Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

J

Jenny

Läste en krönika igår av Liza Marklund i aftonbladet.
Den handlade om utsatta barn, sexuella övergrepp, att barnen ej blir trodda/ bevisning saknas, i rätten.
Varav gärningmän oftast går fria.
Det jag reagerade på var en mammas berättelse om sin son.
Mamman blev misshandlad och gick ifrån mannen när sonen var i tre-årsåldern varav mannen fick umgängesrätt med sonen
varannan helg.
Sonen började alltid gråta när pappans helg kom, pojken började leka sex-lekar med sina kompisar, han började kissa på sig, han var tvungen att besöka toaletten väldigt mycket efter kan kom hem från pappan,
hade diareér och klagade på ont i rumpan.
Någon som läste den?
När pojken blev lite äldre och började leka mera avancerade lekar med sina skolkamrater så slog skolan larm, soc blev indraget och på så vis kom den här historien fram.
Vad jag blev så jävla illa berörd av (förutom pojk-stackarn, då) var hur i HELVETE mamman INTE MÄRKTE NÅGOT??!!:mad:
När pappan uppenbarligen var våldsam mot henne tidigare,bara det borde göra att man har extra koll, och när alla varningssignaler fanns där med sonen...
Alltså, jag blev helt urförbannad när jag läste tidningen igår.
Hur kan hon med att leva med sig själv?

/ :mad: J.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag undrar mer hur han kan med att leva med sig själv?

Hur hon kan ha missat i detta fallet vet jag inte, jag har bara läst en av krönikorna.
Det är tyvärr så att du faktiskt inte kan neka pappan att träffa barnet om de har gemensam vårdnad, du kan kräva kontaktperson men det måste pappan gå med på i så fall. Att pappan misshandlat mannan räcker inte för ensam vårdnad.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Alltså, ibland kan det vara så att "larmar" hon så upplevs hon som icke samarbetsvillig, och pojken kan få poliseskort, vilket antagligen skulle öka traumatiseringen för honom, samt att hade det gått riktigt illa(vilket det har gjort i andra fall) så kunde pappan bli tilldömd vårdnaden om sonen, då mamman visat sig vara osamarbetsvillig.

Jag blir nästan lite upprörd av ditt inlägg när du lägger skulden på mamman?! visst det kan mycket väl vara så att hon märkt, men förträngt! Vem vill se att ens barn blir utnyttjat?? Och visst, jag kan också tycka att hon borde slått larm, men hur vet du att hon inte gjorde det??
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Så som jag tolkade det så kom det "inte fram" förrän förskolan el skolan slog larm om pojkens sex-lekar med andra.
Jag säger inte att det är mammans fel att pojken har blivit uttnyttjad av pappan, det jag inte kan få in är att hon säger sig inte ha vetat/ fattat någonting?! Det tycker jag är helt sanslöst!:(.
Med det som hon har berättat i efterhand.
Om man så bara misstänker övergrepp en aning så är det väl bara att ta med barnet till läkare och få det undersökt.
I detta fallet så måste symptomen verkligen ha synts väl med tanke på att pojken sa att han hade ont i rumpan, hade lös avföring samt knappt kunde hålla sig?! Jag menar HALLÅ??
Föräldra-ansvar...även om sannngen/verkligheten är jäkligt obekväm.
Pojken måste ju ha kännt sig totalt övergiven.
Det är det jag menade med att inte kunna leva med sig själv, med den vetskapen. Vad beträffar fadern ifråga...ett sjukt j-a äckel som förhoppningsvis får det han förtjänar, och lite till.
/J.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Okej, eftersom jag anser mig ha ganska stor erfarenhet av ämnet, eller mer än de flesta iaf, känns det som jag kan garantera dig att det ligger mer bakom denna historien.


(Här försvann hela stycket jag skrev :mad: , får skriva igen när jag är lite piggare, sorry!)


Det jag tycker är konstigt är att du fokuserar så på mamman??
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

hur i HELVETE mamman INTE MÄRKTE NÅGOT??!!:mad:

Antagligen hade hon nog med sig själv. Hon är ju själv ett offer för samma gärningsman. Det är svårt att se någon annan när man knappt ser sig själv.

Jag tycker man borde prata mycket mer om att man ska akta sig för vem man skaffar barn med! Många som längtar efter barn verkar inte tänka särskilt mycket på att de faktiskt måste dela barnet med någon.

Vi som redan har barn vet ju hur oerhört omsorgsfull man blir när man t ex väljer barnvakt. Och då handlar det ju bara om några timmar. Man vågar inte anförtro sitt barn åt vem som helst.

Men när det handlar om själva avlandet...då verkar många ha mycket lägre krav...
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Men varför lägga skulden på kvinnan. Varför blir det plötsligt hennes fel. Har inte pappan ett ansvar för vad han gör. En kvinna som får barn med en kvinnomisshandlare är antingen redan fast i relationen eller också har hon ännu inte insett vad han är kapabel till. Många män börjar misshandla kvinnan när hon är gravid. tror du på fullt allvar att en kvinna vill ha barn med en sådan man. Visst är många inte så noga i valet av partner men det är fortfarande inte hon som ska bära skulden för vad han gör. Eller tror du på fullt allvar att man väljer ett svin till pappa åt sina barn om man vet att han är ett svin.

Varför bär hon skulden för vad han gör?
 
Senast ändrad:
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Det Liza marklund oponerar sig mot är just att barnen är rättslösa Inga vittnen, inget brott. Så är det med brott som begås i hemmet.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag läste den.. hemskt!


Dem hade ju bevis och barnet berättade,
ändå gjordes inget.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

"Varning, långt inlägg;)"
Jag har inte sagt att mamman är ansvarig för pappans handlingar.
Den skulden lägger jag inte på henne. Men vad jag har fått en rejäl upphackning på är att hon har inga problem att rada upp symptomen på övergrepp på rullande band så här i efterhand, från pojken var tre år gammal. Om hon ist hade varit lite uppmärksam från början och tagit ung-stackarn till en läkare, som hade fått bedöma och dokumentera så hade äcklet till pappa blivit dömd ist för friad pga bristande bevis. (vilket var vad krönikan handlade om, att barn inte blir trodda i rätten) Jag menar med pappans bakgrund, pojkens reaktioner vid hämtning/lämning, toalett-besöken, you name it!
Det är det som jag reagerade på!
Inte att det var mammans fel att pappan förgrep sig på barnet.
Men jag tycker ändå att hon borde ha haft en liten aning, en liten känsla att allt inte stod rätt till de helgerna som pojken var hos pappan. Och om man har en sån liten gnagande obestämd känsla, då är det ens skyldighet att kolla upp det, hur obehagligt det än må vara. Om det visar sig att man har fel, ja då kan man släppa det och gå vidare. MEN det måste vara omöjligt att reparera en sådan skada, om man låter det fortgå, i efterhand.

Jag fattar att det finns mera bakom en sådan historia som denna, det var nog en mening bakom hur den var skriven. Att få folk att reagera och antagligen så skulle reaktionen vara att man ska tycka att det är för j-t att barns ord i rätten inte väger tillräckligt.
Inte som jag, få en total snedtändning på mammans tydliga redogörelse om pojken fr tre års ålder. Utan att göra ett handtag.
Men jag är väl kanske inne i en pms- period eftersom jag blev så berörd och irriterad.......:angel:
/J.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jo jag håller med det är märkligt att hon inte regerade men jag känner inte till hela historien och vissa saker är lättare att se i efterhand. Hon kan ha reagerat men men blivit övertalad om att det inte är så jag vet inte jag känner inte till hela historien.
Jag kan tillägga att jag sagt ifrån direkt med de risker det inneburit när jag tyckt att min sons umgänge med pappan varit uppåt väggarna men jag hadde ett enormt stöd bakom mig för att klara gå emot familjerätten. Jag var tvungen att gå med på vissa förslag fast jag visste att det inte var bra för min som annars fanns det risk att det kunde bli ännu värre. Jag har dock aldrig misstänkt några övergrepp.
 
Senast ändrad:
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

problemet med att det är så svårt att anmälas är att det är så svårt att få igenom det i rätten och att det kan vändas mot mamman så hon förlorar vårdnaden om barnet. Det finns till och med fall där pappan är dömd för misshandel av barnen och han tilldöms ensam vårdna eftersom han bäst kan tillgodose barnets behov av båda föräldrar. Mamman i detta fall violl inte lämna barnen till pappan på grund av misshandeln. Domen ansågs för gammal, jag tror den var två år gammal.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

mamman har säkerligen observerat vad som hänr,men förträngt allting

Tre tjejer (syskon) jag gick i skolan med hade blivit utnytjade av sin styvpappa under tre års tid - samma sak där,mamman måste ha märkt ngt men (ofrivilligt) valt att förtränga

Detta kom inte fram förrän äldsta systern berättade och ställde till ett jäkla för hn var rätt att det snart var minsta sytern han skulle ge sig på
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Hon kan leva med sig själv därför att hon hela tiden har sökt hjälp! Hon kan leva med sig själv, därför att det är pappan och samhället som har svikit!
Hur kan du döma ut en mamma som har gjort allt för sitt barn? Hon har kämpat från dag ett, och INGEN har ställt upp! Inte förrän skolan reagerade.
Hade hon nekat pappan att träffa sonen, så hade hon riskerat att förlora pojken. Så fungerar vårat samhälle. Och då hade han varit helt utelämnat till pappan.
Och det är förbannat lätt att se allt detta i efterhand!
Och det är förbannat lätt att sitta där bakom din skärm och kritisera någon som faktiskt kämpar för sitt liv här!
Jag blir så förbannat trött på detta.

Är det någon som i stället vill vara med och stötta lille Adam, så gå in här: http://www.facebook.com/group.php?gid=27829700320
Jag samlar in underskrifter till protestlistor som går till bl.a Justitieministern, Socialministern, HD, RÅ, Bris mm. Då kan ni GÖRA NÅGOT istället för att bara sitta där och tycka!
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Tillägg:
När mamman tog kontakt med sociala myndigheter för att pojken mådde dåligt i samband med besöken hos pappan, då ville dom UTÖKA besöken i stället. Så han kunde vänja sig!!!
Så jag är jäkla illa berörd av detta inlägget. Och jag berördes starkt då mamman ringde mig i går kväll och berättade om vad hon hade läst här! Och jag kan lova dig att hon inte mådde bra!
Tack för att du lade sten till bördan!
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag fick mailet idag och skrev på direkt. Och skickade vidare.

Jag tycker att rättsamhället stundom är oerhört skrämmande. Det ÄR de svagaste som får stå ut med mest skit.

Sociala myndigheter gudbevars ger jag inte mycket för (det finns bra individer - men mina erfarenheter är inget positivt).

Krama om mamman och hennes grabb !
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Hej "Cirkus".
Tack! Jag blir så glad när människor bryr sig, och du skall veta att detta når fram till både Adam och mamman. Och det ger dom kraft till att orka med.
Vi är några bloggare på Aftonbladet som skriver mycket om detta, så titta gärna in:-)
http://blogg.aftonbladet.se/16215/perma/636220

Tack för att du bryr dig!
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Du skriver: "Inte som jag, få en total snedtändning på mammans tydliga redogörelse om pojken fr tre års ålder. Utan att göra ett handtag."
Var har du fått det ifrån???
Utan att göra ett handtag??
Hur kan du dömma en människa på detta viset? Jag tycker att du visar tecken på selektiv läsning, då du inte har fått med dig vad Liza skriver om bl.a familjerätten. Har du läst de andra könikorna inna du bestämde dig för att hon är en usel mamma??
Har du ens försökt sätta dig in i vilket helvete dom har levt i under alla dessa år?
Har du någon aning om hur det är att leva som förföljd och hotad under så lång tid?
Har du någon aning om hur det är att bli sviken av samhället och stå helt ensam i en sådan situation?
Jag häpnar faktiskt över din brist på empati, och jag kan bara hoppas att du inser hur du har kränkt en mamma och även lille Adam. Och PMS-besvär är ingen ursäkt.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Men varför lägga skulden på kvinnan. Varför blir det plötsligt hennes fel. Har inte pappan ett ansvar för vad han gör.

Var och en får bära sin egen skuld. (I mån av samvete och självinsikt förstås. En del vägrar konsekvent att ta på sig skuld/ansvar för något överhuvudtaget. Andra tar på sig skuld för allt och alla...:crazy:) Det är väl knappast någon som tycker att det är mammans fel ifall hennes man begår sexövergrepp på barnen! Men jag tror de flesta i en sådan situation skulle känna ett visst ansvar för att inte ha uppmärksammat vad som pågick.

En närstående till mig blev misshandlad av sin ena förälder som barn. Jag har varit arg, ledsen och bitter på båda föräldrarna för vad h*n fick utstå, och får de skador det efterlämnande. Den misshandlande föräldern har erkänt vad h*n gjort. Det var viktigt för att jag skulle kunna förlåta (om än halvhjärtat).

Men den förälder som visat mest ånger är den som aldrig någonsin skulle slå sitt barn, men som helt enkelt inte såg. H*n har dock bearbetat denna känsla, gått vidare och förlåtit sig själv. Jag har heller inga som helst problem att förlåta och älska denna människa. Inte heller h*ns barn (alltså den som blev misshandlad.)

Visst är många inte så noga i valet av partner men det är fortfarande inte hon som ska bära skulden för vad han gör. Eller tror du på fullt allvar att man väljer ett svin till pappa åt sina barn om man vet att han är ett svin.

Jag tror inte att någon medvetet väljer ett svin som förälder åt sitt barn. Men jag tycker inte heller att man enbart ska ta ansvar för sina egna handlingar, och låta den andra föräldern sköta sitt. Om man vill skapa nya människor har man ett ansvar för att försöka ge dem bra förutsättningar i livet. Att granska föräldrarna (både sig själv och den andre) är en stor del av detta, tycker jag.

Det klart att denna diskussion blir jobbig och provocerande för de som redan har råkat välja en dålig andra förälder åt sitt barn. Alla kan välja fel! Men vi kanske kan minska antalet som väljer fel (för det verkar vara skrämmande många) om vi diskuterar sånt här mer. Inte för att lägga skuld på de som redan sitter i en situation där de har barn med någon som de inte har förtroende för. Utan för att minska antalet nya människor som hamnar där.
 
Sv: Utsatta barn..aftonbladet/Liza Marklund.

Jag läste nu vidare i tråden och ser att mamman från artikeln är här inne och läser, därför vill jag klargöra:

Jag har inte läst artikeln som trådstartaren utgår från. Jag diskuterar alltså inte något speciellt fall. Mina tankar handlar om vad vi kan göra för att färre människor ska behöva leva i den situation som marinae beskriver.

Samhället måste bli bättre på att uppmärksamma barn som lider, och soc måste lyssna på de som slår larm!

Men det är oxå viktigt att vi är medvetna om riskerna vi tar när vi skaffar barn med någon. Samhället kan inte alltid skydda oss ifall vi råkar välja fel.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 102
Senast: Zaria
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Queen
·
G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 521
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp