Utrustning till distans??

N

Nefertite

Vad för sadel är bäst att använda vid distans? Kan tänka mig att det ska vara en lätt sadel, alltså ingen tung western sadel, eller? Har nämligen en western sadel, väldigt grov och väger mkt... Vad för sadel tycker ni jag ska ha på ett fullblod med ganska spinkig manke(vet inte hur jag ska formulera det :P)?

Sv: Utrustning till distans??

En bra sadel är en som passar hästen.
Passar den sadeln du har så börja inte ändra o prova annat.
Det gör inget som sadeln är tung eftersom hästen är van vid det.
// Linda

Jag har ridit distans med en westernsadel. Det fungerade ypperligt. Passar sadeln så kör på den. En westernsadel har ju dessutom en ganska stor anläggningsyta och det kan ju vara en fördel :)

Hon har förstås haft sadeln vad jag vet, stor del av sitt liv. Tack för svaren ;D Nu behöver jag inte ut och leta ny sadel ^^

Jag är lite inne på bomlös..
Sett flera som haft de när vi varit ute på våra små-distanser =)

Bomlöst är jättebra om det fungerar på hästen.
Har man en passande sadel som fungerar är det nästan bara dumt att börja ändra. Helst om man har en bladsadel som ju har större anläggningsyta än en engelsk.
// Linda

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 820
Senast: Capybara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 037
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka