Utrustning för övervakning av fölston

Sv: Utrustning för övervakning av fölston

Någon som har testat denna??? Från Jula.

Trådlöst övervakningssystem SC-2
Prisvärt system för hemmaövervakning

Portabelt övervakningssystem med en räckvidd på 90 meter. 5,5" TV ger dig ljud och bild samt möjligheten att skicka ljud. LED-indikator för volym. Möjlighet att välja mellan 4 olika kanaler och därigenom minimera störning. Infraröd teknologi gör det möjligt att få en klar bild även i mörka och nedsläckta rum. Enkelt att installera. Spänning: 230 V. Mått: monitor B155xH150xD195 mm, kamera B100xH60xD85 mm. Svartvit. (Artnr: 441049)

695:-

Har testat den! Den klarar inte 30m till boxen med 3väggar på vägen....:cry:

Såna där typ walkie-talkies som man egentligen andvänder för bebisar kan va smart om man sätter upp den ena mackapären så hästen inte når den, dom flesta hästar stånkar och stönar väl väldigt mkt när dom börjar fölningen...

Var det den från jula som inte funkade 30 meter? Tror du den funkar 10 meter genom en vägg?

Jag har kompisar utomlands som vill "vara med" när min tös fölar, och därför har jag funderat på en övervakningskamera som ansluter (trådlöst) till Internet och hyra in mig på en av de "foal-cam" sajter som finns.
Är det någon som har erfarenhet av det?

Alt. vill jag kunna spela in och spara övervakningsfilmen på video eller hårddisken i datorn. Någon som vet hur man går tillväga?

Jag bor så att stall och hus är helt skymda från varandra, så jag måste antagligen kampera i sadelkammaren med ev. Tv eller laptop. :D

*puttar*

Är det någon som använder sig av webkamera så att det går att övervaka via internet? Jag bor inte så nära att det fungerar med vanlig övervakningskamera. Planen är att ha webkamera+laptop med trådlöst internet i stallet och sedan ladda upp på ngn sida (?) så det går att hålla koll från vilken dator som helst.

Tacksam för alla förslag/lösningar som ni kan komma på eller har använt er av! :)

Jag provade förra året, men för oss funkade det inte speciellt bra. Jag var 38 mil hemifrån och hade mor och syster som fölvakare, men tänkte att jag skulle hjälpa dom, men icke :cool:.
Om det kopplar ifrån måste du ha ngn på plats som kan koppla upp igen, annars måste du åka dit. Så länge det funkar, är det dock en bra lösning.

Ok, men det fungerade förutom att det kopplade ner då? :p Vad använde du för program för att kunna se via internet? Det bor folk på gården där jag har hästen (deras hästar väntar också föl) men jag bor inte där. Tänkte bosätta mig hos en kompis ett par km bort, det är alltså ingen omöjlighet att köra dit och koppla upp om det strular. Händer det ngt akut finns det folk på gården som kan springa ut när jag kör dit. Vi tänkte hjälpas åt så att man inte behöver vara vaken hela nätterna!

Jag skulle också vilja ha övervakning via nätet men jag har gett upp planerna för i år.
Däremot ska jag förebereda för att kunna göra så from nästa år.

Då kommer jag förhoppningsvis bo bara några meter från stallet men om man är uppkopplad kan man ju som escade säler - hjälpas åt. Jag har en kompis som tycker det är jätte spännande och säkert gladeligen skulle titta några timmar så jag slapp och kunde sova några timmar sammanhängande och är man flera med ston så kan man ju ta varannan natt eller nåt.
Har även en god vän på "fel" sida av USA, så när hon går och nannar så är det lagom för mig att gå upp så då kan vi passa varandras ston också - mycket praktiskt!

Jag har för mig att jag körde via MSN (tänk att man är så glömsk, ändå kopplade jag allt helt själv och var mäkta stolt).
Jag körde också via trådlöst modem (med ganska dålig uppkoppling), har man tillgång till bredband kanske det funkar bättre.

Jag tänkte prova även i år, men har även vanlig kamera, men just för att ev. få lite hjälp.

Ja, just nu känns det som en jättebra ide. Sen får vi väl utvärdera efteråt helt enkelt :D Till helgen ska jag och den andra tjejen vars häst ska ha samtidigt som min provköra och se om det är möjligt, annars får jag nog komma på en plan b. Jag hittade en sida (foalcam) där det verkar va typ ett forum där man fölvakar åt/med varandra. Så kan man "larma" om det händer nått. Kanske vore ngt för buke att ordna? Här finns nog många frivilliga :idea:

Kan tänka mig att du var stolt, det lär jag ockå va om jag lyckas! Tänkte också prova msn först, annars finns det gratis program som man kan använda just att lägga upp webkamera filmer på. Jag har också trådlöst, får väl prova och se hur det går helt enkelt! :)

Vi har en web-kamera som kopplas till fastighetens internet, sen kan vi koppla upp oss hemma på kamerans "hemsida". Kommer inte ihåg märket, men den är från en datorbutik. Nackdelen är att internetlänken ibland bryts, eftersom tekniken fortfarande inte fungerar perfekt på landet. Den har heller inte mörkerseende, så det måste vara någon belysning i stallet hela natten. Kvalitén är bra, kostade ca 1200 förra året. Kunde följa båda fölningarna utan problem!

Hur kopplade ni upp er på fastighetens internet? Jag är inte så teknisk :D Behövde ni ha en dator i stallet?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 651
Senast: lilsan
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 250
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 667
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10