son till psykolog ville inte pappan det nu lyckades jag lura mig till det genom att säga att då får du komma på utsatt tid och säga det, han kom inte och då han inte medelat BUP att han motsatte sig det och han hadde fått brev hem så tog de hans frånvaro som ett medgivande. Jag hadde en JÄVLA TUR ATT DET LYCKADES. Du vet att så länge föräldrar har gemensam vårdnad får man inte ta barnen till psykolog utan bådas medgivande. Tror du pappan ger sitt medgivande? Pappan kan även neka till vissa behandlingar av barnläkare så länge det inte är livshotande och då förlorar han vårdnaden först så om det inte är akutärenden utan en grundligare utredning som ska göras måste pappan ge sitt medgivande, eller rättare sagt han kan motsätta sig det. Förstår du inte att det inte finns några andra vägar att gå "utan vittnert har inget hänt". Domstolen friar ju till exempel män trotts att det finns så bevis på misshandel för de kan inte bevisa vem som gjort det. Kvinnan kanske ljuger och har tillfogat sig själv skadorna. I detta fall skyller de på förstoppnning som jag har förstått det trotts att manmman säger att han inte haft förstoppning. Förstår du inte att det som är fördjävligt är att rätten friar pappan trotts bevis. Pojkens egen berättelse är inte ens det bevis för han är ju bara ett barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Det finns dokumenterade skador, både från barnläkare och rättsläkare. Detta har Liza skrivit om, så det är inte okänt. Hovrätten valde att helt bortse från intygen.
Och dessa skador finns fortfarande kvar.
Kan du inte ta och läsa det som Liza och vi har skrivit, så du vet lite mer om det fallet som du har valt att ta upp här.
Det finns länker i mina tidigare kommentarer, men jag lägger in dom igen...+ några till så du lättare hittar.

Min blogg: http://blogg.aftonbladet.se/16215/
Nin grupp på Facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=27829700320
Vargens blogg: http://blogg.aftonbladet.se/17812
Motherwitch's blogg: http://blogg.aftonbladet.se/15013/

Och jag vill åter upprepa: Mamman har under ALLA ÅR sökt hjälp! Hon har gjort allt och mer därtill!
De enda som har skuld i detta, är pappan som har utfört övergreppen, och samhället som inte har brytt sig om en mammas förtvivlade rop på hjälp!
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

BUP tog inte emot Adam förrän Rädda Barnen ingrep! Vad säger detta om psykvården i Sverige, och framför allt psykvården för barn?!
Och förhören med pojken avfärdades pga att han inte med säkerhet kunde säga var, när, hur pappan var klädd, hur han var klädd osv.

Pojken är 8 år, och kan inte klockan! Hur skulle han kunna vittna om vilken tid ett övergrepp har ägt rum.
Hur skall han kunna säga exakt var ett visst övergrepp har ägt rum när pappan har bott på 6 olika platser under den tiden det gällde? Han är 8 år och han vittnar om tillfällen när han var 3 år!
Hur skall han kunna vittna om hur pappan var klädd vid ett visst övergrepp? Ett övergrepp av kanske 100 eller mer?
Jag kommer inte ihåg hur min partner var klädd sist vi hade sex, och jag är 47 år?
Hur kan man förvänta sig att ett barn skall kunna vittna som en vuxen?
Jag är tacksam för att du Rina, ser vad det handlar om! Ett barn som har farit illa pga sin pappa och senare även pga samhället. En pojke som har svikits på det grövsta.
Och jag vet att hela Adams familj är tacksamma för ditt stöd och din förståelse.

Angående rättssäkerhet, så kan jag berätta hur vansinnig den kan vara. Jag blev våldtagen, förövaren erkände men utredningen lades med i brist på bevis!!
Så bra har vi det. Hoppas ingen förlitar sig på att få upprättelse om dom far illa....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

En fråga bara:
Om vi hade suttit i ett rum tillsamans, hade du då tittat Karin in i ögonen och sagt:"Hur kan du med att leva med dig själv?"
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Eftersom jag bara hade läst Lizas intervju med mamman, så reagerade jag utifrån det som stod där. Jag har nu läst alltihopa, vilket jag borde ha gjort ifrån början. Jag drog en felaktig slutsats att pappan frikändes pga att det inte fanns ett endaste bevis.
Jag visste inte att det fanns läkarutlåtande och en tydlig redogörelse fr pojkken.:o. Självklart tycker också jag att det är en skandal att frikänna äcklet, och nu har han dessutom mage att begära enskild vårdnad. Det måste kännas fruktansvärt....
Jag har sållat mig till namn-insamlingen, hoppas det hjälper något.

Jag tror inte att ni förstår vad jag hakade mig på i intervjun....
Vid två tillfällen, vad jag kunde läsa mig till, har mamman sökt hjälp.
Hon fick då ingen respons. Mamman hade ju inte heller en tanke på att pojken kunde vara sexuellt uttnyttjad. (stod det)
Hur ska kvinno-jouren/ soc kunna veta det då?

Så ni menar alltså följande:

Att om jag skulle ha delad vårdnad om mina barn, och om jag misstänker att de blir sexuellt uttnyttjade av sin pappa de helger han har dom. Då är jag helt j-a maktlös?
Är det så det fungerar? Om mina barn kissar på sig, har ont i underlivet, gråter hysteriskt, får epileptiska anfall osv...
då har jag inte rätt att ta dom till läkare och få dom undersökta?
Även om läkaren dokumenterar och intygar så är jag tvungen att lämna dom till pappan de helger som är hans så han kan fortsätta tvinga dom till sex? Jag är helt rättslös och jag får ingen hjälp eller stöttning någonstans ifrån?
Fungerar samhället så??????????
Jag trodde i min enfald att man fick hjälp... men tydligen så hade jag fel. Och då ber jag 10.000 ggr om ursäkt till er!
/J.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag håller med om till 100% om att pappan skulle blivit dömd, bevisen som fanns/finns borde ha räckt!!
Där är vi så överens som man kan bli.

Men det var inte det som jag undrade över.
Det är klart att jag tycker synd om mamman och pojken, och ingenting kan göras ogjort. Jag menar bara om Karin hade tänkt tanken på att Adam blev sexuellt utnyttjad, i ett tidigare skede.
Hade det då varit lika svårt att få pappan fälld?
Hade man kunnat få stopp på det hela tidigare?
Jag vet att det är sent nu, men varför tänkte Karin inte tanken tidigare, just med tanke på mannens historik?
Fem års tid är ganska länge.....
/J.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Tyvärr så är man otroligt usatt i en sådan situation. Jag har idag fått svar från Åklagarmyndigheterna och Barnombudsmannen på mina protestlistor. De säger inte så mycket... men det finns en bra länk från Bo som jag skall kolla närmare. Kommer att lägga ut mailen på min blogg och på Facebook så snart jag hinner.
Jag är otroligt tacksam för att du har skrivit på listan! Varend röst betyder så mycket, och varenda röst ger Adam hopp.
Jag tackar dig, både från Adam, hans familj och oss andra som kämpar med detta.
Tack!
Återkommer så snart jag har hunnit gå igenom den nya informationen jag har fått...
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Bara för att någon är våldsam, så betyder det inte att han/hon är pedofil! Det är just där en av orsakerna till detta problemet ligger. Det är de som anmäler sitt ex för sexuella övergrepp utan att egentligen ha fog för det! Det gör att de som verkligen ÄR utsatta inte blir trodda.
Det är inte så enkelt att anmäla och sedan gå vidare om det inte stämmer. En våldsam person har trots allt inte förtjänat att få sitt liv förstörd pga anklagelser som är osanna. Man måste verkligen ha bra på fötterna innan man anklagar någon för något sådant.

Så tanken på att ens barns pappa skulle utsätta barnet för sexuella övergrepp ligger långt borta för de flesta. Och det är först i efterhand som de tidiga symptomen kan tolkas så som du gör.
Varje enskilt symptom kunde tyda på annat som var mycket mer troverdigt.
Jag tycker nog att du klamrar dig lite för hårt fast vid dina anklagelser mot mamman. Du vägrar helt enkelt se de människor som finns i denna saken. De är verkliga, de lider, och ingen mår bättre av detta.
Jag har svårt att tro att du nu har läst igenom det material som finns, och därför är det lönlöst att fortsätta diskussionen med dig.
Jag hoppas bara att du slipper att bli "sågad" på detta sätt om du någongång skulle drabbas av en brottslig händelse!
Det som du gör, är en av orsakerna till att det inte kommer fram mer om vad som egentligen sker i samhället. När man har drabbats så här, orkar man inte med anklagelser från allmänheten, så då tystnar man... Och tystnaden är livsfarlig!

Så dina 10 000 ursäkter väger lite lätt här!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Okej, då avslutar vi diskussionen härmed.
Jag hoppas verkligen inte att såna som jag får människor att tystna, det är knappast min mening eller önskan.
Att sparka på dom som ligger går nämligen helt emot den jag är som person. Om jag har uppfattats som sådan är jag ledsen.
Jag önskar att Karin och Adam kan ta sig igenom detta så gott det går och kunna blicka framåt så småningom.
Jag ska tipsa mina vänner och bekanta om att maila sina namnunderskrifter till dig.
/ J.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Även om vi har olika åsikter, så skall du veta att vi är mycket tacksam för din hjälp med underskrifter!
Mycket tacksam! Det är sådant som betyder något. Det är sådant som gör skillnad!
Tack!
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Du säger att samhället inte alltid kan skydda oss, men faktum är att samhället SKALL skydda barnen.
---
Om hon hade vägrat lämna ut pojken till pappan, så hade det varit ”umgängessabotage” eller ”egenmäktigt förfarande med barn”, och då hade hon kunnat förlora vårdnaden.

Hur saker och ting SKA fungera, och hur det ser ut i verkligheten är tyvärr inte alltid samma sak:(, vilket du är tydligt medveten om.

Eftersom samhällets skydd för utsatta barn inte fungerar blir det extra viktigt, tycker jag, att fokusera på hur man som individ kan skydda sig själv och sina barn, men oxå på de fel som socialtjänst, BUP, sjukvården, domstolar mm begår.

Jag tycker det är jättebra att mamman, pojken, författaren och du lyfter upp det här fallet och verkligen pekar på alla steg/nivårer där felaktiga beslut togs.:bow: Skuld är ett jobbigt ord, men det är nog väldigt många som i efterhand känner delaktighet i skulden. Jag tror vi alla ibland väljer att hitta på egna bortförklaringar istället för att titta närmare på sånt som verkar skumt.

Det finns ett annat vanligt sätt att reagera när man hör/läser om sånt här: Hat/fördömande av pedofiler, och sedan punkt slut. Det är så okonstruktivt, tycker jag. Det kvittar ju hur många gånger och hur högt man än skriker att pappan (i det här fallet) bär skulden (och att han är ett svin mm) - det tar ju inte bort skadan som redan är skedd, och det förhindrar inte heller att fler råkar ut för samma sak.

De flesta som påpekar att de verkligen hatar pedofiler känner förmodligen minst en, utan att veta om det.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag hoppas verkligen inte att såna som jag får människor att tystna, det är knappast min mening eller önskan.

Jag tycker det är bättre att ställa frågor (som du), även om de kanske är fördomsfulla, än att bara behålla sina tankar för sig själv och inte få reda på något mer.

Jag gör likadant och lär mig massor av det.

De gånger jag befinner mig på andra sidan, d v s utelämnar något om mig själv och blir ifrågasatt och kanske misstrodd, då känns det naturligtvis jättejobbigt, men det ingår nog liksom i hela grejen. Det är därför de som vågar berätta personligt om jobbiga erfarenheter och bjuda på sina egna misstag blir så uppskattade och beundrade av de flesta. För de vågar utsätta sig för risken att bli dömda och missförstådda.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag uppskattar din förståelse och uppmuntran, den betyder mer än du kan ana.
Och jag förstår också dina funderingar kring det hela. Jag vill bara tillägga detta, utan att kritisera.

Jag skulle nog inte påstå att det kvittar hur högt eller hur mycket vi skriker om pappans skuld. Detta är tyvärr enda sättet att få uppmärksamhet kring frågan, så vi fortsätter skrika oss hesa. Och vi når resultat!
Det var tack vare ”skrikande” som Liza Marklund upptäckte detta fallet. Det är tack vare ”skrikande” som jag nu har fått svar från Justitieministern, Riksåklagaren, Barnombudsmannen m.fl. Och vi fortsätter skrika så att de inte glömmer oss. Om du läser Justitieministerns svar, så ser du att detta kan göra skillnad. Att vi kan påverka.
Och även om hat/fördömande av pedofiler är okonstruktivt, så anser jag att det är förståeligt. Jag hatade de pedofiler som förgrep sig på mig under många år, och vi är många som har råkat illa ut. Det är så vanligt så att det påverkar reaktionerna hos de flesta. Och ärlig talat, mina sympatier ligger hos offren. I min kamp har jag inte en uns sympati till övers för pedofilerna. Det får någon annan ta hand om. I min tillvaro finns inte plats för pedofiler…punkt slut.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

vad skulle hända om man bara tog sitt barn och drog om man "visste" att pappan gjorde nåt fruktansvärt med det men ingen tror på en eller gör nåt åt det? skulle det ens vara möjligt att rymma med sitt barn? jag blir rädd när jag läser om sånt här, rädd för att rättssystemet är så dåligt. inget barn ska behöva genomlida något sådant och jag skulle aldrig aldrig aldrig kunna släppa iväg mitt barn till en person som jag visste skulle skada barnet.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Du skulle vara tvungen att fly utomlands med ditt barn, och lämna alla dina vänner...hela din familj, ditt hem, ditt arbete, allt...absolut allt! Du kan inte ens ha telefon eller brevkontakt med någon. Du och ditt barn får fly till ett annat land, utan bostad...utan jobb...
Läs Liza Marklunds böcker om Mia Ericsson, och även Mia Ericssons egen bok. Där beskrivs tydligt hur illa det kan bli...
Och tyvärr så ÄR det så illa...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 102
Senast: Zaria
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Queen
·
G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 521
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp