Utrustning vid promenader?

Sv: Utrustning vid promenader?

Dom kommer inte ens på idén. Det är en form av "aggresiv reaktion" som ligger utanför våra relationer.
Under förutsättning att jag förstått "reser sig" rätt. Tänker inte på bus i hagen eller motsvarande.

LIA

Min häst har aldrig rest sig. Han är otroligt lugn och fin men det hindrar inte att han kan t.ex bli rädd för något och slita sig lös. Visst han kanske sliter sig med kapson, men chansen är större att jag orkar hålla honom.
Att jag inte skulle se uppfostran som en säkerhet? Var har du fått det ifrån? Självklart är det en stor del. Men, som vi alla vet, sker många olyckor (inte bara i hästvärlden) på grund av att människor har alltför stor tillit till att allting fortgår som det alltid gjort. En dag händer det...

Stigbett och longerlina...? Eller bara vanligt tränsbett med longerlina. Longerlinan är super, då kan hästen skutta lite utan att man behöver komma i kläm.

Jag har bara haft grimma o grimskaft. Me de två sakerna har vi gjort det mesta..klart att hon fick lära sig att ha ett bett i munnen när hon blev lite äldre men hon har endå fungerat bra i grimma.. Har hon blivit rädd för nått så har hon fått lära sig att man ska stå stilla och titta efter innan man gör nått (man kan även gå fram till det läskiga efter att man tittat så det inte hoppar på en ;) )

När hon fick för sig att man kunde stegra frågade jag ägaren vad man kunde göra utan att ta till "hårdare" metoder...Hon sa att man kunde ta ett spö o sikta mellan öronen så hon lärde sig att man inte skulle göra det. Självklart skulle man inte slå hårt men så att det kändes. Funkade bra på min men man får se lite vad det är få typ av häst...kan tillägga att min häst är inte rädd om öronen.

Hade hand om ett 2årigt russ sto för nårra år sen som inte hade haft det speciellt lätt i livet. Henne skulle jag aldrig få för mig att använda ett spö på (men o andra sidan fick jag otroligt mycket tillit av denna ponny..va en av få som kunde hantera henne utan några bekymmer)

Vad jag menar är; om man hanterar dom dagligen och är konsikvent ända från början så behöver man inte alla dessa kedjor. Klart att om man har ett halvblod så har det en viss respekt med sig...

Jag förstår inte vart du siktar med ditt resonemang? :confused: Om det är något slags total säkerhet du eftersträvar, finns inget annat val än att du gjuter fast hästen i en betongbädd. Eller skaffar en gunghäst- men gunga försiktigt!

Jag gjorde ett konstaterande: Vi har tydligen olika uppfattning om vikten av uppfostrad häst. Det är den bild du ger mig i dina inlägg. Det är i så fall din åsikt och du har rätt till den. Jag vidhåller min.

människor har alltför stor tillit till att allting fortgår som det alltid gjort.
Skulle det vara ett argument mot hästuppfostran? Är inte risken måhända ännu större för den som slentrianmässigt alltid använder kapson och kedjor?

Så ska jag ta dig ur en villfarelse. Du har ingen chans att hålla en ouppfostrad häst med din kapson om den får för sig att dra! Falsk trygghet?
Du verkar oerhört osäker på din häst. Kanske skulle du börja i den änden?

LIA

Det är tydligt att vi absolut har olika åsikter.
Lågt att hävda om och om igen att jag är osäker på min "ouppfostrade" häst för att jag strävar efter ett så säkert handhavande det är möjligt. Han är inte ouppfostrad.
Jag är kanske extra riskanalyserande eftersom jag ägnar mig åt till exempel bergsklättring och dykning där erfarenhet är lika viktigt som all annan säkerhet och säkerhetsutrustningen är ingenting man tullar på oavsett nivå.
Om jag är ute och rider har jag alltid hjälm och väst, oavsett häst eller terräng. Kör jag bil använder jag alltid bilbälte, jag dubbelkollar alltid allting innan dykning osv...
Jag förstår faktiskt inte varför det ena måste utesluta det andra.

Jag leder alla min hästar i grimma och grimskaft. Stoet kan jag hålla i manen iofs. Skulle aldrig komma på tanken att utrusta dom med massa träns och sånt. Min unghäst (snart 2år) har alltid gått i grimma och långt grimskaft och det har gått bra. Han går till och med bakom mig:p

Kanske ska tillägga att jag har två shettisar och en isis om det gör någon skillnad och dessutom brukar vi aldrig leda dom en och en till hagen utan två och två eller till och med fyra och fyra:o

Kan ju tillägga att jag leder honom i enbart grimma och grimskaft också. Men jag tänker alltid om...
Tror jag går på min magkänsla här.
Tack för alla svar.

Har precis som du en hingst, och dom ska man inte underskatta!! Det spelar ingen roll om hästen är uppfostrad till tusen, kommer ett brunstigt sto förbi och slänger med svansen så vill du inte stå där med din lilla grimma och grimskaft. Det kommer du tyvärr inte långt med...:(
Leder ALLTID min fåle i träns och kedja, och har nytta av det nästan jämt pga diverse harar, flaggstänger, hästar i hagar och en hel del andra saker som kyllingen blir rädd för eller gärna vill undersöka!
Ska tilläggas att fålen är mycket väluppfostrad och lydig för rösten m.m.
Det är för sakerna som inte går att "fostra bort" som du behöver ditt träns och kedja!

Lågt att hävda om och om igen att jag är osäker på min "ouppfostrade" häst för att jag strävar efter ett så säkert handhavande det är möjligt. Han är inte ouppfostrad.
Såvitt jag kommer ihåg har jag bara nämnt din häst specifikt en gång- nämligen: Du verkar oerhört osäker på din häst. Kanske skulle du börja i den änden? Det tycker jag varken är att hävda något eller göra det "om och om igen".

Det är faktiskt du som i kraftiga ordalag kritiserat dom inlägg som lagt vikt på uppfostran och hantering. Jag har sett hästhållning ur ditt perspektiv tidigare och förstår din syn. Det tråkiga är att du inte kan eller vill se hästhållning ur mitt nuvarande.

Man kan faktiskt låta säkerheten gå till överdrift in absurdum.

LIA

Så att leda hästen i annat än grimma skulle vara att låta säkerhet gå över i absurdum? :confused:
Och du har vid flera inlägg påpekat vikten av en uppfostrad häst. Jag har tolkat det som om du tyckte det var det viktigaste jag skulle ägna mig åt.
Jag tycker rätt hästhantering är otroligt viktig.
Men det var inte vad frågan handlade om. Utan just säkerhet vid promenader om något skulle hända.
Jag har fått svar på min fråga och tackar för dessa.

Inte läst tråden men jag säger på unghästar utan tränsvana: grimma och grimskaft. Unghästar med tränsvana träns o tyglar.

Alltid spö o handskar o oftats hjälm eftersom jag brukar rida i samband med det eller så är hästen väldigt ohanterad o då som säkerthet. Spö tycker jag är mkt bra likaså att man leder med en längre lina om hästen har tendenser att resa sig (o då självklart hjälm).

Kedjor tycker jag inte om, jag får inte ut ngt alls i min hantering genom att ha en kedja. Möjligtvis om man har den över nosen/i munnen om hästen är mkt bångstyrig (bör uppfostras om det är så illa) men under hakan tycker jag inte det gör ngn annan nytta än på äldre hästar som på ngt vis skärper sig med den. Men de beror väl antagligen på att ngn har ryckt i den tidigare... Jag tycker bara den ger hästen en möjlighet att dra och lägga sig emot min förhållning, jag vill hellre kunna vända hästen eller påverka ena sidan för att få kontroll, det tycker jag är mkt lättare. Dessutom så vill jag helst ha en tygel i varje bettring just för att få mer koll på hela hästen så den inte bara kan "åla" i väg sig :D

Repgrimma har jag ingen erfarenhet av.

Enl sista inlägget så har ni diskuterat säkerhet. "Tillräcklig" säkerhet för mig är när jag leder hingstar i träns (med ridbettet el liknande), lina, handskar, hjälm o spö. Jag anser att mer kontroll kan jag inte få, dvs sticker hästen av ngn anledning så beror det på dålig teknik från min sida, var kanske inte tillräckligt uppmärksam eller hade inte hanterat hästen rätt tidigare. Skarpare grejer "ur säkerhetssynpunkt" är som att rida på stång på en häst som ska gå på träns enligt mig dvs jag förstår att jag kanske lättare hade fått stopp på den men det tycker jag är att driva det hela lite för långt. Isf så borde vi ju ex alltid ha hjälm när vi hanterar hästar eftersom så många skadas även vid hanteringen men det är ju inte många som har det...

Tack för ordet ;)

Så att leda hästen i annat än grimma skulle vara att låta säkerhet gå över i absurdum?
Snälla du, vräng inte till allting jag skriver! Det gynnar varken dig, mig eller diskussionerna!

Och du har vid flera inlägg påpekat vikten av en uppfostrad häst. Jag har tolkat det som om du tyckte det var det viktigaste jag skulle ägna mig åt.
Ja, enligt min uppfattning är det i särklass det viktigaste du (och alla andra) kan titta på när det gäller säkerhet med häst. (För mig en självklar del i hästkunskap).

Men det var inte vad frågan handlade om. Utan just säkerhet vid promenader om något skulle hända.
Och varför skulle just promenader vara undantagna? :confused:

LIA

Träns med delta eller träns med kedja. beror på individen, om skäl finns för kedja. helst ska det givetvis inte behövas.

jag leder varken unghästar eller andra hästar ute i skog och mark, iväg från stallet i annat än träns. det finns anledningar varför, i grimma har man inte en chans om hästen skulle blir skrämd eller rädd, spelar ingen roll hur "snäll och lydig" den är över lag.

mackan skrev:
, i grimma har man inte en chans om hästen skulle blir skrämd eller rädd, spelar ingen roll hur "snäll och lydig" den är över lag.

Jag vet inte om detta är "typiskt" för araber, men mina araber stannar ALLTID när grimskaftet är slut oavsett hur läskigt nått är! Vi har lett dem med vanlig grimma sedan vi köpte dem då de var 1 år och det har aldrig varit problem.(De är nu 3 och 5 år) Jo visst. De är pigga och busiga och man har ingen lust att gå bakom dem (vilket givetvis är väldigt korkat) men de har aldrig dragit, rest sig el försökt sparka mig! Nån annan arab tok som håller med?

Zmulan skrev:
Jag vet inte om detta är "typiskt" för araber, men mina araber stannar ALLTID när grimskaftet är slut oavsett hur läskigt nått är! Vi har lett dem med vanlig grimma sedan vi köpte dem då de var 1 år och det har aldrig varit problem.(De är nu 3 och 5 år) Jo visst. De är pigga och busiga och man har ingen lust att gå bakom dem (vilket givetvis är väldigt korkat) men de har aldrig dragit, rest sig el försökt sparka mig! Nån annan arab tok som håller med?

Om det kommer en timmer lastbil eller hästen blir skrämd i sken av en älg eller hund? eller en motorcykel eller vad som helst. Jag tror knappast du hinner ens rycka till i grimskaftet i en sån situation, om hästen är tillräckligt skrämd.

jag pratar inte om att inte kunna leda en häst i grimma om den är allmänt bara lite busig/hoppig. Det är vanlig hästuppfostran att det ska funka. Men en häst som är panik skrämd - sällan att den då stannar vid ryck i grimskaftet! .......

Fast ärligt talat, vad gör egentligen ett bett för skillnad om hanteringen är såpass illa att hästen får panik av "vardagliga ting" som motorcyklar, älgar, hundar osv? :confused:

Om nu hästen kommer lös är det bra mycket bättre att den inte har ett bett i munnen, är min erfarenhet. Allvarliga skador på tungan är inget jag vill ha.

Då tycker jag dte är vettigare att lägga tid på ordentliga ledövningar så hästen är "hanterbar" och inte får panik eller sätter av i vilt sken för småsaker. Inga promenader förrän hästen är känslig och lyhörd för kroppsspråk.

Det är ju inte det som hänger på hästens huvud som avgör hur en pressad situation slutar - mitt eget kroppsspråk och den "icke-fysiska" kommunikationen har bra mycket bättre effekt och verkan än något som helst "styrke-mätnings"-tjafs.

Själv leder jag unghästarna i grimma och grimskaft, om jag vill ta igenom något speciellt åker repgrimman på (som jag för övrigt tycker är bra mycket "skarpare" än att hänga bett på), har ett par olika repgrimmor - en bredare som används vid "halvskarpa" situationer, och en smal som jag använder enbart i situationer då det är riktigt allvar till exempel vid last-träning med riktigt besvärliga hästar. Alla hästar jag haft har varit väldigt känsliga för repgrimmorna, det bästa med dem är egentligen att man slipper att "ta tag" i repet - de reagerar på små vibrationer i repet i och med att trycket blir så balanserat över nacke/nos.

Har också några ridkapsoner som åker på ibland, men det är mest vid tömkörning eller handhästridning.

Vill inte leda i bett, av ovan stående anledning (lös häst med bett = kan bli fruktansvärda skador).

Panikie skrev:
jag hade förut capson när jag longerade, dom e bra på olika sätt tycker jag, capson får du mer kraft att kunna dra tag i hästen, eftersom grimmskaftet eller longeringsklinan sitter fäst frame på hästens nos, stiker hästen eller gör något likande är det lätt att dra tag så hästen vrider på huvudet, den kan då inte springa.
QUOTE]

DRA TAG i hästen!!?? :crazy: :eek:
Skrämmande! Speciellt med en kapson! :(
Vet du hur den inverkar på hästen?

evis skrev:
Då tycker jag dte är vettigare att lägga tid på ordentliga ledövningar så hästen är "hanterbar" och inte får panik eller sätter av i vilt sken för småsaker. Inga promenader förrän hästen är känslig och lyhörd för kroppsspråk.QUOTE]

Precis :bow: :)

Repgrimma och ett grimskaft som är flera gånger längre än ett vanligt. Repgrimman är skarp om hästen stretar, men känns inte när den lyder. Med det långa repet riskerar jag inte att tappa hästen.

Träns och tygel anser jag vara för riskabelt. Då kan man lätt tappa hästen.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar