Utrustning vid promenader?

Sv: Utrustning vid promenader?

Zmulan skrev:
Jag vet inte om detta är "typiskt" för araber, men mina araber stannar ALLTID när grimskaftet är slut oavsett hur läskigt nått är! Vi har lett dem med vanlig grimma sedan vi köpte dem då de var 1 år och det har aldrig varit problem.(De är nu 3 och 5 år) Jo visst. De är pigga och busiga och man har ingen lust att gå bakom dem (vilket givetvis är väldigt korkat) men de har aldrig dragit, rest sig el försökt sparka mig! Nån annan arab tok som håller med?

Araber är individer liksom alla andra hästar. Jag träffade en som helt sonika vände och drog, så att man hamnade på hästens ena sida och till slut fick släppa taget då man drogs med (ägaren försökte lasta den med träns). Gick inte att hålla den hästen tills jag plockade fram repgrimma och långt rep.

Egna araber jag haft har jag inte haft några problem att hålla, då jag fostrat dem från början. Inte heller andra raser av hästar som jag haft. En repgrimma gör alltid jobbet väl.

Hälsning Maja

evis skrev:
Då tycker jag dte är vettigare att lägga tid på ordentliga ledövningar så hästen är "hanterbar" och inte får panik eller sätter av i vilt sken för småsaker. Inga promenader förrän hästen är känslig och lyhörd för kroppsspråk.

Det är ju inte det som hänger på hästens huvud som avgör hur en pressad situation slutar - mitt eget kroppsspråk och den "icke-fysiska" kommunikationen har bra mycket bättre effekt och verkan än något som helst "styrke-mätnings"-tjafs.

det vet jag nog ;)
Jag använder dock träns med delta eller kedja ur säkerhets synpunkt om jag lämnar stallplan/paddocken och går ut i skog och mark, trafikerad väg osv. av samma anledning ungefär att man inte får lasta ur hästen i grimma på en tävlingsplats: dvs oförutsedda händelser, och säkerhets synpunkt mot att hästen kommer lös.

repgrimma tror jag är ett bra redskap. jag har bara svarat mot vanlig grimma v/s träns. en vanlig grimma har man inte mycket att säga till om om hästen får oväntad panik.

Mackan/vars hästar är mycket hanterade, väluppfostrade och skolade, inklusive vardags saker som motorcyklar och älgar ;)

Jag använde repgrimma på min ungponny första gångerna vi va ute och gick och den fungerade utmärkt med ett långt repgrimmskaft. Föredrar repgrimman framför tränset i många lägen.

Min dam är uppfostrad att sköta sig i vanlig grimma och grimskaft (Dock långt) och fick redan i späd ålder lära sig att följa alla mattes 'turer' på slakt grimskaft. Och att stå still på slakt grimskaft.

Sp oavsett om vi promenerar i skogen, åker till en ny plats, är på kliniken etc så gör vi det i grimma och grimskaft.

och det är säkert, damen är mycket väl lärd att respektera dem, och även om hon skulle bli uppspelt, eller för den delen SKRÄMD, så sitter respekten för grimman grundmurad och jag kan hålla henne även i grimma och grimskaft (och jag är 160 lång och väger 45 - 47 kg, så ingen råstyrka alls).

OM hon skulle drabbas av sådan panik att hon skulle slita sig så skulle all världens kedjor och bett inte hjälpa, för då är vi i ett läge där hon slutat lyssna.

Jag kan leda henne med grimskaftet lagt runt halsen med, eller för den delen med ett tag i manen elelr helt lös, men det är inget jag praktiserar ute på allmän plats - än. DÄREMOT så när lilla damen var 6 månader gammal och för första gången i sitt liv på veterinärkliniken, så när de klämde på ett bakben slängde jag grimskaftet över halsen på henne, släppte det och gick bak och kollade jag med. Lilla damen stod på löpargången på kliniken, helt still och helt cool. Cool var dock inte en del av de andra där som höll på att få en hjärtattack. Tog mig ett tag att fatta varför.. Men VARFÖR skulle mind am gå nånstans för jag släpper grimskaftet? Hon är tränad att inte göra det och fullt tillfreds med att stå still och vänta, även om konstiga tanter och gubbar klämmer på hennes bakben och främmande hästar går/Springer runt omkring henne!

Äldre valacken är likadant uppfostrad, och hanteras likadant (dvs jag kan även i främmande miljöer ha honom stå lös). Vi brukar gå och plocka svamp på hösten med, han går då helt lös och knallar som en hund med mig (och har skitkul ska tilläggas).

Hästar soma v en eller annan anledning kommer hit för t ex utbildning brukar snabbt få lära sig exakt samma sak. Oftast omedvetet, jag räknar ju (inte så smart alla ggr, men..) med att det fungerar och lämnar dem ofta efter ett tag lösa utan att tänka på det. 9 av 10 hästar som varit här ett tag står då kvar som inget hänt. Den tionde får jag hämta en bit bort och sen får vi öva lite så fungerar det sen.

naturligtvis finns det undantag, men de är förvånansvärt FÅ faktiskt.

Det var rätt kul förresten när jag var på ATG i Täby med min förra tvååring (uppfostrad a la Alex..). För den kliniken ligger på Täby GAlopp. Och det kom in tvååring efter tvååring från galoppen, som lugnt kom knatandes i grimma och grimskaft med sin skötare/ägare. Helt odramatiskt. PÅ samma sätt kom min halvblodsstvååring knallandes. Och sen kom det halvblod, i alla åldrar, med träns, grimma med kedja och inte helt sällan släpandes sina skötare/ägare.. Det är ganska talande ;)

Jag håller helt med LIA - jag vill ha säkerheten i hästens huvud och utan redskap.

Tillägg förresten.. Min lokala, lilla ridklubb tillåter både i- och urlastning i grimma, samt hantering i grimma på tävlingsplatsen. Och det är ett sammelsurium av hästar där, många ponnyer med tillhörande små barn, och ibland så fungerar inte riktigt deras (barnens) säkerhetstänkande och det kan galopperas på parkeringen mellan transporterna och så.

INGA incidenter whatsoever. Det 'värsta' som händer är att någon ponny hinkar av ryttaren och har lite highlife lös. Vilket mest brukar uppröra den avtrillade ponnyryttaren, och aldrig de andra hästarna.

Och jag tror det är för att hästarna är VANA med en mer 'rörig' atmosfär en på en större, mer reglerad tävlingsplats. Sen är det annan typ av hästar med förvisso, men ändock. Unghästar som för första gångenf år komma ut och får vara med där brukar STORÖGT kika på 'eländet', sen studera vad de andra äldre hästarna gör och konstatera - jaha, det är lugnt och sen är det lugnt. En skola som är väldigt bra för framtiden för dem =)

Repgrimman tycker jag är mkt bra till att öva med och använda för träning och för att fostra. Köpte en sån när hästen var 2,5 år.
Bra att hålla på med ledträning så hästen lyssnar när man kommer ut på promenader, varva detta.
Kapson använder man väl för att till få rätt ställning inte till att använda till förhållningar. :eek: :confused:
Har en unghäst som jag köpte då hon var ett år, då hade jag vanlig grimma och långt grimskaft, har tränat mkt så att hon ska funka att leda o hantera och att hon ska respektera mig som ledare.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

De som tycker repgrimma är bra på unghästar och för lära dem att respektera grimman. En fråga - vad las det för grimma på fölet första gången och varför fick den inte lära sig att respektera den??? Ingen lägger ju en repgrimma på ett veckogammalt föl, så varför uppstår egentligen behovet av att sedan lägga på en repgrimma?

Naturligtvis är det så att om man köpt en häst som INTE är korrekt hanterad när den var liten, då kan det krävas lite tydligare/skarpare doningar som t ex repgrimma för att hästen ska lära sig att respektera det den aldrig tidigare behövt respektera.

Men varför är det så svårt för uppfödarna/de som hanterar hästarna som föl att lägga den där extra lilla tiden att ledträna hästarna redan som föl, och underhålla det när de är unghästar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar