Utrustning vid promenader?

Sv: Utrustning vid promenader?

Jag skulle gärna ha utförligare svar från Polly_Mulle!

Elliot skrev:
Vad gör ni då om hästen ställer sig på bakbenen? Jag skulle gärna ha lite utförligare svar.

När jag fick min unghäst (han var 2 år då) så kunde jag inte leda honom i grimmskaft.
ag utrustade mig med läderhandskar, 10 meter långt grimmskaft runt näsan och gick ut på en stor åker.
Så länge han gjorde som jag sa så var det inga problem men när har reste sig eller försökte sticka så hade jag et ordentligt tag och lyckades många gånger få stopp på honom.
Nu fljer han mig som en hund. :D

Jag leder Viking i träns och med ridhjälm, handskar o spö. Han är en stark pålle som lätt drar var han vill med mig annars. Och det är inte uppfostran utan att han kan tex bli rädd-sist var det en älg som hoppade ut ca två meter framför oss, Viking slänger sig mot mig och drämmer sitt huvud mot mitt, glad att jag hade hjälm på mig då. Annars går han som en hund efter mig och jag behöver egentligen inte ens ha något på honom utan att han följer med men det är som en säkerhet för mig. Dock har jag inte säkerhetsväst på mig vilket jag tycker att man borde ha...

Jag har repgrimma på mitt halvblid som blir 3 år nu i vår.
Köpte honom relativt ohanterad för ca 1 år sedan. Studsade runt på bakbenen från början.

Köpte först en billig repgrimma från H***s. Den fungerade inte alls så det blev att gå ner till hästaffären och köpa en "riktig" repgrimma, pris 600 kr. Köpte även westerngrimskaft som knyts fast, ca 3 m med läderflärp i änden.

Detta är den bästa investering jag gjort. grimskaftet fungerar också som spö med läderflärpen. Se till att ha lite längd på grimskaftet när du leder. minst ½-1m. annars får du ingen kraft att dra till om hästen bråkar.

Jag har även varit konsekvent att hästen ska gå bakom mig, stannar jag stannar han osv. Fungerar för det mesta. *Fast han måste ju testa hela tiden för att se om han klättrat på rangskalan.

Använder reprimman under tränset nu när vi hållt på med inridningen. Använder även denna vid longering.

Bra att ha lite längd på grimskaftet när man är på promenad.

Hej
Vad är bäst repgrimma eller kapson, är det någon som har testat
båda.
Jag har endast testat repgrimma och det fungerar inte i alla lägen.

jag hade förut capson när jag longerade, dom e bra på olika sätt tycker jag, capson får du mer kraft att kunna dra tag i hästen, eftersom grimmskaftet eller longeringsklinan sitter fäst frame på hästens nos, stiker hästen eller gör något likande är det lätt att dra tag så hästen vrider på huvudet, den kan då inte springa.

Repgrimman är också väldigt bra, alla hästar bryr sig inte om den, den ger mer tryck överallt eftersom den är av rep, tryck på naken och nosen beroende på hur du drar, antar att kapsoj e mkt enklare om man har en häst som gillar att stika eller stegra medans en repgrimma är enklare om man bara vill ha lite mer kraft nät man hanterar hästen. :)

Träns med vanligt bett och kedjegrimskaft... häst:devil: må vara 25 år i april men har nära-döden-upplevelser oavbrutet utomhus.

En tjej i ett stall i närheten blev sparkad i huvudet av en treåring pga att hon hade hästen på långt grimskaft. (I ridhus)
Nej, det kan inte ha varit p g av grimskaftets längd. :confused:

Håller med Polly_Mulle:
Lär dem att uppföra sig och leder dem i grimma.

Använder en bit kasserad flagglina runt halsen på den häst jag är ute med.

LAI

Elliot skrev:
Jag stod och höll i en sån där repgrimma när jag var i hästsportbutiken senast, men för 600 spänn och noll koll så avstod jag. Men kanske man skulle investera i en sån?
Jag använder annars ett långt "westerngrimskaft" typ tre meter. Spö har jag ibland men det blir så mycket att hålla i tycker jag.

Det stog på den där repgrimman att man inte skulle använda den utan att ha någon med sig som visste hur den funkade första gångerna. Är det inte egentligen som med alla huvudlag, att man ska vara snabb med eftergifterna?

600 spänn??? vad tusan var det för repgrimma???
Köp flaggstångslina för 40 spän på jula så kan jag knyta 3 stycken åt dig... *jisses*

Jag tycker repgrimma är förträfligt..
som någon innan sa, att så länge hästen är snäll är grimman snäll. Hoppar hästen iväg kan man ta i skarpt med grimman.
jag tycker inte om att leda med bett eller nått annat i munnen.. rycker de till och hoppar iväg så kan man ju sabba munnen totalt...
Men de kan vara bra om man har någon som är van att jobba med repgrimma första gångerna, det är en konst att få eftergifterna på rätt ställe i rätt tidpunkt, men är man van och kan läsa sin häst så är det inga större problem..

Senast ändrad:

Elliot skrev:
Jag undrar vad ni använder er av när ni leder era unghästar, inte till och från hagen, utan t.ex i ridhuset eller ute i skog och mark.
Jag lät min häst testa träns redan då han var sju månader, med ett litet gummibett. Nu använder jag träns med tredelat metallbett och leder honom med kedja... Egentligen vill jag inte ha så "skarpa" saker på honom, idag använde jag grimma och kedjegrimskaft men det är ju fortfarande hårt.
Saken är den att om han får för sig att ställa sig på bakbenen eller andra har man ju inte en chans om man bara har honom i grimma.
Oftast behöver man ju inte använda sig av den där extra styrkan men ändå...
Kan ni ge mig tips?
Har tänkt på en sån där repgrimma, men då behöver jag nog backup i början, eller?

Jag leder mina hästar i repgrimma. De lyssnar väldigt bra, då den är "skarpare" än en vanlig grimma, så man behöver bara använda små hjälper, och är ändå väldigt enkel. Mina har jag köpt av Jaana och de är inte så dyra, hon säljer även repgrimmskaft, kolla hennes sida om du är intresserad :)
http://jaana.just.nu/

Leder helst med repgrimma o 5m lina. HAR ALLTID HANDSKAR... har brännt sönder handflatorna en gång det räckte...

Repgrimmor är skarpa då hästen hittar på ngt som gör så den spänns

Alla min grimmor har jag knutit själv :rofl:

Använd den som en vanlig grimma fast du har mer att sätta emot...

(har stoppat en häst som blev rädd o drog iväg i galopp när repet tog slut la jag bara min vikt (60 kg mot 600 kg) emot och det blev tvärtstopp för hästen...)

Jag leder min 1½-åring i träns och delta ute på promenad, grimma och kedja på kortare utflykter som ner till paddocken eller liknande. Tycker det är viktigt att tänka på omgivningen, unghästar är barn och vill inte alltid göra som man själv vill och det är svårt att ha 100% koll i enbart grimma. Hästar är starka djur :smirk:

LIA skrev:
Nej, det kan inte ha varit p g av grimskaftets längd. :confused:

LAI
Jo, det var så det stod i rapporten efteråt. Hade hon haft hästen brevid sig hade hon aldrig kunnat bli sparkad.

En tjej i ett stall i närheten blev sparkad i huvudet av en treåring pga att hon hade hästen på långt grimskaft. (I ridhus)

Jo, det var så det stod i rapporten efteråt. Hade hon haft hästen brevid sig hade hon aldrig kunnat bli sparkad.

Det där är så tokigt att jag inte ens vet var man börjar att kommentera det.
1 Så hästen skulle inte kunnat sparka om grimskaftet varit dom vanliga 2 m?
2 Jag vet inget om fallet, men erfarenheten pekar på handhavandefel. Att skylla på grimskaftets längd verkar inte seriöst.
3 Vad hindrade henne för att t ex använda kortare del av grimskaftet?
4 Så man ska alltid ha hästen bredvid sig? Hur kommer man dit och ifrån då?
5 + en hög med andra synpunkter!

Berätta gärna utförligt om detta specifika fall. Det verkar onekligen intressant.

LIA

Jag har själv ett 3½ meter långt grimskaft. Självklart menar jag inte grimskaftets längd, utan hur hon använde det, dvs att hon hade hästen lös på tre meter grimskaft. Tyckte det var rätt självklart.
Själva meningen med det inlägget var att försöka få mer utförliga svar på de första inläggen där man sa att man skulle ha hästen i löst grimskaft.
I mina ögon är detta inte ett säkert sätt att hålla hästen på. Även om en häst är "dundersäker" så kan det hända olyckor. Tycker förövrigt att det är ett tecken på att man är alldeles för nonchalant och naiv om man enbart tror att uppfostran ger säkerhet.
Jag tycker det är otroligt märkligt att få som svar på min fråga att man ska uppfostra hästen och ha den i vanlig grimma när det faktiskt är ett levande djur i 300 (min unghäst)kg klassen man leder runt.
Min häst är väldigt lugn och lydig, men det kan hända saker ändå och jag tycker att det är min skyldighet att se till så att jag har största möjlighet att hantera alla eventuella händelser.

Alltså ett handhavandefel som inte hade ett dugg med grimskaftet eller dess längd att gör! Gör man fel så gör man fel, oavsett.

Jag använder också långt grimskaft. Tycker det är betydligt bättre att jobba med eftersom man får så stor flexibilitet.

Vi har tydligen olika uppfattning om vikten av uppfostrad häst. För min del är det den viktigaste enskilda biten i ett säkerhetspussel. Vi är alla beroende av att hästen gör som vi vill i varje situation, eller hur? När din häst blivit 600 kg tung är det ännu viktigare än idag. Vad kan då vara bättre och effektivare än en väluppfostrad häst med stort självförtroende och som är säker i sig själv?

Du kanske skulle överväga att titta på den vägen? I min värld får hästen exempelvis inte för sig att resa sig på bakbenen (okontrollerat)! Det får den bara inte. Det handlar om uppfostran och hantering.

Du får tycka mig nonchalant och naiv om du vill, men jag kräver att dom hästar jag rör mig med går att hantera säkert med grimma och grimskaft. För våra egna räcker det med snöre runt halsen. Det behövs helt enkelt inte mer.

Vi ser på hästhållning på helt olika sätt, antagligen beroende på vilken miljö vi "fostrats" i. Du vill ha säkerheten på hästens utsida via redskap, jag vill ha den i hästens huvud och utan redskap. För mig är det naturligt med lugna trygga lätthanterliga hästar, medan sådana inte existerar för dig. Om jag förstått rätt?

Du har alldeles rätt i att det kan hända saker. Då är frågan till dig: Vilket tror du är minst besvärligt och riskabelt? En uppfostrad häst i grimma+grimskaft eller en ouppfostrad med bett och kedjor.

LIA

Hur har du lärt och korrigerat hästen om den har velat resa sig . Så du har fått de så hanterbara.
Jag säger givetvis till ordentligt om mina gubbar reser sig. Men det händer i bland ändå.
1 åringen har inte försökt ännu. Men vad skall göra för att han inte skall komma på detta. Bra tipps
Hanterar han varje dag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar