E
Elliot
Sv: Utrustning vid promenader?
Jag skulle gärna ha utförligare svar från Polly_Mulle!
Jag skulle gärna ha utförligare svar från Polly_Mulle!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Elliot skrev:Vad gör ni då om hästen ställer sig på bakbenen? Jag skulle gärna ha lite utförligare svar.
Nej, det kan inte ha varit p g av grimskaftets längd.En tjej i ett stall i närheten blev sparkad i huvudet av en treåring pga att hon hade hästen på långt grimskaft. (I ridhus)
Lär dem att uppföra sig och leder dem i grimma.
Elliot skrev:Jag stod och höll i en sån där repgrimma när jag var i hästsportbutiken senast, men för 600 spänn och noll koll så avstod jag. Men kanske man skulle investera i en sån?
Jag använder annars ett långt "westerngrimskaft" typ tre meter. Spö har jag ibland men det blir så mycket att hålla i tycker jag.
Det stog på den där repgrimman att man inte skulle använda den utan att ha någon med sig som visste hur den funkade första gångerna. Är det inte egentligen som med alla huvudlag, att man ska vara snabb med eftergifterna?
Elliot skrev:Jag undrar vad ni använder er av när ni leder era unghästar, inte till och från hagen, utan t.ex i ridhuset eller ute i skog och mark.
Jag lät min häst testa träns redan då han var sju månader, med ett litet gummibett. Nu använder jag träns med tredelat metallbett och leder honom med kedja... Egentligen vill jag inte ha så "skarpa" saker på honom, idag använde jag grimma och kedjegrimskaft men det är ju fortfarande hårt.
Saken är den att om han får för sig att ställa sig på bakbenen eller andra har man ju inte en chans om man bara har honom i grimma.
Oftast behöver man ju inte använda sig av den där extra styrkan men ändå...
Kan ni ge mig tips?
Har tänkt på en sån där repgrimma, men då behöver jag nog backup i början, eller?
Jo, det var så det stod i rapporten efteråt. Hade hon haft hästen brevid sig hade hon aldrig kunnat bli sparkad.LIA skrev:Nej, det kan inte ha varit p g av grimskaftets längd.
LAI